OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
IT-Hantverkarna i Sverige är inne i en kraftig expansionsperiod.
Under hösten kommer ett antal säljare på olika orter gemensamt utbildas och coachas. Ambitionen är sedan att de ska anställas. Formen för detta är först en praktikplats under 6 månader och därefter någon form av anställning.
En försäljningschef har anställts för att arbeta med uppgiften.
Önskad bakgrund och kunskaper
- Du har ett intresse för och/eller en erfarenhet av att arbeta med tjänster inom IT-, Copy- eller Telecomtjänster.
- Du är lösningsorienterad och gillar att hjälpa kunder att lösa sina IT-problem.
- Du är tekniskt intresserad och kan förstå kunders behov men behöver inte kunna tekniken.
- Du har intresse för och/eller en erfarenhet av arbete med försäljning, helst uppsökande, i någon form sedan tidigare.
- Tjänsten kräver ett B-körkort
Arbetet handlar om att knyta nya kundkontakter och att utveckla affärs-relationer med kunderna på ett professionellt och förtroendegivande sätt.
Du kommer att få genomgå IT-Hantverkarnas säljskola under 6 månader samtidigt som du kommer att praktisera under lokal handledande på din ort där du sedermera planeras att anställas.
Egenskaper:
Vi sätter störst vikt vid din personlighet.
Du kommer att vara ansvarig för dina kunder och det krävs att du har en god social kompetens och att du har ett affärsmässigt tänkande.
Du behöver vara noggrann men också lyhörd och påhittig, samtidigt som du måste tycka att det är roligt att hjälpa andra människor.
Du kommer att coachas och ledas av din försäljningschef från centralt håll och vara en medlem i gruppen av säljare. Eftersom säljgrupperingen är en mindre enhet som jobbar nära varandra fast ofta på distans, är det viktigt att du är beredd på att både samarbeta men framförallt arbeta självständigt i din region.
Du måste vara noggrann samtidigt som du ska tycka om att arbeta med våra kunder. Det krävs att du är van att arbeta självständigt.
Teknisk kompetens och empati
- Du kommer att arbeta med kundrelationer som säljare i miljöer hos mindre företag och organisationer där resonemang kring PC, Servrar, Skrivare, Backup tjänster och säkerhet utgör din vardag. Det innebär att du behöver ha ett eget intresse för den här typen av teknik och vilja föra diskussioner och resonemang med kunden. Att vara tekniskt empatisk. Hålla dig underrättad om nyheter kring hårdvara, säkerhetsaspekter och andra tillbehör.
- Att bli den person tillsammans med din kollega IT- teknikern som kunden vänder sig till när det gäller att utveckla sin IT- och dataeffektivitet och kvalitet.
Social kompetens (Vad du behöver tycka om och vara bra på?)
- Relationsskapare (lätt för att få kontakt med människor)
- Lyssnare (lyhördhet för kundens behov)
- Analytisk förmåga (förstå och identifiera kundens problem)
- Handlingskraftig och drivande (finna ut kundens problem och föreslå åtgärder)
- Flytande svenska i tal och skrift.
- Teamorienterad (God samarbetsförmåga med andra)
- Självgående och initiativtagande (kundbesök, föreslå nya tjänster och produkter)
Övrigt
För tjänsten krävs att du har modet och viljan att satsa på dig själv.
IT-Hantverkarna erbjuder ett kontinuerligt och engagerat stöd av utbildning och praktik för att både du och vi ska lyckas. Vi avser att utbilda och anställa 2 stycken riktigt bra säljare.