OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du arbeta i en organisation med starkt driv där alla kollegor vill bidra till välfärdens utveckling? Gillar du att blanda strategiskt och operativt arbete, jobba med pressfrågor- och redaktionsfrågor men fortfarande ha helheten? Då är detta rollen för dig!
Om rollen
Som press-och redaktionsansvarig kommer du att agera strategiskt och operativt stöd inom kommunikation till såväl chefer som medarbetare på Adda. Du har ett stort eget ansvar och din roll är bred där en vanlig dag kan växla mellan att du hanterar press- och medieförfrågningar, planerar och utför innehållsarbete på webben och driver olika proaktiva kommunikationsuppdrag. Du kommer tillhöra kommunikationsteamet och rapportera till koncernens kommunikationschef. Vi är ett team på nio kollegor med bred kompetens inom hela kommunikationsområdet. Vi stöttar koncernens samtliga affärsområden och funktioner och arbetar flexibelt, vilket betyder att du deltar i kommunikationsuppdrag och projekt som rör hela företaget.
Arbetsuppgifter
Dina arbetsuppgifter innefattar exempelvis att:
- Ansvara för press- och mediefrågor, proaktivt och reaktivt, inklusive sköta kontakter med relevanta medier och journalister, utforma budskap och skriva pressmeddelanden
- Initiera, genomföra och följa upp PR-aktiviteter och kampanjer
- Planera och leda redaktionsarbetet samt följa upp kommunikationen i olika kanaler
- Ha övergripande ansvar för och producera innehåll till externwebb, sociala medier och pressrum, samt följa upp och utvärdera innehållsarbetet löpande
- Agera stöd och bollplank till chefer, talespersoner, skribenter och övriga medarbetare i relevanta områden
Kompetens och erfarenhet
- Utbildning från högskola/universitet i journalistik, medie- och kommunikationsvetenskap eller motsvarande.
- Minst fem års relevant arbetslivserfarenhet från kommunikationsyrket, med huvudfokus inom press och PR.
- Kunskap och erfarenhet från användarcentrerade metoder, innehållsarbete webb och sociala medier och marknadskommunikation.
- Kunskap och erfarenhet från arbete med CMS och bildhantering.
- Erfarenhet av grafisk produktion, grafisk design och filmproduktion är meriterande.
- Erfarenhet av strategisk kommunikation i offentlig sektor är meriterande.
Förmågor och egenskaper
För att lyckas i rollen ser vi att du är initiativtagande, självgående och arbetar bra med andra. Du är duktig på att prioritera, planera, organisera och leda arbetet på ett effektivt sätt samt har en mycket god förmåga att snabbt sätta dig in i en fråga, formulera tydliga budskap och nå ut till relevanta målgrupper i olika kanaler. Vidare ser vi att du har en god stilistisk förmåga, analyserar utmaningar, hittar lämpliga strategier och ser möjligheterna kring proaktivt press och PR-arbete. Du tar ett eget ansvar i att underhålla och utveckla dina specialistkunskaper, och delar gärna med dig av dina erfarenheter och din kompetens till dina kollegor.
Ansökan
Har du frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta oss. Sista ansökningsdag är 30 november 2022.
Vi ser fram emot din ansökan!
Om Adda
Adda-koncernen består av tre bolag och vi är fler än 180 medarbetare på kontor i Stockholm, Malmö och Göteborg. Vi är sedan november 2018 en Great Place To Work-certifierad arbetsplats. Läs mer om vår verksamhet på vår www.adda.se (http://www.adda.se)