OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Målet för jämställdhetsarbetet i Sverige är att kvinnor och män ska ha samma makt och möjligheter att forma samhället och sina egna liv. Arbetet omfattar bland annat frågor om inflytande, ekonomi, hälsa, utbildning, arbete och kroppslig integritet.
Jämställdhetsmyndigheten ska säkerställa att regeringens jämställdhetspolitik får genomslag genom att bidra till ett effektivt genomförande av jämställdhetspolitiken.
Arbetsuppgifter
Som pressansvarig ansvarar du för Jämställdhetsmyndighetens relation med media. Du ger media en god service och stärker chefer och medarbetares förmåga att förmedla sin kunskap.
Du möjliggör spridning av kunskap utifrån vårt uppdrag som expertmyndighet via media och arbetet är både proaktivt och reaktivt. För tjänsten krävs en god förmåga att göra omvärldsanalys och mediabevakning för att kunna skapa relevant kommunikation utifrån våra uppdrag. Du har mycket god förmåga att snabbt sätta dig in i en fråga och formulera budskap. Du analyserar utmaningar, hittar lämpliga strategier och utformar argumentation. Vidare kräver rollen tidigare erfarenhet av strategiskt kommunikationsarbete samt förståelse för sociala medier och det digitala kommunikationslandskapet.
I tjänsten ingår även att ge stöd till verksamheten i kommunikationsplanering och vid behov ge kommunikationsstöd till generaldirektör i till exempel framtagandet av presentationer och underlag.
Kvalifikationer
• Högskole- eller universitetsutbildning inom journalistik, kommunikation eller utbildning som bedöms som motsvarande.
• Minst 3 års erfarenhet av arbete med mediakontakter.
• Erfarenhet av kommunikation inom offentlig sektor.
• Mycket god förmåga till skriftlig kommunikation.
• Erfarenhet av budskapsarbete.
• Erfarenhet av att ansvara för och genomföra kommunikationsprojekt.
• God kunskap om jämställdhetsområdet.
• Mycket goda kunskaper i svenska och klarspråk.
Vi ser det som meriterande om du har
• Erfarenhet av arbete med sociala medier
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Som person är du lugn och stabil i pressade situationer. Vidare har du god förmåga att samarbeta med andra, är resultatinriktad samt självständigt kan planera och driva ditt arbete.
Anställningsinformation
Tjänsten är placerad på Jämställdhetsmyndighetens kontor i Angered. Resor i tjänsten kan förekomma. Anställningen är ett föräldravikariat, längst till och med till 31 december 2022. Tillträde snarast eller enligt överenskommelse.
Praktisk information
Vill du veta mer om tjänsten, kontakta Fredrik Gladh, avdelningschef 031-392 90 62. Har du frågor om rekryteringsprocessen, kontakta Johanna Hagbranth, HR-generalist, 031-392 90 15. Fackliga kontaktpersoner: för Saco-S Jennifer Bolin 031–392 90 21 och för ST Robert Kristiansen 031–392 90 83.
Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster. Jämställdhetsmyndigheten välkomnar sökanden med olika erfarenheter och bakgrunder.
Välkommen med din ansökan senast 20 februari. Vi tar emot din ansökan elektroniskt via vårt rekryteringssystem.