OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
ÅM2023-568
Till kommunikationsavdelningen på huvudkontoret i Stockholm söker vi en pressekreterare.
Om arbetet
Åklagarmyndigheten är en mycket medieintensiv organisation. Som pressekreterare arbetar du tillsammans med en pressansvarig och en pressekreterare samt med övriga medarbetare på kommunikationsavdelningen med både operativt och strategiskt mediearbete. Tjänsten innefattar att ge stöd till hela myndigheten i mediefrågor, genom att exempelvis formulera budskap, skriva pressmeddelanden samt anordna presskonferenser och seminarier. Du kommer också att hålla interna medieutbildningar. I uppdraget ingår även mediebevakning och annan omvärldsbevakning. Samtliga medarbetare på kommunikationsavdelningen har medieberedskap utanför ordinarie arbetstid enligt ett rullande schema.
I arbetet ingår också att arbeta med Åklagarmyndighetens sociala mediekonton så att dessa bidrar till en sammanhållen och proaktiv extern kommunikation.
Även andra arbetsuppgifter som förekommer på en kommunikationsavdelning kan bli aktuella, beroende på din profil.
Dina kvaliteter och kvalifikationer
Du ska
ha högskoleutbildning inom medie- och kommunikationsvetenskap eller annan relevant utbildning
ha flera års aktuell erfarenhet av att arbeta med mediefrågor på en kommunikationsavdelning eller motsvarande
ha mycket goda kunskaper i svenska språket
ha goda kunskaper i engelska i tal och skrift
vara en mycket god skribent
Du ska även
vara en god pedagog och trivas i utbildningsrollen
vara utåtriktad och initiativrik
ha integritet och förmåga att hantera pressade situationer
vara självständig, strukturerad, prestigelös och stabil
ha mycket god samarbetsförmåga
Vi kommer att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Det är meriterande om du har
arbetat inom offentlig sektor
arbetat med sociala medier
arbetat med att filma och redigera film för webb och sociala medier
erfarenhet av att ha arbetat med kriskommunikation
Om anställningen
Anställningen är en tillsvidareanställning med en provanställning på 6 månader.
Tester kan förekomma i rekryteringsprocessen.
Anställningen är placerad i säkerhetsklass och därmed sker säkerhetsprövning med registerkontroll.
På grund av arkivbestämmelser sparar vi ansökningar i två år. När du ansöker kommer dina personuppgifter att behandlas enligt offentlighetsprincipen samt dataskyddsförordningen. När du skickar din ansökan till oss, samtycker du till detta.
Åklagarmyndigheten som arbetsgivare
På Åklagarmyndigheten känner vi stolthet när vi går till jobbet. Tillsammans är vi närmare 1 800 engagerade och kompetenta medarbetare som står upp för rättssäkerhet, rättstrygghet och demokratiska värden. Oavsett roll i myndigheten så bidrar alla till vårt viktiga samhällsuppdrag.
Vill du bli en del av Åklagarmyndigheten? Vi strävar efter att vara en välkomnande och inkluderande arbetsplats som speglar samhällets mångfald.
Ansök redan i dag!
Kontaktpersoner på detta företaget
Linda Billfalk Åkerlund, facklig kontaktperson Saco-S
070-315 56 38
Pia Tanttu, facklig kontaktperson ST
010-562 54 37
Sofia Forsberg, personalhandläggare
010-562 50 48
Stephan Uttersköld, IT-utvecklingschef
010-562 57 52
Ulf Ållebrand, ekonomidirektör
010-562 51 30
Erika Lejnefors, facklig kontaktperson Saco-S
010-562 70 91
Maria Palmquist, facklig kontaktperson ST
010-562 65 23
Mikael Svensson, säkerhetschef
010-562 50 91
Maria Schütt, enhetschef
010-562 50 76
Karin Rosander, Informationsdirektör
010-562 50 10