OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du att varje dag ska vara den viktigaste? Vi spelar en central roll i att upprätthålla rättssäkerheten i vårt samhälle. Gå in på www.aklagare.se och läs mer om vår spännande verksamhet, personligheterna vi söker och de karriärvägar som öppnas.
ÅM2019-1083
Till kommunikationsavdelningen på huvudkontoret i Stockholm söker vi en pressekreterare.
Om arbetet
Som pressekreterare arbetar du tillsammans med pressansvarig, men också med övriga medarbetare på avdelningen, med både operativt och strategiskt mediearbete. Tjänsten innefattar att ge stöd till hela organisationen i mediefrågor, genom att exempelvis formulera budskap, skriva pressmeddelanden samt anordna presskonferenser och seminarier. Det kan också bli aktuellt att hålla viss medieutbildning. I uppdraget ingår också mediebevakning och annan omvärldsbevakning. Samtliga medarbetare på kommunikationsavdelningen har medieberedskap utanför ordinarie arbetstid enligt ett rullande schema.
I arbetet ingår också att utveckla Åklagarmyndighetens närvaro i sociala medier, både strategiskt och operativt, så att dessa bidrar till en sammanhållen och proaktiv extern kommunikation.
Även andra arbetsuppgifter som förekommer på en kommunikationsavdelning kan bli aktuella, beroende på din profil.
Dina kvaliteter och kvalifikationer
För att lyckas i rollen bör du ha högskoleutbildning inom medie- och kommunikationsvetenskap eller annan relevant utbildning. Du ska ha några års erfarenhet av att arbeta med mediefrågor på en kommunikationsavdelning eller motsvarande. Du har intresse för och erfarenhet av kommunikation i sociala medier. Goda kunskaper i engelska samt en utvecklad stilistisk förmåga fordras. Kunskap om arbetet på större nyhetsredaktioner är en merit.
Som person är du utåtriktad och initiativrik. Du har integritet och förmåga att hantera pressade situationer. Du är en självständig och stabil person med stor samarbetsförmåga och personlig mognad. Stor vikt kommer att läggas vid dina personliga egenskaper.
Om anställningen
Anställningen är en tillsvidareanställning med en provanställning på 6 månader.
Rekryteringsprocessen
Tester kan förekomma i rekryteringsprocessen.
I Åklagarmyndighetens rekryteringsprocess genomförs säkerhetsprövning av de sökande. Vidare information om vad säkerhetsprövningen innebär finns på Åklagarmyndighetens webbplats, www.aklagare.se .
På grund av arkivbestämmelser sparar vi ansökningar i två år. När du ansöker kommer dina personuppgifter att behandlas enligt offentlighetsprincipen samt personuppgiftslagen. När du skickar din ansökan till oss, samtycker du till detta.
Åklagarmyndigheten som arbetsgivare
Som en del av Åklagarmyndigheten får du över 1 400 kollegor över hela landet. Vi har en central roll inom rättsväsendet och bidrar alla till att upprätthålla rättssäkerheten i vårt samhälle – oavsett vilka våra arbetsuppgifter är. Det gör varje dag till den viktigaste.
Din viktiga vardag
Du möter en modern organisation där alla hjälps åt över kompetensgränserna. Vi är övertygade om att olikheter berikar och strävar därför efter en personalsammansättning som speglar samhällets mångfald. Hos oss får du också goda möjligheter till att skapa balans mellan arbete och fritid.
Välkommen med din ansökan!
Artiklar i detta ämnet
- Datorarbetares muslekbesvär
Kontaktpersoner på detta företaget
Linda Billfalk Åkerlund, facklig kontaktperson Saco-S
070-315 56 38
Pia Tanttu, facklig kontaktperson ST
010-562 54 37
Sofia Forsberg, personalhandläggare
010-562 50 48
Stephan Uttersköld, IT-utvecklingschef
010-562 57 52
Ulf Ållebrand, ekonomidirektör
010-562 51 30
Erika Lejnefors, facklig kontaktperson Saco-S
010-562 70 91
Maria Palmquist, facklig kontaktperson ST
010-562 65 23
Mikael Svensson, säkerhetschef
010-562 50 91
Maria Schütt, enhetschef
010-562 50 76
Karin Rosander, Informationsdirektör
010-562 50 10