OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du vara med och vidareutveckla en myndighet som arbetar med frågor som gör skillnad för hela arbetsmarknaden? Vår vision är att ingen ska bli sjuk, skadas eller dö av jobbet.
Arbetsmiljöverket erbjuder en attraktiv arbetsplats som utmärks av strävan att vara fri från diskriminering och ge lika möjligheter för alla. Att vi är olika bidrar till att verksamheten blir effektiv och för att kunna ta tillvara varje medarbetares kompetens har vi ett inkluderande synsätt.
Dnr: 2023/017833
Vill du vara med i vårt viktiga arbete för att ingen ska bli sjuk, skadas eller dö av sitt jobb?
Vi söker nu en pressekreterare som kan arbeta både operativt och snabbt samt långsiktigt och strategiskt.
Ditt nya arbete
Vi erbjuder dig utvecklande arbetsuppgifter i en organisation som arbetar med frågor som berör hela arbetsmarknaden. För Arbetsmiljöverket är extern kommunikation en kärnverksamhet som kräver ett offensivt arbete i många kanaler. Mediernas intresse för våra frågor är mycket stort. Du kommer att arbeta med att ge snabb och korrekt service till journalister som kontaktar Arbetsmiljöverket. Du arbetar också med att planera, formulera och föra ut myndighetens frågor via media på ett effektivt sätt. I ditt uppdrag ingår även att medieträna och coacha chefer och medarbetare inför mediekontakter.
Din roll är en viktig del av kommunikationsavdelningens arbete och du tillhör enheten för press och digitala medier med 13 kollegor, som är en av två enheter på kommunikationsavdelningen.
Dina blivande kollegor är hjälpsamma och delar med sig av sina kunskaper och de tycker att det är viktigt att ha roligt på jobbet!
Mer information om vår avdelning finner du på www.av.se/om-oss/avdelningsbeskrivning .
Kvalifikationskrav
Vi söker dig som har
• avslutad treårig universitets- eller högskoleutbildning inom kommunikation, journalistik eller motsvarande
• minst tre års yrkesmässig erfarenhet av pressfrågor eller som journalist
• mycket god kommunikativ förmåga på svenska i tal och skrift.
För att lyckas i rollen behöver du kunna arbeta både självständigt och i grupp där du bidrar till helheten tillsammans med dina kollegor och navigerar i en komplex organisation. Du är kreativ. Du är också trygg och övertygande i din yrkesroll.
Vid urvalet kommer vi att lägga stor vikt vid din personliga lämplighet.
Det är meriterande om du har erfarenhet av
• arbete på nyhetsredaktion
• arbete inom offentlig sektor
• proaktivt mediearbete
• arbete med sociala medier.
Mer om din anställning och din ansökan
Anställningen är en tillsvidareanställning på heltid med placering i Solna och start omgående. Vi har individuell lönesättning och tillämpar provanställning om sex månader.
Vi erbjuder ett varierande, ansvarsfullt och stimulerande arbete med fin möjlighet till personlig utveckling. Vi strävar efter att alla medarbetare ska ha balans mellan jobb och fritid. För oss är det viktigt med en hållbar arbetsmiljö. Därför har vi flexibla arbetstider och ger möjlighet till distansarbete enligt Arbetsmiljöverkets riktlinjer. Vi arbetar både aktivitetsbaserat och med fasta arbetsplatser. Läs mer om våra förmåner på www.av.se/om-oss/vara-formaner-och-villkor/ .
Arbetsmiljöverket erbjuder en attraktiv arbetsplats som ska vara fri från diskriminering och ge lika möjligheter för alla. Att vi är olika bidrar till att verksamheten blir effektiv och för att kunna ta tillvara på varje medarbetares kompetens har vi ett inkluderande synsätt. Integrering av jämställdhet och tillgänglighet i alla delar av verksamheten är en självklarhet.
Vår rekryteringsprocess grundar sig på kompetens och vi kommer därför att använda oss av en så kallad kompetensbaserad rekrytering för att kvalitetssäkra denna process och därmed motverka diskriminering. Därför ber vi dig att svara på ett antal urvalsfrågor när du registrerar din ansökan och bifoga ditt CV. Sätt en kryss när systemet kräver från dig PB.
Intervjuer börjar ske från v.17.
Om du har frågor
Information om tjänsten lämnas av enhetschef Magnus Kull. Fackliga kontaktpersoner är Helena Fallberg för Saco, Anna-Lena Immo Barasciutti för ST Jenny Bengtson för Seko. Samtliga nås via Arbetsmiljöverkets växel 010-730 90 00.
Välkommen med din ansökan senast den 23 april 2023!
Ansök genom att klicka på länken till höger.
Kontaktpersoner på detta företaget
Gunilla Eng Åbrandt
010-730 97 20
Ulrica Klettner
+46 010-730 93 04