OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Är du redo för en större uppgift? Just nu befinner sig Polisen i en spännande tillväxtresa och vi söker nu en pressekreterare till kommunikationsenheten som vill vara med i utvecklingen av Sveriges största myndighet. Hos oss kommer du tillsammans med engagerade och trevliga kollegor utvecklas och få erfarenheter för livet, samtidigt som ditt arbete bidrar till att öka tryggheten och minska brottsligheten i Sverige.
Kommunikationsavdelningen är en av Polismyndighetens nationella avdelningar med verksamhet i hela landet. Avdelningen har ansvar för att proaktivt styra och samordna Polismyndighetens kommunikationsarbete samt vara ett strategiskt och operativt kommunikationsstöd i hela myndigheten.
ARBETSUPPGIFTER
Som pressekreterare tar du ansvar för planeringen, genomförandet och uppföljningen av mediearbetet. Du koordinerar och hanterar presskontakter och mediefrågor och stödjer organisationen i relationen med media. De dagliga arbetsuppgifterna varierar utifrån verksamhetens behov och det mediala trycket. Du måste ha förmågan att snabbt sätta dig in i komplexa frågor, ha hög arbetskapacitet och trivas med att leverera under press. Vid behov är du också talesperson för myndigheten i operativa frågor. Arbetet kräver närvaro på obekväm arbetstid.
Huvudsakliga arbetsuppgifter
• Ta emot och hantera inkommande samtal från media
• Skriva och publicera nyheter på polisens hemsida
• Vid behov fungera som presstalesperson
• Ta fram underlag och skriva talepunkter
• Stödja och coacha chefer och talespersoner vid mediekontakter
• Arbeta proaktivt med att kommunicera myndighetens arbete
• Planera och genomföra pressträffar och medieaktiviteter i relevanta kanaler
• Omvärldsbevakning med analys
• Leda kommunikationsarbetet vid särskilda händelser
• Bistå i kommunikationsavdelningens övriga arbete
KVALIFIKATIONER
Detta är en möjlighet för dig som har:
• Utbildning som polismyndigheten bedömer relevant
• Erfarenhet av mediearbete inom större organisation med högt medietryck
• Förmåga att strukturera och formulera komplexa mediefrågor i relevanta kanaler
• Erfarenhet av att arbeta med kriskommunikation
• Mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska och engelska
• Erfarenhet av arbete med sekretesskänsligt material
Meriterande
Vi ser det som meriterande om du också har:
• Erfarenhet av att arbeta i offentlig verksamhet/myndighet
• Vana att agera rådgivare i mediefrågor till ledning, beslutsfattare och experter
• Kunskap om/eller erfarenhet av polisiär verksamhet
• Erfarenhet av kommunikationsarbete i sociala medier
Personliga egenskaper
För att vara framgångsrik och trivas i rollen som kommunikatör behöver du arbeta planerat och långsiktigt och samtidigt snabbt kunna byta fokus för att jobba med aktuella frågor här och nu. Arbetet ställer höga krav på din förmåga att hantera ett högt tempo och kunna fatta balanserade beslut även under pressade förhållanden. För att lyckas i arbetet behöver du vara en social person som kan arbeta både i grupp och självständigt. Du är bra på att skapa goda relationer, du är målinriktad och samtidigt prestigelös. Du har gott omdöme och hög integritet.
Vi kommer att lägga mycket stor vikt vid personlig lämplighet.
ÖVRIGT
Arbetsort: Stockholm, Kungsholmen
Anställningsform: Tillsvidareanställning som inleds med 6 månaders provanställning
Omfattning: Heltid
Arbetstid: VP 5:3
Tillträde: Enligt överenskommelse
Funktion: Pressekreterare
Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev senast den 21/2-2022. Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Polismyndighetens webbplats.
Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med annonsens referensnummer via papperspost till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, 106 75 STOCKHOLM, eller kontakta ansvarig HR-konsult.
Om du fortsätter din ansökan digitalt kommer din ansökan hanteras via Polisens rekryteringsstöd Visma recruit.
Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult.
En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.
Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag - att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.
Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på https://polisen.se
Varmt välkommen med din ansökan!
Vi undanber oss samtal från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.
Kontaktpersoner på detta företaget
Kommunikationschef Charlotte Hansson
010-56 20223
Chef Kommunikationsenhet Öst Maria Ottosson
kommunikationschef Linda Widmark
010-56 412 76
gruppchef Petra Sjölander
010-563 76 45
Gruppchef Fredrik Berg
010-563 49 74
museichef Henrik Lindborg
010-56 409 30