Pressekreterare till redaktionen

Pressekreterare till redaktionen

Arbetsbeskrivning

Vill du vara med och vidareutveckla en myndighet som arbetar med frågor som gör skillnad för hela arbetsmarknaden? Vår vision är att ingen ska bli sjuk, skadas eller dö av jobbet.

Arbetsmiljöverket erbjuder en attraktiv arbetsplats som utmärks av strävan att vara fri från diskriminering och ge lika möjligheter för alla. Att vi är olika bidrar till att verksamheten blir effektiv och för att kunna ta tillvara varje medarbetares kompetens har vi ett inkluderande synsätt.


2023/067237

Vill du jobba med kommunikation för att ingen ska bli sjuk, skadas eller dö av jobbet? Du kommer vara en viktig del av kommunikationsavdelningen och tillhör enheten för redaktionen, som är en av tre enheter på avdelningen.

Ditt nya arbete
Mediernas intresse för våra frågor är mycket stort och vi söker en erfaren pressekreterare som vill arbeta både strategiskt och operativt med pressfrågor. Som pressekreterare svarar du på förfrågningar från media och arbetar proaktivt med Arbetsmiljöverkets medierelationer. I ditt uppdrag ingår även att medieträna och coacha chefer och medarbetare inför mediekontakter.

Du arbetar i nära samverkan med andra pressekreterare, kommunikatörer och sakkunniga.

Arbetsuppgifter

proaktivt identifiera händelser, aktiviteter och nyheter inom Arbetsmiljöverkets verksamhet och via media omvandla det till intressant innehåll för våra målgrupper
omvärldsbevakning inom Arbetsmiljöverkets sakområde
ansvara för medierelationer och en god service för journalister som bevakar arbetsmiljöfrågor
producera talepunkter, formulera budskap, skriva pressmeddelanden och debattartiklar samt ta fram frågor och svar
ansvara för presstelefon
ge råd till och coacha medarbetare som ska företräda Arbetsmiljöverket i medier
skriva mediesammanställningar, mäta, analysera och följa upp mediegenomslaget.
Din bakgrund - krav
Vi söker dig som har:

minst två års högskolestudier inom journalistik eller medie-och kommunikationsvetenskap
minst två års aktuell yrkesmässig erfarenhet av arbete som pressekreterare
förmåga att fånga nyhetsvärdet och är en god skribent
erfarenhet av att jobba i grupp/team.
För att lyckas i rollen behöver du ha en god förmåga att ta initiativ, driva frågor framåt och kunna slutföra arbetsuppgifter. Du är trygg och självgående i din yrkesroll, skicklig på att navigera i en komplex organisation och har en mycket god förmåga att samarbeta. Vid urvalet kommer vi att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Det är meriterande om du har erfarenhet av medie- och omvärldsbevakning samt erfarenhet av journalistiskt arbete på nyhetsredaktion.

Mer om oss och rollen
Redaktionen är under uppbyggnad och det finns stora möjligheter att forma din roll.

Hos oss på Arbetsmiljöverket är kommunikation en kärnverksamhet och vår avdelningschef sitter i myndighetens ledningsgrupp. På avdelningen är vi 30 kommunikatörer som jobbar tillsammans med både intern och extern kommunikation. Omvärldsbevakning, analys och uppföljning är en naturlig del av vårt arbete. Vi samarbetar och har många kontakter utom och inom avdelningen. Nu utvecklar vi verksamheten och söker fler duktiga kollegor.

Tjänsten är placerad i Solna och är en tillsvidareanställning på heltid. Vi tillämpar sex månaders provanställning.

Innan beslut om anställning fattas kommer säkerhetsprövning med registerkontroll genomföras. Säkerhetsprövning kommer att göras enligt Säkerhetsskyddslagen (2018:585).

Arbetsmiljöverket strävar efter att alla medarbetare ska ha balans mellan jobb och fritid. För oss är det viktigt med en hållbar arbetsmiljö. Därför har vi flexibla arbetstider och ger möjlighet till distansarbete några dagar per vecka, där verksamheten tillåter och för de som önskar.

Så rekryterar vi
Vår rekryteringsprocess grundar sig på kompetens och vi kommer därför att använda oss av kompetensbaserad rekrytering för att kvalitetssäkra denna process och därmed motverka diskriminering. Därför ber vi dig att svara på ett antal urvalsfrågor när du registrerar din ansökan och bifogar ditt CV. Intervjuer sker från v. 50.

Vi tycker att det är viktigt att även du får göra din bedömning av oss och därför välkomnar vi alla frågor före såväl som under rekryteringsprocessen. Kontakta chef, tf. enhetschef Åsa Wallin Fackliga kontaktpersoner är Adam Jansson för Saco, Marita Jonsson för ST samt Jenny Bengtsson för Seko. Samtliga nås via Arbetsmiljöverkets växel 010-730 90 00.

Välkommen med din ansökan senast den 7 december 2023.

Kontaktpersoner på detta företaget

Gunilla Eng Åbrandt
010-730 97 20
Ulrica Klettner
+46 010-730 93 04

Sammanfattning

Besöksadress

Lindhagensgatan 133
None

Postadress

Lindhagensgatan 133
Stockholm, 11279

Liknande jobb


Journalist

Journalist

21 november 2023

Krogguiden.se -  journalist/foodie sökes!

Krogguiden.se - journalist/foodie sökes!

18 november 2023

Danish/Norwegian moderator extra job

Danish/Norwegian moderator extra job

16 november 2023

Reporter till Telekom idag

Reporter till Telekom idag

13 november 2023