OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Marknadsavdelningen
Marknadsavdelningens uppdrag är att optimera kommunikation och försäljning av Kulturhuset Stadsteaterns verksamhet och utbud i syfte att stärka varumärket samt locka besök och publik till våra evenemang. Vi är drygt tjugo medarbetare på avdelningen.
Arbetsuppgifter
PR, press-strategier och operativ pressbearbetning för hela verksamheten men främst för våra verksamheter med stort medialt intresse; teater och konst. I rollen ingår att närvara vid premiärer och vernissage. Du arbetar i nära samarbete med presschefen och andra funktioner på marknadsavdelningen samt med ansvariga för de konstnärliga verksamheterna. Du drivs lika mycket av det övergripande varumärkesarbetet som av det dagliga operativa pressarbetet. Du rapporterar till biträdande marknadschef.
Kvalifikationer
Akademisk utbildning inom kommunikation och PR, eller motsvarande.
Säker skribent med vana av att skriva pressmeddelanden, copy för webb, sociala medier och andra kanaler samt pitch-texter till redaktioner.
Kontaktnät inom media: rikstäckande kulturnyhetsredaktioner, lokalpress, studioprogram inom etermedia, kultur- och livsstilsmagasin.
Flerårig yrkeserfarenhet av pressarbete inom kulturbranschen, att arrangera pressträffar.
Erfarenhet av kriskommunikationsarbete är meriterande.
Erfarenhet av pressarbete inom konstnärlig, idéburen, offentligt finansierad och politiskt styrd verksamhet är meriterande.
Intresse för samhällsfrågor och kulturdebatt.
Erfarenhet av pressbevaknings- och utskicksverktyg.
Erfarenhet av digitala publiceringsverktyg för webb och sociala medier.
Mycket goda kunskaper i svenska och förmåga att uttrycka sig väl i tal och skrift.
Goda kunskaper i engelska och förmåga att uttrycka sig väl i tal och skrift.
Erfarenhet av att driva arbete utifrån ett jämlikhets- och mångfaldsperspektiv är meriterande.
För att lyckas i rollen
Krävs att du trivs med högt tempo och att ha många kontaktytor. Att du trivs med att arbeta självständigt och i grupp. Att du har förmåga att snabbt skapa förtroende och har förståelse för vikten av att vårda relationer. Att du är bra på att planera och att hålla tidplaner. Viktigt är också att du har förmåga att skapa förståelse för arbetet och att förankra det i organisationen.
Information
Tillsvidareanställningar på 100% med tillsättning snarast, samt sex månaders provanställning. Intervjuer görs löpande. Vår ambition är att vara klara med rekryteringen i början av juni.
Arbetet är oregelbundet och kan förekomma på både kvällstid och helger.
Arbetet är främst förlagt till Sergels torg.
För mer information om tjänsterna
För tjänsten som presskommunikatör kontakta pressansvarig Sofia Cherif, sofia.cherif@stadsteatern.stockholm.se0739-730 220
För tjänsten som kommunikatör kontakta marknadschef Paula Reyes, paula.reyes@stadsteatern.stockholm.se0768-252 988
Fackliga företrädare
Scen och film: Urban Riismark urban.riismark@stadsteatern.stockholm.se
Akademikerföreningen: Petter Zerpe petter.zerpe@stadsteatern.stockholm.se