Presskommunikatör – arbeta med pressfrågor i händelsernas centrum

Presskommunikatör – arbeta med pressfrågor i händelsernas centrum

Arbetsbeskrivning

RK Kommunikation, Förvaltningsavdelningen

Söker du ett stimulerande arbete där du får arbeta med kommunikationsfrågor nära den politiska ledningen och departementets enheter, där din arbetsdag bidrar till Sveriges morgondag? Vi erbjuder rätt person ett uppdrag i händelsernas centrum vid Arbetsmarknadsdepartementets kommunikationssektion.

Din arbetsdag. Sveriges morgondag.
Regeringskansliets kommunikationsenhet, RK Kommunikation, ansvarar för det kommunikativa stödet till Statsrådsberedningen, departementen och Förvaltningsavdelningen. Enheten samordnar och förmedlar extern och intern kommunikation om regeringens arbete och Regeringskansliets verksamhet.

Nu söker kommunikationssektionen vid Arbetsmarknadsdepartementet en presskommunikatör som ska stödja den politiska stabens pressekreterare i pressfrågor. Som presskommunikatör skriver du pressmeddelanden och håller ihop arbetet från beställning till publicering i olika kanaler (webb, sociala medier), samt förbereder och deltar vid pressträffar. 

I rollen ingår också att ha vissa mediekontakter, ta fram nyhetssammanställningar och mediebevakningar, fotografera och producera enklare filmer samt att stödja kommunikationssektionen i övrigt kommunikationsarbete. Det kan också bli aktuellt att stödja andra kommunikationssektioner inom RK Kommunikation och att delta i myndighetsövergripande nätverk och aktiviteter.

Läs mer om vår verksamhet på www.regeringen.se.

Din bakgrund
Vi söker dig som har akademisk utbildning inom kommunikation eller annan utbildning som vi bedömer relevant för tjänsten. Du har erfarenhet av presskommunikation eller journalistik, till exempel skriva och publicera pressmeddelanden och andra webbtexter, bistå vid pressträffar eller annan mediehantering.

Det är meriterande om du har erfarenhet av presskommunikation/kommunikationsarbete från offentlig sektor, arbete med sociala medier och nyhets- och mediebevakning samt viss erfarenhet av foto/film och redigering. Det är även meriterande med erfarenhet från Regeringskansliet.

Du är en skicklig skribent med mycket goda kunskaper i svenska och du har goda kunskaper i publiceringsverktyg, till exempel Episerver eller motsvarande.

Dina egenskaper
Du har förmåga att arbeta snabbt och effektivt och att strukturera ditt arbete väl. Som person är du serviceinriktad och flexibel samtidigt som du är noggrann och har ett gott omdöme. Då rollen innebär många kontaktytor så behöver du även vara bra på att samarbeta och kommunicera.

Övrigt
Tidsbegränsad anställning från omkring 1 oktober 2022 till 30 april 2023. Beredskapsarbete utanför ordinarie arbetstid kan förekomma.

En säkerhetsprövning kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas.

Det kan också bli aktuellt med ytterligare rekrytering av presskommunikatör för tidsbegränsad anställning i en annan del av RK Kommunikation.

Är du intresserad?
Vill du veta mer om jobbet och vad vi erbjuder, kontakta Cecilia Eriksson Dahlberg, chef för kommunikationssektionen vid Arbetsmarknadsdepartementet, på 08-405 37 13. Du är också välkommen att kontakta HR-handläggare Åsa Karlsson på 08-405 15 40. Fackliga kontaktpersoner är Johan Strokirk för Saco, Peter Backéus för ST och Lars Vestberg för SEKO. Du når dem via Regeringskansliets växel, 08-405 10 00. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 12 augusti 2022. 


Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 700 personer, varav 600 utomlands. Regeringskansliet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång och vi arbetar aktivt för att vara en arbetsplats fri från diskriminering. Förvaltningsavdelningen ansvarar för myndighetsövergripande frågor som förändrings- och förnyelsearbete, ekonomi, arbetsgivarfrågor, kompetensförsörjning, kommunikation, säkerhet, it, bibliotek, arkiv och registratur samt för den gemensamma servicen i Regeringskansliet.

Kontaktpersoner på detta företaget

Tomas  Engholm, Enhetschef
08-405 49 32
Bengt Gunnar Herrström, Saco
08-405 54 82
Per Anders Widell, ST
08-405 24 79
Ulrica  Gradin, Enhetschef
08-405 27 33
Annika Elmgart, Bitr. Enhetschef
08-405 2511
Bonde Svedberg, Personalhandläggare
08-405 45 60
Anita Engvoll, ST-RK
08-405 10 00
Carl van Duin, OF
08-405 10 00
Thomas Eneström, Saco-Fö
08-405 3967
Eva Corp, Kommunikationschef
08-405 50 35

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Regeringskansliet
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 30 juni 2022
  • Ansök senast: 12 augusti 2022

Besöksadress

Jakobsgatan 24
None

Postadress

None
Stockholm, 10333

Liknande jobb


23 september 2024

12 augusti 2024