OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
RK Kommunikation, Förvaltningsavdelningen
Söker du ett stimulerande arbete där du får arbeta med kommunikationsfrågor nära den politiska ledningen och departementets enheter, där din arbetsdag bidrar till Sveriges morgondag? Vi erbjuder rätt person ett uppdrag i händelsernas centrum vid Miljödepartementets kommunikationssektion.
Din arbetsdag. Sveriges morgondag.
Nu söker kommunikationssektionen vid Miljödepartementet en presskommunikatör. Dina arbetsuppgifter kommer bland annat att innebära att stödja den politiska stabens pressekreterare i pressfrågor. Du skriver pressmeddelanden och håller ihop arbetet från beställning till publicering i olika kanaler, som webb och sociala medier. Du förbereder och deltar vid pressträffar, tar fram nyhetssammanställningar och mediebevakningar samt har vissa mediekontakter.
I rollen ingår också att ha vissa mediekontakter, ta fram nyhetssammanställningar och mediebevakningar, fotografera och producera enklare filmer. En naturlig del i arbetet är även att medverka och bidra till sektionens övriga kommunikationsarbete. Det kan också bli aktuellt att stödja andra kommunikationssektioner inom RK Kommunikation och att delta i myndighetsövergripande nätverk och aktiviteter.
Regeringskansliets kommunikationsenhet, RK Kommunikation, ansvarar för det kommunikativa stödet till Statsrådsberedningen, departementen och Förvaltningsavdelningen. Enheten samordnar och förmedlar extern och intern kommunikation om regeringens arbete och Regeringskansliets verksamhet.
Läs mer om vår verksamhet på www.regeringen.se.
Din bakgrund
Vi söker dig som har en högskoleutbildning inom medie- och kommunikationsvetenskap, eller annan utbildning och erfarenhet som bedöms som likvärdig. Du har något eller några års erfarenhet av presskommunikation eller journalistik, där du till exempel har arbetat med att skriva och publicera pressmeddelanden samt andra webbtexter, att bistå vid pressträffar eller med annan mediehantering.
Det är meriterande om du har erfarenhet av presskommunikation eller kommunikationsarbete från någon större organisation, samt om du har god förståelse för att arbeta i en politiskt styrd organisation. Det är även meriterande om du har erfarenhet av arbete med sociala medier eller nyhets- och mediebevakning samt viss erfarenhet av foto/film och redigering.
Du är en skicklig skribent med mycket goda kunskaper i svenska som snabbt kan leverera texter med hög kvalitet anpassade för olika kanaler och du har goda kunskaper i publiceringsverktyg, till exempel Episerver eller motsvarande.
Dina egenskaper
Som presskommunikatör hos oss har du förmåga att arbeta självständigt, snabbt och effektivt och att strukturera ditt arbete väl. Som person är du serviceinriktad, noggrann och har ett gott omdöme. Du tycker om ett högt tempo och har lätt att anpassa dig till nya förutsättningar. Då rollen innebär många kontaktytor så behöver du även vara bra på att samarbeta. Stor vikt kommer att läggas vid dina personliga egenskaper.
Övrigt
Anställningen inleds med sex månaders provanställning. Beredskapsarbete utanför ordinarie arbetstid kan förekomma.
En säkerhetsprövning kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas.
Det kan också bli aktuellt med rekrytering av kommunikatör i annan del av RK Kommunikation.
Är du intresserad?
Vill du veta mer om jobbet och vad vi erbjuder, kontakta kommunikationschef Maria Örtenholm på 08-405 11 61. Du är också välkommen att kontakta HR-handläggare Elin Hallström på 08-405 95 87. Fackliga kontaktpersoner är Johan Strokirk för Saco, Melanie Hedlund Bjerstedt för ST och Erik Wilhelmsson för Seko. Du når dem via Regeringskansliets växel, 08-405 10 00. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.
Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 25 september 2022.
Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 700 personer, varav 600 utomlands. Regeringskansliet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång och vi arbetar aktivt för att vara en arbetsplats fri från diskriminering. Förvaltningsavdelningen ansvarar för myndighetsövergripande frågor som förändrings- och förnyelsearbete, ekonomi, arbetsgivarfrågor, kompetensförsörjning, kommunikation, säkerhet, it, bibliotek, arkiv och registratur samt för den gemensamma servicen i Regeringskansliet.
Kontaktpersoner på detta företaget
Tomas Engholm, Enhetschef
08-405 49 32
Bengt Gunnar Herrström, Saco
08-405 54 82
Per Anders Widell, ST
08-405 24 79
Ulrica Gradin, Enhetschef
08-405 27 33
Annika Elmgart, Bitr. Enhetschef
08-405 2511
Bonde Svedberg, Personalhandläggare
08-405 45 60
Anita Engvoll, ST-RK
08-405 10 00
Carl van Duin, OF
08-405 10 00
Thomas Eneström, Saco-Fö
08-405 3967
Eva Corp, Kommunikationschef
08-405 50 35