OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Är du en erfaren presskommunikatör som trivs i en spännande miljö präglad av ett stundtals högt tempo? Vi erbjuder en variationsrik roll med många kontaktytor mitt i händelsernas centrum i Socialdepartementet.
Din arbetsdag. Sveriges morgondag.
I rollen som presskommunikatör stödjer du ministrarnas pressekreterare och ger service till journalister. Du skriver pressmeddelanden och andra texter, ordnar pressträffar och gör enklare filmproduktioner. En viktig del är att samordna pressplaneringen tillsammans med såväl politisk stab som sakenheter.
I arbetsuppgifterna ingår:
• Planera presskommunikation med politisk stab och sakenheter
• Skriva pressmeddelanden, artiklar och andra texter
• Arrangera pressträffar
• Producera och publicera innehåll i Regeringskansliets kommunikationskanaler (intern och extern webb, sociala medier)
• Sammanställa nyheter samt ta fram medieanalyser och mediebevakningar
• Viss service till media/journalister – ta emot besök och svara på frågor
• Göra enklare filmer - filma, redigera och texta film
• Fotografera och redigera bilder
• Delta i arbete med långsiktig kommunikationsplanering
• Medverka i sektionens övriga kommunikationsarbete
Regeringskansliets kommunikationsenhet består av en övergripande och 10 departementsnära kommunikationssektioner. I rollen ingår att arbeta integrerat med övriga kommunikatörer på enheten och bidra till utvecklingen av kommunikationsverksamheten inom RK Kommunikation och Regeringskansliet
Det kan även bli aktuellt att bistå andra kommunikationssektioner och delta i myndighetsövergripande nätverk och aktiviteter.
Läs mer om vår verksamhet på www.regeringen.se
Din bakgrund
Du har en avslutad högskoleutbildning inom medie- och kommunikationsvetenskap eller annan utbildning och erfarenhet som bedöms som likvärdig. Du har några års erfarenhet från presskommunikationsarbete och har arbetat med arbetat med produktion och publicering i sociala medier.
Du behöver vara en skicklig skribent som kan leverera texter anpassade för olika kanaler med hög kvalitet och ha god förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift både på svenska och engelska. Du har även erfarenhet av enklare filmproduktion, fotografering samt något webbpubliceringsverktyg.
Det är meriterande om du har erfarenhet av operativt kommunikationsarbete i en större organisation och politiskt styrd verksamhet samt erfarenhet av arbete nära en organisations ledning. Det är meriterande om du har kunskap om Episerver, Optimizely, Cision, Retriever, Adobepaketet (inkl Photoshop, InDesign och Premiere Pro).
Dina egenskaper
För att vara framgångsrik i rollen krävs att du är självgående, har en god samarbetsförmåga och servicekänsla samt är lyhörd för omgivningens behov. Du behöver ha god förmåga att växla mellan strategiskt och operativt arbete. Du är strukturerad och noggrann, har gott omdöme och kan leverera under tidspress.
Övrigt
Anställningen är tillsvidare på heltid och med 6 månaders provanställning, med placering på RK kommunikationsenhet, för arbete vid Socialdepartementets kommunikationssektion.
Det kan även bli aktuellt med rekrytering av presskommunikatör till annan del av Regeringskansliets kommunikationsenhet.
Det kan förekomma arbetsprov i samband med rekryteringsprocessen.
En säkerhetsprövning kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas.
Är du intresserad?
Vill du veta mer om jobbet, kontakta sektionschef Karolina Fränne. Du är också välkommen att kontakta HR-handläggare Ola Nordin - Remberger. Fackliga kontaktpersoner är Johan Strokirk för Saco och Peter Backéus för ST. Du når samtliga via Regeringskansliets växel 08-405 10 00.
Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.
Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 4 december.
Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 800 personer, varav 600 utomlands. Regeringskansliet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång och vi arbetar aktivt för att vara en arbetsplats fri från diskriminering. Förvaltningsavdelningen ansvarar för myndighetsövergripande frågor som förändrings- och förnyelsearbete, ekonomi, arbetsgivarfrågor, kompetensförsörjning, kommunikation, säkerhet, it, bibliotek, arkiv och registratur samt för den gemensamma servicen i Regeringskansliet.
Kontaktpersoner på detta företaget
Tomas Engholm, Enhetschef
08-405 49 32
Bengt Gunnar Herrström, Saco
08-405 54 82
Per Anders Widell, ST
08-405 24 79
Ulrica Gradin, Enhetschef
08-405 27 33
Annika Elmgart, Bitr. Enhetschef
08-405 2511
Bonde Svedberg, Personalhandläggare
08-405 45 60
Anita Engvoll, ST-RK
08-405 10 00
Carl van Duin, OF
08-405 10 00
Thomas Eneström, Saco-Fö
08-405 3967
Eva Corp, Kommunikationschef
08-405 50 35