OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Är du redo för en större uppgift? Vi söker nu en presstalesperson (vikariat) till kommunikationsavdelningen, på kommunikationsenheten i polisregion Öst. Hos oss kommer du tillsammans med engagerade och trevliga kollegor utvecklas och få erfarenheter för livet, samtidigt som ditt arbete bidrar till att öka tryggheten och minska brottsligheten i Sverige. Det här är ett spännande och kreativt jobb för dig som är nyfiken och vill vara mitt i händelsernas centrum.
Beskrivning av arbetsplats
Kommunikationsavdelningen är en av de nationella avdelningarna med verksamhet i hela landet. Vi leder och samordnar Polismyndighetens kommunikationsarbete och är ett proaktivt strategiskt och operativt stöd för hela myndigheten. Polisregion Öst består av Östergötland, Jönköping och Södermanlands län. Placeringen är på regionens huvudort Linköping.
ARBETSUPPGIFTER
Du kommer att arbeta som presstalesperson i polisregion Öst. Du arbetar nära vakthavande befäl vid regionledningscentralen (RLC) som fördelar uppdrag till stora delar av polisens ingripandeverksamhet samt leder och planerar större händelser i hela regionen.
I arbetet fungerar du som kontakt mellan polisen och media i framförallt akuta och pågående händelser. Du uttalar dig i ärenden för hela regionen samt uppdaterar vår hemsida polisen.se med händelsenotiser, du planerar kommunikation och tar fram budskap och talepunkter. Det kan förekomma tjänstgöring som presstalesperson på plats vid uppmärksammade händelser samt uppdrag att kalla till och hålla presskonferenser.
I rollen ingår också att uppdatera i digitala kanaler, skriva artiklar, planera proaktiv brottsförebyggande kommunikation, omvärldsbevaka, medieträna och coacha medarbetare i mediefrågor samt bistå i kommunikationsavdelningens övriga arbete.
KVALIFIKATIONER
•högskoleexamen inom journalistik, media,
kommunikation eller motsvarande som arbetsgivaren
bedömer som likvärdigt
•minst två års erfarenhet som kommunikatör eller
journalist
•lätt för att uttrycka dig i tal och skrift samt har vana av
redaktionell texthantering och nyhetsvärdering
Vi ser det som meriterande om du utöver ovan även:
• erfarenhet av att agera rådgivare i mediefrågor och
coacha andra som ska medverka i media
• har erfarenhet av arbete med mediehantering inom
polisiär eller liknande verksamhet
• är van att arbeta i digitala kanaler
• kommunikativ förmåga och vana att producera olika
typer av kommunikationsmaterial
Personliga egenskaper:
Arbetet ställer stora krav på din förmåga att hantera stress och att snabbt kunna växla upp i tempo vid större händelser. Du har förmåga att arbeta självständigt och kan fatta balanserade beslut även under pressade förhållanden. Du arbetar effektivt och har enkelt för att ta fram det viktigaste och mest relevanta ur en händelse. Vi är en händelsestyrd verksamhet så du har en förmåga att växla mellan planerat och händelsestyrt arbete och mellan strategiska och operativa arbetsuppgifter. Vi söker dig som är en lagspelare som inte tvekar att hjälpa till där det behövs. Du är ansvarstagande och delar med dig av erfarenheter, kunskaper och idéer. Du har förmågan att tänka långsiktigt och proaktivt och företräder myndigheten på ett förtroendeingivande sätt.
Eftersom du kommer arbeta i medborgarnas tjänst är det viktigt att du förstår vidden av det förtroendeskapande arbete det innebär att arbeta med kommunikationsfrågor hos polisen.
Vi kommer lägga stor vikt vid personlig lämplighet.
ÖVRIGT
Placeringsort: Linköping
Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med annonsens referensnummer via papperspost till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, 106 75 STOCKHOLM, eller kontakta ansvarig HR-konsult.
Om du fortsätter din ansökan digitalt kommer din ansökan hanteras via Polisens rekryteringsstöd Visma recruit.
Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult.
En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.
Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag - att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.
Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på https://polisen.se
Varmt välkommen med din ansökan!
Kontaktpersoner på detta företaget
Kommunikationschef Charlotte Hansson
010-56 20223
Chef Kommunikationsenhet Öst Maria Ottosson
kommunikationschef Linda Widmark
010-56 412 76
gruppchef Petra Sjölander
010-563 76 45
Gruppchef Fredrik Berg
010-563 49 74
museichef Henrik Lindborg
010-56 409 30