Presstalesperson till kommunikationsavdelningen i Linköping

Presstalesperson till kommunikationsavdelningen i Linköping

Arbetsbeskrivning

Är du redo för en större uppgift? Hos oss kommer du tillsammans med engagerade och trevliga kollegor utvecklas och få erfarenheter för livet, samtidigt som ditt arbete bidrar till att öka tryggheten och minska brottsligheten i Sverige.
Kommunikationsavdelningen är en av de nationella avdelningarna med verksamhet i hela landet. Vi leder och samordnar Polismyndighetens kommunikationsarbete och är ett proaktivt strategiskt och operativt stöd för hela myndigheten. Polisregion Öst består av Östergötland, Jönköping och Södermanlands län. Placeringen är på regionens huvudort Linköping.
Arbetsbeskrivning
Du kommer att arbeta som presstalesperson i polisregion Öst. Du arbetar nära vakthavande befäl vid regionledningscentralen (RLC) som fördelar uppdrag till stora delar av polisens ingripandeverksamhet samt leder och planerar större händelser i hela regionen. Vid en särskild händelse kan du komma att ingå och leda kommunikationsarbetet.
I arbetet fungerar du som kontakt mellan polisen och media i framförallt akuta och pågående händelser. Du uttalar dig i ärenden för hela regionen samt uppdaterar vår hemsida polisen.se med händelsenotiser, du planerar kommunikation och tar fram budskap och talepunkter. Det ingår även att kalla till och hålla presskonferenser fysiskt eller digitalt.
I rollen ingår också att ta fram innehåll för våra olika kanaler, planera proaktiv brottsförebyggande kommunikation, omvärldsbevaka, medieträna och coacha medarbetare i mediefrågor samt bistå i kommunikationsavdelningens övriga arbete. Tjänstgöringen omfattar skiftestjänstgöring även röda dagar, kvällar och helger samt 24h beredskapstjänstgöring enligt schema.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har:
Utbildning eller annan förvärvad erfarenhet inom journalistik, media, kommunikation eller motsvarande som arbetsgivaren bedömer som likvärdigt
Flerårig erfarenhet som kommunikatör, journalist eller liknande roll som är relevant för uppdraget
God förståelse för hur media arbetar och journalistiken fungerar
Lätt för att uttrycka dig i tal och skrift på svenska då du förväntas författa texter och kommunicera med media och allmänheten
Kommunikativ förmåga och vana att producera kommunikationsmaterial för digitala kanaler (så som text, video, podd, foto eller liknande)

Vi ser det som meriterande om du utöver ovan även har:
Erfarenhet av mediehantering
Erfarenhet av att agera rådgivare i mediefrågor och coacha andra som ska medverka i media
Erfarenhet/kunskap inom kriskommunikation
Gott omdöme och stor medvetenhet kring sekretess
Lätt för att uttrycka dig i tal och skrift på engelska

Personliga egenskaper
Arbetet ställer stora krav på din förmåga att agera under stress och att snabbt kunna växla upp i tempo vid större händelser. Du har förmåga att arbeta självständigt och kan fatta balanserade beslut även under pressade förhållanden. Du arbetar effektivt och har enkelt för att ta fram det viktigaste och mest relevanta ur en händelse. Vi är en händelsestyrd verksamhet så du har en förmåga att växla mellan planerat och händelsestyrt arbete och mellan strategiska och operativa arbetsuppgifter. Vi söker dig som är en lagspelare som inte tvekar att hjälpa till där det behövs. Du är ansvarstagande och delar med dig av erfarenheter, kunskaper och idéer. Du har förmågan att tänka långsiktigt och proaktivt och företräder myndigheten på ett förtroendeingivande sätt.
Eftersom du kommer arbeta i medborgarnas tjänst är det viktigt att du förstår vidden av det förtroendeskapande arbete det innebär att arbeta med kommunikationsfrågor hos polisen. Det är viktigt att du har gott omdöme och stor medvetenhet kring sekretess. Vi kommer lägga stor vikt vid personlig lämplighet.
Fackliga företrädare
Polisförbundet, Sofia Ask, 010-563 87 10
SACO, Lawen Dehghani, 010-563 85 79
SEKO Polisen, Karna Tillheden, 010-561 66 27
ST, Pär Renberg, 072-246 52 37

Övrig information
Anställningsform: Tillsvidareanställning med provanställning om sex månader
Arbetstid: Veckoplanering. Tjänstgöring omfattar skiftestjänstgöring även röda dagar, kvällar och helger samt 24h beredskapstjänstgöring enligt schema
Tillträde: Enligt överenskommelse
Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev via e-post till jobb.na@polisen.se senast den 17 april 2023. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via den mailadress som anges i annonsen. I ditt personliga brev och CV vill vi att du beskriver på vilket sätt du uppfyller våra efterfrågade krav och meriter. Märk din ansökan med ref.nr. A159.615/2023 i mailets ärendemening.
Har du skyddad identitet söker du genom att skicka in din ansökan, uppmärkt med ref.nr A159.615/2023, per post till: Polismyndigheten, Box 122 56, 102 26 Stockholm eller kontakta berörd HR-konsult.
Uppgifterna behandlas och sparas enligt dataskyddsförordningen GDPR. Läs mer om hur vi behandlar dina personuppgifter på https://polisen.se/personuppgifter/rekrytering. Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. I vissa fall krävs svenskt medborgarskap. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning
Varmt välkommen med din ansökan!

Sammanfattning

  • Arbetsplats: POLISMYNDIGHETEN ÖSTERGÖTLAND
  • 3 platser
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 20 mars 2023
  • Ansök senast: 17 april 2023

Postadress

BRIGADGATAN 13
LINKÖPING, 58103

Liknande jobb


23 september 2024

12 augusti 2024