OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Kommunikationsavdelningen är en av de nationella avdelningarna med verksamhet i hela landet. Vi leder och samordnar Polismyndighetens kommunikationsarbete och är ett proaktivt strategiskt och operativt stöd för hela myndigheten. Polisregion Öst består av Östergötland, Jönköping och Södermanlands län. Placeringen är på regionens huvudort Linköping.
ARBETSUPPGIFTER
Du kommer att arbeta som presstalesperson i polisregion Öst. Du arbetar nära vakthavande befäl vid regionledningscentralen (RLC) som fördelar uppdrag till stora delar av polisens ingripandeverksamhet samt leder och planerar större händelser i hela regionen. Vid en särskild händelse kan du komma att ingå och leda kommunikationsarbetet.
I arbetet fungerar du som kontakt mellan polisen och media i framförallt akuta och pågående händelser. Du uttalar dig i ärenden för hela regionen samt uppdaterar vår hemsida polisen.se med händelsenotiser, du planerar kommunikation och tar fram budskap och talepunkter. Det kan förekomma tjänstgöring som presstalesperson på plats vid uppmärksammade händelser samt uppdrag att kalla till och hålla presskonferenser.
I rollen ingår också att uppdatera i digitala kanaler, skriva artiklar, planera proaktiv brottsförebyggande kommunikation, omvärldsbevaka, medieträna och coacha medarbetare i mediefrågor samt bistå i kommunikationsavdelningens övriga arbete.
Tjänstgöringen omfattar skiftestjänstgöring även röda dagar, kvällar och helger samt 24h beredskapstjänstgöring enligt schema.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har:
• högskoleexamen inom journalistik, media, kommunikation eller motsvarande som arbetsgivare bedömer som likvärdigt
• minst två års erfarenhet som kommunikatör eller journalist
• lätt för att uttrycka dig i tal och skrift samt har vana av redaktionell texthantering och nyhetsvärdering
• erfarenhet av att agera rådgivare i mediefrågor och coacha andra som ska medverka i media
Vi ser det som meriterande om du utöver ovan även:
• har erfarenhet av arbete med mediehantering inom polisiär eller liknande verksamhet
• är van att arbeta i digitala kanaler
• kommunikativ förmåga och vana att producera olika typer av kommunikationsmaterial
Arbetet ställer stora krav på din förmåga att hantera stress och att snabbt kunna växla upp i tempo vid större händelser. Du har förmåga att arbeta självständigt och kan fatta balanserade beslut även under pressade förhållanden. Du arbetar effektivt och har enkelt för att ta fram det viktigaste och mest relevanta ur en händelse. Vi är en händelsestyrd verksamhet så du har en förmåga att växla mellan planerat och händelsestyrt arbete och mellan strategiska och operativa arbetsuppgifter. Vi söker dig som är en lagspelare som inte tvekar att hjälpa till där det behövs. Du är ansvarstagande och delar med dig av erfarenheter, kunskaper och idéer. Du har förmågan att tänka långsiktigt och proaktivt och företräder myndigheten på ett förtroendeingivande sätt.
Eftersom du kommer arbeta i medborgarnas tjänst är det viktigt att du förstår vidden av det förtroendeskapande arbete det innebär att arbeta med kommunikationsfrågor hos polisen.
Vi kommer lägga stor vikt vid personlig lämplighet.
ÖVRIGT
Anställningen:
Anställningsform: Tillsvidareanställning med provanställning om sex månader, samt ett längre vikariat.
Arbetsort: Linköping
Arbetstid: Veckoplanering. Tjänstgöring omfattar skiftestjänstgöring även röda dagar, kvällar och helger samt 24h beredskapstjänstgöring enligt schema
Tillträde: Enligt överenskommelse
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. I vissa fall krävs svenskt medborgarskap. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning
Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev senast den 10 april 2020. I ditt personliga brev och CV vill vi att du beskriver på vilket sätt du uppfyller våra efterfrågade krav och meriter. Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult. Uppgifterna behandlas och sparas enligt dataskyddsförordningen GDPR. Läs mer om hur vi behandlar dina personuppgifter på https://polisen.se/personuppgifter/rekrytering. Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.
Har du skyddad identitet söker du genom att skicka in din ansökan, uppmärkt med ref.nr C36881/2020 per post till: Polismyndigheten, Box 122 56, 102 26 Stockholm eller kontakta berörd HR-konsult.
Varmt välkommen med din ansökan!
Kontaktpersoner på detta företaget
Kommunikationschef Charlotte Hansson
010-56 20223
Chef Kommunikationsenhet Öst Maria Ottosson
kommunikationschef Linda Widmark
010-56 412 76
gruppchef Petra Sjölander
010-563 76 45
Gruppchef Fredrik Berg
010-563 49 74
museichef Henrik Lindborg
010-56 409 30