Problem manager

Arbetsbeskrivning

Från den 1 januari 2010 har Pensionsmyndigheten tagit över all hantering av den allmänna pensionen från Försäkringskassan och Premiepensionsmyndigheten. Vi jobbar för att göra pensioner enklare. Pensionsmyndigheten ska hålla samman och på ett effektivt sätt administrera ålderspensioner som motsvarar medborgarnas behov av kunskap och information i pensionsfrågor. Pensionsmyndigheten ansvarar för pensionsutbetalningar till 1.8 miljoner pensionärer motsvarande ca. 230 miljarder kr/år och hanterar mer än 3 miljoner fondbyten per år. Vi är ca 900 anställda och bedriver verksamhet på åtta orter i landet.

INFORMATION OM LEDIG TJÄNST
Arbetsplats: Regeringsgatan 29, Stockholm
Titel: Problem manager

Beskrivning av arbetsuppgifter:
Pensionsmyndigheten har väl utvecklade IT-system och moderna tekniska miljöer som ger en hög automatiseringsgrad och få manuella verksamhetsrutiner. Det sker utveckling av nya system och ny funktionalitet såväl som förvaltning av befintliga lösningar. De flesta av våra system körs på Linux, följt av Windows-plattformen med Oracle som primär databashanterare.
Drift- och infrastrukturenheten ansvarar för drift och teknikutveckling av myndighetens infrastruktur och IT-system. Enheten kommer att bestå av 39-45 personer.

För att kunna leverera rätt it-tjänster till rätt pris med rätt kvalitet arbetar enheten utifrån ett antal processer som anpassas för Pensionsmyndighetens behov.
Till processen problemhantering söker vi nu en problem manager (vikariat). Processens mål är att minimera antalet incidenter. Reducera fel i infrastrukturen genom analyser av incidenter och förhindra att samma incidenter eller incidenter till följd av samma problem ska uppstå igen.
Arbetsuppgifter
Som problem manager ansvarar du för att identifiera problem utifrån analyser av incidenter samt bevakning av trender och möjliga felkällor. Du ser till att lösta problem överförs till processen ändringshantering för implementering.
Exempel på uppgifter:
. Övervaka processen så att den fungerar effektivt för felhantering och kontroll men även proaktivt i förebyggande syfte -
. Förenkla hanteringen genom att söka lösningar som ökar automatiseringsgraden
. Stödja förvaltningspersonalens arbete -
. Lämna information till processansvariga, gruppansvariga och enhetschef inom Drift och Infrastruktur samt vid behov informera Förvaltningsledare
. Knowledge management
. Upprätthålla och förbättra processens effektivitet
. Ställa krav på problemhanteringsverktyg så att det uppfyller de behov som problemhanteringsprocessen genererar
. Leda felråd under preprodtester

Beskrivning av kvalifikationer:
Vi ser gärna att du har högskoleutbildning inom data- och systemvetenskap eller motsvarande.

Vi tror att du har flera års erfarenhet av drift och förvaltning av datasystem och gärna erfarenhet från utveckling och test.

Du har goda kunskaper om ITIL, projektledarerfarenhet, god administrativ förmåga, uttrycker dig väl i tal och skrift på svenska, är serviceinriktad. Det är meriterande med erfarenhet från liknande arbetsuppgifter inom pensionsområdet.

Du ska ha erfarenhet av att arbeta med incident- problem- och ändringshantering.

Som person är du analytisk, drivande och prestigelös och har god förmåga att samarbeta med andra människor. Du har lätt för att anpassa dig till nya grupper och har lätt för att lära inom ditt kompetensområde. Vi vill att du är säkerhetsmedveten och har erfarenhet av att jobba självständig

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Pensionsmyndigheten
  • 1 plats
  • Heltid
  • Publicerat: 15 januari 2010
  • Ansök senast: 29 januari 2010

Liknande jobb


Driftansvarig

Driftansvarig

11 november 2024

7 november 2024

31 oktober 2024