OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Botkyrka kommun är den femte största kommunen i Stockholms län och består av kommundelarna Alby, Fittja, Hallunda-Norsborg, Tullinge, Tumba och Vårsta-Grödinge. Botkyrka kommun har cirka 93 000 invånare och cirka 6 000 medarbetare.
Kommunledningsförvaltningen ansvarar för styrning, ledning och samordning i kommunen. Vi bidrar till att visioner och politiska beslut blir verklighet. Vi är drygt 200 medarbetare med specialistkunskaper inom bland annat ekonomi, HR, kommunikation, utveckling och förvaltning, digitalisering, juridik, platsutveckling och trygghets- och säkerhetsfrågor.
Enheten Digital Utveckling är mitt i ett omfattande förändringsarbete med satsningar på digitalisering, arbetsprocesser, kundmötet och service.
Inom ramen för detta återinför vi processerna Problem och Change som under en period inte använts.
Tjänsten och arbetsuppgifterna
I tjänsten som omfattar de två rollerna Problem och Change Manager ansvarar du för att hantera Problem-och Changeprocesserna enligt Botkyrkas modell vilka baseras på ITIL best practice.
Rollen Problem Manager uppskattas vara 80-85 % av din tjänst. Du är ansvarig för att analysera upprepade incidenter och identifiera problem. Du ansvarar för att koordinera alla delar av processerna för diagnos av problemen och för att hitta långsiktiga lösningar på dem. Du har en god översikt över kön av problem och gör prioriteringar, vid behov i samarbete med ledningsgruppen. Du hanterar en kunskapsdatabas för information om kända fel och tillfälliga lösningar och uppdaterar status för problemen och informerar berörda parter om arbetet.
Du följer även upp KPI:er med IT-verksamheten och eskalerar brister. Du identifierar och påtalar proaktivt förbättringsområden inom både problemprocessen och närliggande processer. Rollen jobbar i nära samarbete med vår Incident Manager och man täcker upp för varandra vid behov.
Rollen som Change Manager är en viktig men betydligt mindre del av ditt arbete där fokus på vår Changeprocess ligger på spårbarhet.
Tjänsten tillhör gruppen Digital Infrastruktur & Drift, som är en del av enheten Digital Utveckling.
Dina huvudsakliga arbetsuppgifter kommer att vara:
• Koordinera arbetet för att lösa kända problem inom organisationen och mot externa leverantörer
• Sammankalla och leda beslutande och rådgivande möten
• Ansvara för en ständigt uppdaterad sammanställning över samtliga kända problem
• Förstå och förmedla krav och risker som problemen innebär
• Följa upp arbetsinsatser kopplade till processerna
• Sammanställa, dokumentera och rapportera statistik kopplad till problemprocessen (KPI:er, SLA)
• Samarbeta med vår Incident Manager
• Bidra till ständig förbättring avseende ITIL-processerna och uppföljning
Vi erbjuder dig
Vi erbjuder dig att bli del av ett positivt gäng med stora ambitioner att leda digitaliseringsarbetet inom kommunen med högt i tak och stora möjligheter till personlig utveckling.
Vi erbjuder också flexibilitet avseende distansarbete, efter avstämning med övriga teamet.
Du som söker till oss
Vi söker dig som har
• God allmän IT-kompetens för att kunna förstå och fatta beslut i tekniska diskussioner
• Kunskap om driftsrelaterade processer
• Erfarenhet av rollen som Problem Manager
• Erfarenhet av rollen som Change Manager
• Certifierad på ITIL
Meriterande är
• erfarenhet av projektledning och förändringsledning
• erfarenhet av kommunal verksamhet
• Erfarenhet av rollen som Incident Manager
• Erfarenhet av ServiceNow
Personliga egenskaper vi efterfrågar är
• Ledaregenskaper
• Strukturerad
• Initiativtagande
• God kommunikativ förmåga
• Stort kundfokus
Om oss
Botkyrka är en kommun full av kontraster där storstadens förortsmiljö möter landsbygdens skogar, ängar, sjöar och havskust. I vår kommun talas ungefär 100 olika språk och här lever människor med bakgrund från världens alla hörn.
Vi strävar efter att Botkyrkaborna ska vara delaktiga i kommunens utveckling och det är deras behov, rättigheter och förutsättningar som leder oss i arbetet. Vi har medborgarens fokus i allt vi gör.
Vi är öppna, ansvarstagande, modiga och energiska och letar alltid efter nya kollegor som vill vara med och skapa framtidens Botkyrka. Vi erbjuder en inspirerande arbetsplats full av möjligheter där vi tillsammans skapar de bästa förutsättningarna för en hållbar framtid.
Är du vår nästa kollega? Välkommen till kommunen som är långt ifrån lagom!
Förmåner
Du som medarbetare är det viktigaste vi har för att vi ska kunna utföra vårt uppdrag. Vi erbjuder därför en rad förmåner utöver den individuella lönen - för ett hållbart arbetsliv. Läs mer här: https://www.botkyrka.se/jobb-och-vuxenutbildning/att-arbeta-pa-botkyrka-kommun/jobba-tillsammans-med-oss/villkor-och-formaner
Botkyrka kommun arbetar med kompetensbaserad rekrytering för att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och därmed motverka diskriminering. Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring och undanber oss kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Kontaktpersoner på detta företaget
Anna Giotas Sandquist
08-530 613 71
HR-specialist Catarina Karlsson
08-530 610 27
Fackliga företrädare
Nås via växeln, 08-530 610 00
Tillträdande chef för kommunledningsförvaltningens Anna Giotas Sandquist
08-530 613 71
Erbjudanden från annonsörer och rekryteringsföre
Näringslivschef Anna Anderberg
Utvecklingsledare Rebecka Hagman
Upphandlingschef Anders Kuylser
08- 530 611 49