OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Sektionen Process, metoder och verktyg ansvarar för: - Säkra att ändamålsenliga processer, metoder och utvecklingsverktyg finns att tillgå för VO Applikation - Planera och leda arbetet med att förvalta och utveckla beslutade processer, metoder och utvecklingsverktyg inom VO Applikation - Inom VO Applikation hantera investeringsbudget avseende utvecklingsverktyg - Ge stöd till organisationen avseende implementering av beslutade processer, metoder och utvecklingsverktyg - Presentation och samordning av publicering avseende information om PMV - Förbättringsteam mot leveransområden och projekt samt samordning av användarstöd Arbetsuppgifter och ansvar - Föreslå och/eller leda process- och metodförbättringsarbete inom sektionens ansvarsområden - Föreslå och bereda aktiviteter som syftar till att utveckla och förbättra kvalitet och effektivitet inom systemutvecklingsarbetet.- Förvaltning av metodbeskrivningar och mallar inom ett eller flera expertområden - Fånga och kommunicera goda exempel (best practice) och förbättringsförslag - Leda kompetensnätverk inom ett eller flera expertområden - Identifiera behov av utbildningsinsatser inom ITA kopplat till systemutvecklingsprocessen Personlig profil För att lyckas i ditt arbete som Process- och metodutvecklare ser vi att du är en drivande person som ser helheten i en IT-lösning, från verksamhetens kravställning till färdig IT-produkt.Arbetet innebär kontakter med personer i olika roller och förutsätter god kommunikationsförmåga.Du är lyhörd men kan också argumentera för överenskomna riktlinjer och fatta beslut även när dessa möter motstridiga viljor.Du drivs av att försöka förstå hur saker och ting hänger ihop, såväl i helhet som i detalj.Du kan prioritera, har ordningssinne och vill dela med dig av dina kunskaper till dina kolleger.Kompetensprofil Du som söker har Högskoleexamen om minst 120 poäng (180 hp) inom IT eller likvärdig arbetslivserfarenhet.Du har även: Minst tre års erfarenhet av arbete i komplexa systemutvecklingsprojekt Minst tre års erfarenhet av systemutvecklingsmetodik Minst ett års erfarenhet av processer och processförbättring Du har gott funktionellt kunnande.Vi ser även att du har omfattande ledarskapserfarenhet samt goda kunskaper i svenska och engelska, både i tal och skrift.Meriterande är erfarenhet av Försäkringskassans IT-system, Rational Unified Process (RUP), ASAP och EA (Enterprise Architecture).Kunskaper inom projektledning är också önskvärt.Försäkringskassan utför viss ekonomisk personkontroll innan beslut om anställning fattas. Du behöver inte bifoga betygskopior och liknande till din ansökan, dessa tas med till en eventuell intervju.Skicka ansökan genom att klicka här nedan.