Processamordnare och skolsocionom till vårt skolsociala team

Arbetsbeskrivning

FOKUS-förvaltningen (Fritid Och Kultur Utbildning i Samverkan) ansvarar för barnomsorg, grundskola, gymnasieskola, anpassad gymnasieskola, elevboende med internat, vuxenutbildning, kulturskola samt fritids- och kulturförvaltning i Dals-Ed. Verksamheterna är av avgörande betydelse för samhällsmedborgarna. Med öppenhet och ansvarskänsla arbetar drygt 300 medarbetare inom FOKUS med stor respekt för sina uppdrag. Korta beslutsvägar och ett gott samarbetsklimat skapar goda förutsättningar för utveckling med kvalitet. Läs mer om våra verksamheter på kommunens hemsida www.dalsed.se.

BAKGRUND OM TJÄNSTERNA
Skolfrånvaron är ett samhällsproblem som kräver tidiga samordnade insatser. Därför har Dals-Eds kommun startat ett skolsocialt team för att främja närvaro och förebygga problematisk skolfrånvaro. Fullföljda studier är en av de viktigaste skyddsfaktorerna för att förebygga utanförskap, missbruk och ohälsa. För de elever som är borta under en längre tid från skolan kan tidiga insatser från skola, socialtjänst och vård vara avgörande för att bryta en negativ utveckling så att eleven inte blir hemmasittare.

Från 2024 ingår Dals-Eds kommun i den Dalslandsgemensamma satsningen Backa Barnet.
Backa barnet är en gemensam modell för att säkerställa barns rättigheter, tidigt uppmärksamma barns behov och ge samordnat stöd. Att säkerställa varje barns rätt till bästa möjliga start i livet är den viktigaste uppgiften vi har.

Förebyggande och tidiga insatser är avgörande för att motverka en negativ utveckling hos barn och unga. Problem som inte avhjälps tidigt kan få stora konsekvenser, inte bara här och nu, utan genom att påverka barnets framtida liv och möjligheter.
I Backa Barnet arbetar man tvärprofessionellt mellan IFO, grundskola, Polis, förskola, vårdcentralen m.fl.

ARBETSUPPGIFTER:
Vi söker processamordnare och skolsocionom som ska arbeta i det skolsociala teamet enligt metoden Backa Barnet som startade i januari 2024 och pågår till 20261231. Du ska bland annat arbeta med fokus på elever med låg skolnärvaro och som riskerar att inte nå kunskapsmålen. Du kommer att vara en del av skolans elevhälsoteam och delta i det främjande och förebyggande arbetet men även åtgärdande. Att samverka med vårdnadshavare, personal på skolan samt socialtjänsten, är en viktig del i arbetet.

Som processamordnare kommer du i din tjänst att ha en drivande, konsulterande och uppföljande funktion för att tillsammans med andra hålla ihop och utveckla Backa Barnet i kommunen. Du kommer att vara en av dem som driver och håller i utbildningarna för Backa Barnet i Dalsland. Du kommer att vara spindel i nätet och en brygga mellan skola, socialtjänst, vård och barn/elev/vårdnadshavare. I ditt uppdrag ingår även att vara en del av det dagliga arbetet i det skolsociala teamet kring barnet/eleven och deras familjer.

Som skolsocionom är du en del av det skolsociala temet enligt metoden Backa Barnet och arbetar verksamhetsnära i det dagliga arbetet kring barnet/eleven och deras familjer samt i samverkan med familjecentralen, förskola, skola, IFO och vård och övriga samverkansparter.

I det skolsociala teamet enligt metoden Backa Barnet ingår ovanstående 2 tjänster,1 socionom från IFO (Socialtjänsten) och samordnare på gemensam övergripande nivå. Övriga tjänster och professioner kan komma att ingå. Din huvudsakliga arbetsplats är i skolans värld.

KVALIFIKATIONER:
Som skolsocionom söker vi dig som är utbildad socionom, socialpedagog eller har utbildning som bedöms likvärdig.

Som processamordnare söker vi dig som är socionom, speciallärare, specialpedagog, lärare eller har annan utbildning som arbetsgivaren bedömer relevant för uppdraget.

I båda tjänsterna ska du vara driven, ansvarstagande och ha en god förmåga till samverkan med olika aktörer. Du har även en god förmåga att strukturera upp och planera ditt arbete. Du har erfarenhet av elevhälsoarbete och/eller erfarenhet av arbete inom socialtjänst.

Meriterande är erfarenhet av förändringsarbete och/eller ledande arbete samt är väl förtrogen med gällande lagstiftningar.

Du har erfarenhet av att arbeta med barn och unga i komplicerade situationer. Du har ett stort intresse för att barn och unga utvecklas efter sin förmåga och vill arbeta med tidiga insatser för att främja skolnärvaro, ett gott mående och i längden en möjlighet att nå gymnasiebehörighet. Som person har du förmågan att se barn och elevers olika behov och tar hänsyn till deras individuella förutsättningar. Du har en öppen attityd och ett inkluderande förhållningssätt. Du har god kommunikationsförmåga både muntligt och skriftligt. Vi fäster stor vikt vid personlig lämplighet. B-körkort krävs.

ANSTÄLLNINGSVILLKOR:
-Projektanställning med start snarast till och med 20261231. Projektet och tjänsterna kan komma att förlängas.
-Tillträde snarast
-Sysselsättningsgrad 100%, 2 tjänster

1:Processamordnare, 100% 
2:Skolsocionom 100% 

Ange vilken av rollerna du söker.

Arbetet förlagd till dagtid, enstaka kvällar och helger kan förekomma.

ÖVRIGT:
Löpande urval tillämpas.

För tjänsterna krävs utdrag ur misstankes- och belastningsregistret.

UPPLYSNINGAR:
Se kontaktpersoner nedan. Fackliga företrädare nås via kommunens växel 0534-19000.

ANSÖKAN:
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen ber vi dig skicka in din ansökan tillsammans med meritförteckning etc digitalt och inte via e-post eller pappersformat. För att värna din integritet ber vi dig som sökande att undvika skyddsvärda och känsliga personuppgifter i de handlingar som du skickar till oss. Det gäller exempelvis personnummer samt information som kan kopplas till etniskt ursprung, familjesituation, religion, hälsa, politiskt eller fackligt engagemang.

Du ansöker via länken *Ansök* senast 2024-10-01.

Välkommen med din ansökan!
Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Dals-Eds kommun
  • 2 platser
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 4 september 2024
  • Ansök senast: 1 oktober 2024

Liknande jobb


16 september 2024

Specialpedagog till Habiliteringscenter Flemingsberg

Specialpedagog till Habiliteringscenter Flemingsberg

16 september 2024

Lärare Specialpedagog

Lärare Specialpedagog

16 september 2024