Processansvarig med intresse för finansiering av forskning och innovation

Arbetsbeskrivning

Välkommen till Formas, ett forskningsråd för hållbar utveckling! Vi finansierar forskning och innovation och tar fram kunskapsunderlag som ska bidra till att uppfylla FN:s globala hållbarhetsmål och Sveriges miljömål. Vi har stort fokus på samverkan med forskare och olika samhällsaktörer, såväl i Sverige som internationellt. 

Drivs du av att ständigt förbättra och säkerställa att det finns effektiva och användbara processer då är det dig vi söker! 

När Formas fördelar medel till forskning och innovation följer vi en process. Processen ger stöd i att genomföra en utlysning och bidrar till att vi håller kvalitet och effektivitet i vårt finansieringsuppdrag. Finansieringsprocessen är både omfattande och i vissa delar komplex då den ska tillfredsställa flera olika målgrupper, till exempel både forskarsamhället och näringslivet, nationellt och internationellt samt hålla en hög kvalitet, vara transparent och effektiv.  

Enligt Formas övergripande strategi ska vi transformera finansieringsverksamheten. Det innebär att vi ska reformera vår huvudprocess finansieringsprocessens olika delar, och därmed säkerställa ett innovativt arbete med forskning och innovation för samhällets behov. Processer och arbetssätt ska utvecklas, effektiviseras och i vissa fall förändras fullständigt. Men vi ska inte bara ta de stora kliven, vi behöver också säkerställa att processen fungerar och är ändamålsenlig varje dag för alla som använder den både externt och internt (vilket innebär en majoritet av Formas medarbetare). Därför behöver vi dig som vill vara med och löpande säkerställa att finansieringsprocessen fungerar optimalt.  

Om rollen 
Vi vill hitta dig som drivs av att förbättra, förenkla och effektivisera för våra externa användare och för våra kollegor som använder processen dagligen. Rollen som är bred handlar både om att leda förbättringsinsatser, delta i projekt och att själv arbeta med att förvalta och säkerställa att mallar, information, riktlinjer med mera hela tiden är uppdaterade och aktuella. 

Du ska löpande kunna stötta forskningssekreterare och handläggare som använder processen i hur det ska gå till. Du är lyhörd vad gäller behov och saknas det något stöd, rutin, mall, system eller arbetssätt fångar du det och ser till att det systematiskt hanteras och på kort eller lång sikt omhändertas.  

Du är förmodligen den på Formas som på sikt kan mest om hur processens ska användas. 

I praktiken innebär det att din uppgift är att sträva efter och säkerställa en enhetlig, rättssäker och effektiv process – med tonvikt på taktiskt och operativt perspektiv – genom bland annat att: 


• Utveckla processen genom att uppmärksamma och identifiera förbättringsbehov, kan avse roller, ansvar, arbetsgrupper, arbetssätt och hur vi kan nyttja digitaliseringens möjligheter på bästa sätt, utifrån ett målgruppsperspektiv.  
• Koordinera och planera samt initiera, leda och genomföra förbättrings- och underhållsarbete för processen. 
• Ta emot utvecklingsinsatser, ansvara för implementering och säkerställa att kvaliteten bibehålls.  
• Ha ett nära samarbete med olika roller inom och i nära angränsning till finansieringsprocessen.  
• Vara med och skapa förutsättningar för att etablera en processorganisation i verksamheten   

Rollen innebär mycket eget ansvar, erbjuder stora utvecklingsmöjligheter och du har stor möjlighet att själv vara med och påverka din roll. Då rollen är nyinrättad kan arbetsuppgifter komma att förändras efter verksamhetens utveckling och behov. 


Vem är du? 
För att du ska passa och trivas i rollen som processansvarig, tror vi att du är nyfiken och trivs i en ledande och utförande roll där du tillsammans med kollegor löpande förbättrar verksamheten. Du behöver också tycka om att kommunicera och har förmågan att kunna lyssna för att förstå.  

Du kommer att ha ett nära samarbete med många roller på Formas men också i flera samarbeten med andra organisationer. Det är därför viktigt att du är van vid att arbeta med personer på alla nivåer i organisationer med komplex verksamhet. 


För den här rollen ska du: 


• ha en akademisk examen, eller motsvarande, inom ett område som är relevant för tjänsten 
• ha erfarenhet av att ha arbetat med processer, eller verksamhetsutveckling med fokus på processer eller jämförbar erfarenhet. 
• ha kunskap om finansiering av forskning och innovation 
vara en mycket god kommunikatör på svenska och engelska, i tal och i skrift 


Det är även en fördel om du har kunskap inom ett eller flera av nedan områden:  


• projektledning 
• digitalisering 


Egenskaper vi värdesätter 
Som person är du driven, strukturerad, nyfiken, noggrann och ansvarstagande. Du har förmågan att både arbeta självständigt och i grupp och har god förmåga att anpassa dig till olika arbetsuppgifter och situationer. Vidare har du hög integritet, är kvalitetsmedveten, administrativt skicklig och har hög serviceanda. Stor vikt kommer att läggas vid dina personliga egenskaper. 


Att jobba på Formas 
Formas är en statlig myndighet med cirka 100 medarbetare. Våra verksamhetsområden omfattar miljö, areella näringar och samhällsbyggande. Det innebär att vi finansierar forskning och innovation som rör klimat, cirkulär ekonomi, livsmedel, skogs- och jordbruk, hav och vatten, stadsplanering. Därutöver utvecklar vi strategier, gör analyser, sammanställer kunskapsunderlag och kommunicerar om forskning och forskningsresultat. Vi tillämpar ett hybridbaserat arbetssätt och arbetar aktivt för att ligga i framkant när det kommer till digitala lösningar och processer. 
Läs mer på: Så är det att jobba på Formas  

Läs mer om tjänsten på Formas hemsida

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Formas
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 19 maj 2022
  • Ansök senast: 8 juni 2022

Postadress

Drottninggatan 89
STOCKHOLM, 11360

Liknande jobb


21 november 2024

20 november 2024

Senior testare

Senior testare

12 november 2024

Miljöpedagog

Miljöpedagog

8 november 2024