Processförvaltare till Stockholms Stadsmission

Processförvaltare till Stockholms Stadsmission

Arbetsbeskrivning

Är du vår nya processförvaltare?

Stockholms Stadsmissions område social omsorg bedriver ett tjugotal sociala verksamheter i egen regi och på uppdrag av socialtjänsten. Området leds av en ledningsgrupp som består av Socialchef och flera verksamhetsområdeschefer. Vi söker nu en processförvaltare som kommer att ingå i ledningsgruppen och rapportera till Socialchef.

Ditt huvuduppdrag blir att förvalta den nyligen implementerade ombudskapsprocessen och tillhörande digital verktygslåda. Processen har i dagsläget implementerats i 13 verksamheter. Ombudskapsprocessen är ett nytt arbetssätt som syftar till att strukturera och kvalitetssäkra det stöd som erbjuds till våra deltagare i våra öppna verksamheter (dvs. utan placerande myndighet). Den digitala verktygslådan syftar till att förse medarbetare med kvalitetssäkrad information om deltagares rättigheter samt information om rättssaker myndighetsutövning. Uppdraget kommer framöver att utökas med ansvar för fler processer.

Huvudsakliga arbetsuppgifter/ansvarsområden
Som processförvaltare kommer du ansvara för förvaltning av ombudskapsprocessen. I förvaltning ingår att du:

- Kvalitetssäkrar den nya processen, säkerställer efterlevnad och identifierar behov av eventuella förändringar.
- Ansvarar för uppdatering av beskrivningar, definitioner och rutiner.
- Står för utbildningar och uppdatering av utbildningsmaterial samt säkerställer att medarbetare utbildas i Stockholms Stadsmissions arbetssätt
- Agerar som sakkunnig inom organisation och besvarar frågor samt informerar om processen.
- Ansvarar för att vidareutveckla processen.

Det ingår också i din roll att förvalta processens tillhörande digitala verktygslåda som förser ombud med kvalitetssäkrad information inom olika rättsområden. Du ansvarar för:

- Uppdatering av verktygslådan utifrån verksamhetens behov och relevanta ny praxis/lagstiftning.
- Behörighetstilldelning och den tekniska förvaltningen av verktygslådan (SharePoint sida)
- Uppdatering och framtagning av utbildningar kopplade till de rättsområden som verktygslådan bevakar
- Utveckling av verktygslådan och identifierar potentiella samarbetspartner.

Du kommer även rapportera till ledningsgrupp och Socialchef avseende både ombudskapsprocessen och verktygslådan (statistik, avvikelser, utmaningar, utvecklingsmöjligheter)
Vi söker dig som har:

- Eftergymnasial utbildning som jurist, statsvetare, socionom eller annan utbildning som arbetsgivare bedömer som likvärdig.
- Arbetat minst 3 år med myndighetsutövning, gärna med ekonomiskt bistånd och/eller migrationsärenden.
- Erfarenhet av att arbeta med juridiska texter och kan förmedla juridisk information i textform på ett lättbegripligt sätt.
- Har vana av att ta fram kommunikations- och utbildningsmaterial.
- Arbetat med social dokumentation och har grundläggande GDPR-kunskaper.

Det är också meriterande om du har:

- erfarenhet från den ideella sektorn
- arbetat med personer som befinner sig i social utsatthet
- erfarenhet av processarbete
- erfarenhet av förändringsarbete

För att lyckas i rollen är det viktigt att du har god samarbetsförmåga, är kommunikativ och prestigelös. Du kommer ha kontakt med medarbetare i hela organisation och goda relationer kommer bli en stor fördel i din roll som processförvaltare. Rollen kräver även att du är strukturerad, tydlig och kan arbeta självständigt. Du måste även vara flexibel och lösningsorienterad, där andra ser problem ser du möjligheter. Självklart vill du arbeta för ett mänskligare samhälle och delar vår värdegrund.

Vi erbjuder
Vi erbjuder en öppen och välkomnande arbetsplats med engagerade och prestigelösa kollegor. Tillsammans arbetar vi för att göra skillnad för de människor Stockholms Stadsmission möter och vi vågar lova att du kommer se att dina insatser ger stor utväxling för de verksamheter du arbetar med.

Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid och är placerad på Stockholms Stadsmissions huvudkontor i Sickla köpkvarter. Tillträde snarast under andra kvartalet 2022 eller enligt överenskommelse.

Välkommen med din ansökan!

Stockholms Stadsmission är en idéburen organisation som arbetar för att skapa ett mänskligare samhälle för alla. Detta gör vi genom att arbeta med social omsorg, utbildning och arbetsintegration. Något som vi gjort ända sedan 1853 då vi bildades för att hjälpa dem som hade det sämst i samhället.

Vårt mål är att alla ska få nya livschanser, stärka sin egenmakt och vara delaktiga i samhället. Stockholms Stadsmission erbjuder människor akut hjälp, råd och stöd till sociala rättigheter, boende, arbetsträning samt utbildning för att förebygga och bryta utanförskap. Vårt främsta verktyg är att människor stärker sin tro på sig själva och sin egen förmåga. På så sätt skapar vi tillsammans ett hållbart och mänskligare samhälle för alla.

Kontaktpersoner på detta företaget

Rektor Henrik Freed
0704218488
TF Rektor Erika Bosta
076 721 73 19 076 721 73 19
TF Rektor Erika Bosta
076-721 73 19 076-721 73 19
TF Rektor Erika Bosta
076-721 73 19 076- 721 73 19
Arto Moksunen
08-68 42 31 51
Bitr. rektor Magnus Säll
0736739252
Bitr. Rektor Magnus Säll

Verksamhetschef Sussa Johnsen
08-68423303
Socialchef Anna Johansson
08-68 42 3013
Verksamhetschef Maria Wisén
08-68 42 3231

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Stockholms Stadsmission
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 4 mars 2022
  • Ansök senast: 25 mars 2022

Besöksadress

Stortorget 3
Stockholm

Postadress

Box 2266
STOCKHOLM, 10317

Liknande jobb