OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
I Österåker arbetar vi mot att bli länets bästa skolkommun. I arbetet mot den målbilden har vi tre ledord: kunskap, professionalism och trygghet. Kunskap innebär att fler elever ska nå målet och nå bättre skolresultat. Professionalism innebär att vi ska ha kunnig personal som också kan växa och utvecklas i sina roller. Trygghet innebär att personal och elever ska få arbetsro, uppleva skolmiljöerna som trygga och vara delaktiga i beslut som påverkar deras vardag.
Pedagogcentrum erbjuder stöd, utveckling och inspiration till förskolor och skolor i Österåker i form av fortbildningar som skräddarsydda insatser, specialpedagogisk handledning, föreläsningar, workshops och materialutlåning. Verksamheten vänder sig till pedagoger och skolledare och utformas efter behov och önskemål från målgruppen i nära samverkan med utförarna.
Pedagogcentrums verksamhet syftar till att stärka likvärdigheten mellan enheterna i kommunen, öka enheternas kvalitet och att bidra till att nå målet ”Länets bästa skolkommun”. Pedagogcentrum omvärldsbevakar och sprider dessutom aktuell skolforskning och informerar samt stöttar implementeringsarbetet av nya lagar och riktlinjer. Vill du bidra med dina kunskaper och ditt engagemang i detta viktiga arbete?
Ditt nya jobb
Österåkers kommun söker nu en processledare 50%. Du kommer att arbeta tillsammans med Pedagogcentrums fem utvecklingsledare samt dess chef. Vi sitter i Alceahuset centralt i Åkersberga och ligger organisatoriskt under utbildningsförvaltningen.
I arbetet som processledare ingår att utveckla, förbättra och kvalitetssäkra befintliga och nya processer bland annat runt vår enkät ”Med målen i sikte” (MMiS) samt vårt VFU arbete (verksamhetsförlagd utbildning, arbetet kring handledare och studenter som gör sin praktik i förskolor och skolor i Österåker). Dessutom kommer du att projektleda, vidareutveckla samt vara moderator för Pedagogcentrums årliga pedagogiska kick-off. Vi ser att det är av största vikt att du bygger upp goda, professionella och förtroendefulla relationer med våra utförare. I tjänsten som processledare ingår det en samordnande funktion vid olika projekt samt att vara ett administrativt stöd till utvecklingsledarna.
Arbetsuppgifter:
• Utveckla, förbättra och kvalitetssäkra processer och projekt inom Pedagogcentrum
• Projektleda och vidareutveckla upplevelsen inför, under och efter Pedagogcentrums årliga kick-off
• Förbättra, utvärdera och ordna träffar för studenter och handledare när det gäller VFU
• Söka statsbidrag
• Säkerställa, förbättra och genomföra processen runt enkäten ”Med målen i sikte”
• Bidra i analysarbete kring utvecklingsbehov och vilka insatser som behövs
• Agera moderator när behov av det uppstår
• Skapa goda, professionella och förtroendefulla relationer med utförarna och de vi samarbetar med
• Agera som ett administrativt stöd för enheten
Din profil
Vi söker dig som har utbildning men framförallt erfarenhet av att leda processer och projekt på ett professionellt sätt. Har erfarenhet av att agerat moderator. Du är lösningsfokuserad, målinriktad, empatisk och har dessutom en god administrativ förmåga. Du behöver vara van att arbeta digitalt och med digitala samarbetsplattformar och arbetsverktyg som Outlook, Power Point, OneNote, Teams med flera.
Du har lätt för att samarbeta och skapa goda relationer och har erfarenhet av att arbeta tillsammans med olika professioner. Som person är du strukturerad, lyhörd, kreativ och positiv.
Meriterande:
• Erfarenhet av att leda, driva och delta i projekt och processer
• Dokumenterad erfarenhet av projektledning och processledning
• Dokumenterad erfarenhet av att agera moderator även i större sammanhang
• Erfarenhet av processutveckling för kvalitetssäkring och effektivisering
• Erfarenhet av att arbeta med förskola och skola
• Intresse om aktuell forskning när det gäller skola, pedagogik och skolfrågor i stort
• Administrativ hög kompetens
• Hög digital kompetens genom att behärska program som Outlook, Word, Power Point, Teams, Excel, OneNote mm.
Vi kommer även att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.
Anställningens omfattning
Halvtid
Anställningsform
Tillsvidareanställning.
Tillträde
1 februari eller enligt överenskommelse.
Sista ansökningsdag
18 december, intervjuer sker löpande.
Visst låter det spännande? Registrera din ansökan via knappen ”Ansök”. Vi kan tyvärr inte ta emot ansökningar på något annat sätt.
Gå gärna in och läs mer på osteraker.se/jobbaiösteråker
Österåkers kommun söker dig som har kompetens att bidra till våra verksamheter oavsett kön, könsidentitet eller könsuttryck, ålder, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, sexuell läggning eller funktionsnedsättning. Precis som vi har du också ett barnrättsperspektiv i ditt dagliga arbete, i enlighet med barnkonventionen.
Kontaktuppgifter till våra fackliga företrädare hittar ni på vår webbplats.
Vi har inför denna rekrytering tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda. Vi önskar därför att inte bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.
Tre mil till Stockholm, 1 100 öar, 93 mil kustlinje och ett lite härligare sätt att leva. Vi i Österåker är stolta över vår storstadsnära skärgårdsmiljö där det natursköna kulturlandskapet alltid finns nära. Centralorten Åkersberga utvecklas till en modern stad med småstadskaraktär. Här utvecklar vi ett långsiktigt hållbart samhälle där goda förutsättningar ges för människa, miljö och natur att samverka. Österåker kännetecknas av entreprenörsanda och en stark kultur av företagande.
Kontaktpersoner på detta företaget
Åsa Häger, Rektor
08-54081554
Johanna Allard, Utbildningsledare
08-540 815 53
Sara Schildt, Adm. Chef
08-54081710
Henrik Kempe, Rektor
08-540 810 45
Yvonne Aili, Enhetschef
08-54081235
Lennart Froby, Samordnare
08-540 81234
Erica Sundberg, Samordnare
08-54081245
Ulf Carlqvist, SSR
08-540
Daniela Balladares, VISION
08-54081225
Monika Smidestam, IT-chef
08 540 810 17