Processledare betalningsflöden till Naturvårdsverket

Processledare betalningsflöden till Naturvårdsverket

Arbetsbeskrivning

Naturvårdsverkets uppdrag är att vara en drivande och samordnande kraft i miljöarbetet. Vill du vara med på resan mot en mer effektiv hantering av Naturvårdsverkets betalningsflöden, med fokus på avgifter, och samtidigt bidra till ett mer hållbart samhälle?

Under 2022 och 2023 kommer ett intensivt arbete att göras inom utveckling av, adekvata IT-stöd för handläggning och fakturering av (nya och existerande) avgifter. Vi tror att den vi söker vill bedriva verksamhetsutveckling nära kärnverksamheten och har ett intresse av att identifiera framtida digitala lösningar. Utveckling sker tillsammans med kollegor på enheten, verksamhetsspecialist, handläggare inom verksamheten, digitaliseringsavdelningen, jurister, kommunikatörer, externa leverantörer mfl. I rollen handlar det om att vara såväl taktisk som operativ, tänka framåt och sätta mål och samtidigt kunna kavla upp ärmarna och arbeta operativt efter behov.

Tjänsten är placerad på finansieringsenheten som ansvarar för en effektiv och rättssäker hantering av de finansieringskällor enheten ansvarar för: bidrag, avgifter, ersättningar samt leverantörs- och kundfakturor. Enheten har ett långsiktigt utvecklingsfokus mot automatisering och digitalisering av myndighetens ekonomiska transaktioner. Finansieringsenheten hör till förvaltningsavdelningen och består av cirka 20 medarbetare, ekonomer och handläggare, med placering i såväl Östersund som i Stockholm. Enhetens arbete sker i nära samarbete med ekonomienheten som ansvarar för verksövergripande controlling och redovisning tex bokslut, årsredovisning mm.

Nyligen har en processledare- bidrag tillsats på enheten som du kommer att ha ett nära samarbete med.

Dina arbetsuppgifter


• I nära samarbete med kärnverksamheten, driva och utveckla arbetet mot en smart, effektiv och rättssäker hantering av betalningsflöden med fokus på avgifter på Naturvårdsverket.
• Kartlägga befintliga avgifter. Hur bedrivs arbetet idag? Hur ska nya avgifter omhändertas på Naturvårdsverket?
• Säkerställa en helhetssyn tillsammans med processledare - bidrag avseende arbetet i hela finansieringsprocessen och att övriga i organisationen är involverade vid behov
• Samordna arbetet med in- och utbetalningar inkl. avgifter, hålla möten kring status och framdrift, behov av utveckling, ständiga förbättringar mm
• Ingå i förstudier/projekt kopplat till utvecklingsfrågor rörande in- och utbetalningsflöden inkl. avgifter
• Vara kravställare gentemot digitaliseringsavdelningen rörande IT- och systemlösningar
• Ta fram och uppdatera riktlinjer, rutiner och stöddokument utifrån behov i olika frågor
• Ta hand om ad hoc-uppdrag, fördela dem inom gruppen och se till att leverans sker 

Din Kompetens

Obligatoriska krav:


• Akademisk utbildning inom ekonomi, IT eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig.
• Uttrycka sig väl på svenska muntligt och skriftligt
• Van att samarbeta med andra inom och utanför organisationen
• Projektledarerfarenhet
• Erfarenhet av Processutveckling

Meriterande


• Erfarenhet av att arbeta med handläggning/planering av anslag- och/eller bidrag
• Utfört kvalificerat arbete med avgifts-och eller bidragsfrågor
• Erfarenhet av statlig förvaltning
• Förståelse för statens ekonomimodell
• Erfarenhet av att samla in och kravställa behov och utveckla systemstöd tillsammans med IT
• Erfarenhet av förändrade rutiner och processer kopplat till digitala lösningar
• Erfarenhet av att arbeta i olika IT-system och ekonomisystem
• Ekonomikunskaper
• Erfarenhet av olika former av betalningslösningar 

Personliga egenskaper

Vi fäster stor vikt vid dina personliga egenskaper och ditt ledarskap.

Du har förmåga att kunna röra dig på en övergripande nivå och ändå förstå vikten av detaljer. Du har en god förmåga att se och beskriva flöden och hur ett agerande påverkar ett skeende uppströms eller nedströms i kedjan.

Enheten har många kontaktytor gentemot Naturvårdsverkets olika avdelningar och enheter, så rollen kräver att du är lyhörd och kommunikativ och främjar en förtroendeskapande atmosfär och bidrar till gott samarbete.

Du är samtidigt en ledare som är resultat- och målinriktad och vill utveckla verksamheten och har förmåga att få saker att hända. Du kan se helheten och förhåller dig flexibel då förutsättningar förändras

Om anställningen:

Anställningen är en tillsvidareanställning på heltid. Anställningens placering är Stockholm eller Östersund. Tillträde snarast enligt överenskommelse.

Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 14 januari.

Kontakt
Vill du veta mer om anställningen är du välkommen att kontakta följande personer via växeln, tel.nr. 010-698 10 00.

Enhetschef Finansieringsenheten Lisa Hugosson

Ingela Fristedt, facklig representant, ST

Lotta Lagerberg, facklig representant, Saco.

Om Naturvårdsverket
Naturvårdsverket har en central roll i miljöarbetet och arbetar pådrivande, stödjande och samlande vid genomförandet av miljöpolitiken. Vi ansvarar för frågor som handlar om klimat och luft, mark, biologisk mångfald, förorenade områden, kretslopp och avfall, miljöövervakning samt miljöforskning. Vill du veta mer om hur det är att jobba hos oss se Jobba hos oss (naturvardsverket.se)

Naturvårdsverket eftersträvar en arbetsplats präglad av jämställdhet och mångfald. Vi ser att medarbetare med olika bakgrund och erfarenheter är en viktig förutsättning för detta. Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring och undanber oss därför kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Kontaktpersoner på detta företaget

Eva Thörnelöf
010-698 10 00

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Naturvårdsverket
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 22 december 2021
  • Ansök senast: 14 januari 2022

Besöksadress

Valhallavägen 195
None

Postadress

Valhallavägen 195
STOCKHOLM, 10648

Liknande jobb


21 november 2024

Redovisningsekonom

20 november 2024

18 november 2024

14 november 2024