OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Piteå är känd för sin gemytliga atmosfär och det bor ca 42 400 människor här. Piteå kommun är den största arbetsgivaren i Piteå med ca 4 000 medarbetare.
Kommunledningsförvaltningen leder kommunens utveckling på uppdrag av Kommunstyrelsen. Vårt gemensamma uppdrag är att skapa välfärd och hållbar samhällsutveckling. Tillsammans med pitebor, näringsliv och föreningar utvecklar vi en ännu bättre plats att bo, verka och leva på. Vi söker dig som tar initiativ, gillar att samarbeta med andra och gärna delar med dig av din kunskap. Vi erbjuder dig ett arbete där du får utvecklas, ha roligt och göra skillnad.
Vad innebär uppdraget?
Kommunorganisationen har ett gemensamt uppdrag att arbeta för verksamhetsutveckling med stöd av digital teknik. För Ekonomiavdelningen innebär det en successiv övergång till digital inköpsprocess från initierade behov till beställning, betalning och uppföljning. Målet är att kommunens samlade behov av varor och tjänster ska upphandlas och avropas till rätt pris, rätt kvalitet vid rätt tillfälle för att nå bästa kommunnytta samt frigöra resurser till kärnverksamheterna. Inköpschefen, närmast chef till processledaren, ansvarar för att leda och samordna förändringsarbetet. Vi erbjuder dig ett utvecklande och komplext processledaruppdrag där förändringsledning, samarbete och goda resultat värderas högt.
Som processledare bidrar du till att utveckla kommunens inköpsprocess och ansvarar för systemförvaltning av e-handelssystemet. Rollen innebär att samordna och projektleda pågående införande och utvecklingen av e-handel i kommunens verksamheter. Uppdraget innefattar också fortlöpande kommunikations- och utbildningsinsatser till kommunens verksamheter så att roller och arbetssätt matchar en optimerad inköpsprocess. Du kommer att arbeta nära andra specialistkompetenser inom kommunledningsförvaltningen samt ha ett nära samarbete med övriga förvaltningar och kommunens leverantörer.
Kvalifikationer
• Akademisk examen inom datateknik, systemvetenskap, ekonomi med IT-inriktning eller annan likvärdig utbildning/erfarenhet
• Dokumenterad flerårig erfarenhet av process- och projektledning av komplexa digitala processer
Personliga egenskaper
• Du arbetar tillitsbaserat och att du skapar engagemang och delaktighet
• Du är duktig på att leda i förändring och vågar lita på din intuition, bryta mönster och tänka nytt
• Du har ett analytiskt och strukturerat arbetssätt där helheten är viktig
• Du har en stark förmåga att skapa goda relationer, bygga team och kommunicera på ett konstruktivt och tydligt sätt
Vilka är vi
Inköp ingår i Ekonomiavdelningen som är en av sex avdelningar inom Kommunledningsförvaltningen. Enheten ansvarar för kommunens samlade upphandlingar av varor och tjänster samt entreprenader, avtalsuppföljning samt utbildning av medarbetare och chefer inom organisationen. Uppdraget innebär ett starkt fokus på bättre affärer i nära samarbete med näringslivet, andra kommuner och med den interna organisationen. Vill du bli en av oss?
Läs mer om Piteå kommuns verksamheter här, Våra verksamheter - Jobba hos oss (pitea.se) och om att arbeta inom Piteå kommun här, Jobba hos oss - Arbete (pitea.se)
Övrigt
Heltid, tillsvidare. Tillträde enligt överenskommelse.
Information
Åsa Öberg, Ekonomichef 0911-69 60 05
Fackliga företrädare
Hanna Backman, Akademikeralliansen 0911-69 61 85
Sten Andersson, Vision, 0911-69 69 70
Välkommen med din ansökan senast 2022-12-18.
Inflyttarservice – för dig som vill flytta till Piteå
Letar du bostad, behöver veta mer om utbildning/skola eller hur kultur- och fritidsutbudet ser ut? Inflyttarservice erbjuder dig stöd från start till mål, läs mer här (https://www.pitea.se/inflyttare/kontakta-inflyttarservice)