Processledare för arkiv till informationsförvaltningen

Processledare för arkiv till informationsförvaltningen

Arbetsbeskrivning

Beskrivning av arbetsplats
Rättsavdelningen ansvarar för myndighetens rättsliga styrning och stöd, hantering av förvaltningsrättsärenden samt informationsförvaltning. Avdelningen finns representerad i hela landet och består idag av närmare 800 medarbetare. Vårt mångsidiga uppdrag gör rättsavdelningen till en spännande arbetsplats med möjlighet till stor variation.
Informationsförvaltningsenheten ansvarar för att styra, utveckla och följa upp bland annat arkiv-, diarieförings-, utlämnande- och postprocesserna. Enheten är informationsägare och personuppgiftsansvarig för informationen i processerna.
Arkivverksamheten på polisen utförs av c:a 150 medarbetare i hela landet som förvaltar 75 000 hyllmeter handlingar i 450 arkivlokaler och 45 miljoner poster i e-arkivet.


Arbetsuppgifter
Som processledare ansvarar du för att samordna, utveckla och följa upp Polismyndighetens arkivprocess med helhetsperspektiv för myndigheten. Du är en av två processledare för arkiv och ingår i ett team av processledare och processutvecklare på informationsförvaltningsenheten. Ditt arbete utförs i nära samarbete med myndighetens övriga processledare, verksamhetsansvariga chefer och arkivverksamma. Du strävar efter effektivitet, enhetlighet, god kvalitet och en rättssäker arkivprocess. Som processledare kommer du att arbeta med ständiga förbättringar i arkivprocessen, både självständigt och tillsammans med andra. I arbetet ingår att:
· identifiera och prioritera arkivfrågor av taktisk/strategisk och principiell betydelse
· uppmärksamma förändringsbehov, ta initiativ till och självständigt driva förändringsarbete
· självgående skapa kontakter och nätverk, leda samverkansråd, möten och workshops
· samverka och kommunicera internt och externt om arkivprocessen
· förvalta och utveckla styrdokument, myndighetens arkivredovisning och kvalitetsuppföljningsrutiner


Detta är en möjlighet för dig som har:
· högskoleutbildning om minst 180 hp/120 p, med minst 60 hp/40 p arkivvetenskap (eller motsvarande högskoleutbildning med inriktning mot arkiv- och informationsvetenskap)
· flera års aktuell och relevant erfarenhet från liknande roll att leda och driva förändring inom arkivverksamhet, t.ex. som processledare, projektledare eller chef
· erfarenhet av att arbeta som arkivarie i offentlig sektor
· mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska
Vi ser det som meriterande om du också har:
· erfarenhet av att leda och driva förändring inom arkivverksamhet i en stor komplex organisation i offentlig sektor
· erfarenhet av att skriva rapporter och styrande dokument
· erfarenhet av att leda möten och hålla presentationer
· erfarenhet av att samverka med externa parter såsom tillsynsmyndigheter
För att lyckas i rollen som processledare ska du vara strukturerad och självständigt kunna prioritera och planera såväl ditt eget arbete som förändringsarbetet i processen. Ansvaret för processutveckling ställer krav på att du är uthållig och drivande samt att du kan entusiasmera och leda andra mot de önskade målen. Du ska ha mycket god social förmåga och har lätt för att bygga goda relationer, både inom och utanför Polismyndigheten. God kommunikationsförmåga värdesätts högt.
Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.
Anställningen kräver svenskt medborgarskap.

Kontaktpersoner
Har du frågor om uppdraget är du välkommen att kontakta rekryterande chef: Annika Rodhe annika.rodhe@polisen.se . Undrar du något om rekryteringsprocessen kontakta ansvarig HR-konsult: Isabelle Nyberg isabelle.nyberg@polisen.se
Fackliga företrädare
SACO, Andreas Johansson, 0730841301
Polisförbundet, Sofia Ask, 010-563 87 10
Fackförbundet ST, Johan Gertz, 010-567 70 92
Seko Polisen, Karna Tillheden, 010-561 66 27

Övrig information:
Anställningsform: tillsvidareanställning som inleds med sex månaders provanställning
Arbetsort: Stockholm
Arbetstid: Förtroendearbetstid
Tillträde: Enligt överenskommelse
Funktion: Processledare arkiv
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning
Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev via e-post till jobb.na@polisen.se senast den 15 mars 2022. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via den mailadress som anges i annonsen. I ditt personliga brev och CV vill vi att du beskriver på vilket sätt du uppfyller våra efterfrågade krav och meriter. Märk din ansökan med ref.nr. A096.620/2022 i mailets ärendemening.
Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med annonsens referensnummer ref.nr A096.620/2022 via papperspost till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, 106 75 STOCKHOLM, eller kontakta ansvarig HR-konsult.
Polismyndigheten kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Du kan läsa mer om vår hantering av personuppgifter på www.polisen.se/personuppgifter/rekrytering
Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.
Varmt välkommen med din ansökan!

Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på www.polisen.se

Sammanfattning

Postadress

Norra Agnegatan 33-37
Stockholm, 11229

Liknande jobb


19 december 2024

19 december 2024

19 december 2024

Arkivarie

Arkivarie

19 december 2024