OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du prova något nytt för en period? Drivs du av att leda förändringar och hjälpa verksamheter att ta fram nya processer och arbetssätt? Är du bra på att bygga relationer och nätverka? Engageras du av frågor inom välfärden? Då kan du vara rätt person för uppdraget! Socialförvaltningen i Kumla kommun söker nu en processledare för att driva omställningen till Nära vård för Kumlas invånare.
Omställningen till nära vård, med syftet att gå mot en mer personcentrerad och samordnad vård, är en stor och spännande process som vi i Kumla kommun har följt och arbetat med under en tid. För ett år sedan inrättade vi därför en tjänst specifikt avsedd för att driva denna resa tillsammans med våra chefer och medarbetare. Vår nuvarande processledare kommer att gå vidare till nya utmaningar och därför söker vi nu en efterträdare.
Tjänsten är en projektanställning som kommer att pågå fram till 2024-12-31 med eventuell förlängning. Den är placerad under enheten kvut, kvalitets- och utvecklingsenheten på socialförvaltningen, som har till uppdrag att stötta alla verksamheter på förvaltningen. Men du kommer även att samverka med fler av våra förvaltningar. Viktiga samarbetspartners för dig är socialförvaltningens ledningsgrupp, MAS, MAR, SAS, chefer och utvecklingsledare samt representanter från regionen. Till ditt stöd finns även en styrgrupp som består av representanter från Kumla kommun och Kumla vårdcentral samt ett regionalt nätverk för kommunernas processledare.
Vi erbjuder dig en spännande och utmanande tjänst där du får möjlighet att vara med och påverka framtidens välfärd! Du kommer till en förvaltning som drivs av utveckling och framåtanda så här finns goda förutsättningar för att driva omställningen. Tjänsten har funnits hos oss i ungefär ett år så arbetet är i gång och vi har kommit en bit på väg men det finns mycket kvar att göra och du kommer att ha möjlighet att vara med och forma tjänsten och upplägget.
ARBETSUPPGIFTER
Som processledare blir ditt uppdrag att driva arbetet med omställningen hos oss. Du samordnar, håller ihop, stödjer internt och skapar samverkansytor. Uppgifterna innebär allt ifrån att hjälpa oss att identifiera behov och utmaningar med omställningen, till att ta fram konkreta aktiviteter och sedan stötta i genomförandet av dessa. Det kommer att innebära utveckling och införande av nya arbetssätt, rutiner och samverkansytor. Konkret innebär uppdraget till stor del att processleda, främst chefer, genom exempelvis workshops, utforma utbildningsmaterial och verktyg samt att omvärldsbevaka. Du kommer även att arbeta med att stärka externa strukturer och processer, framför allt med vårdcentral men även med andra aktörer och förvaltningar. Vidare ingår att dokumentera och rapportera både internt, på ledningsgrupper och nämnd, och externt, på läns- och regional nivå, då du är vår lokala representant i processarbetet.
KVALIFIKATIONER
För att trivas och drivas i processledarrollen behöver du vara nyfiken, inlyssnande och lösningsfokuserad. Du är bra på att skapa relationer, samverka och driva processer men trivs samtidigt med att jobba självständigt och har lätt för att tänka strategiskt och ta initiativ. Ett noggrant och strukturerat arbetssätt och förmågan att hålla både ett mikro- och makroperspektiv är ett måste.
Då arbetet till stor del består av att hålla föredrag och driva workshops behöver du vara bekväm med att ta plats och ta ordet och ha en god förmåga att sammanställa och förmedla information både skriftligt och muntligt. Du är nyfiken och intresserad av att omvärldsbevaka och sätta dig in i aktuell forskning och de lagar som styr våra verksamheter, främst Hälso- och sjukvårdslagstiftning och Socialtjänstlagen.
Vi ser det som nödvändigt att du har en adekvat högskoleutbildning och erfarenhet av att stödja och vägleda andra. Du behöver även ha erfarenhet av våra verksamheter och kunskap kring omställningen till mer nära vård. Erfarenhet av processledning/projektledning är meriterande. Omställningsarbetet innebär många förändringar i kultur, organisering och arbetssätt, vilket behöver tas hänsyn till i processarbetet. Därför är det en fördel om du har erfarenhet av och/eller utbildning inom förändringsledning. Goda kunskaper i office-paketet och B-körkort är ett måste.
Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet och erfarenhet av liknande uppgifter.
Intervjuer kommer att ske löpande under rekryteringsprocessen. Vi ser fram emot din ansökan!
ÖVRIGT
Du söker tjänsten via Offentliga jobbs elektroniska ansökningsblankett. Tillsättningen av tjänsten kommer grunda sig på de uppgifter du lämnar och därför är det av största vikt att du är noggrann när du fyller i din ansökan.
Vi undanber oss kontakt med annonsörer och bemannings- och rekryteringsföretag.
Kumla kommun är en tillväxtkommun som ligger centralt i Örebro län och har drygt 22 000 invånare. I kommunen finns framgångsrika företag, ett rikt kultur- och fritidsutbud, god kommunal service samt utmärkta kommunikationer. Kumlas Vision 2025 innebär att vi alltid strävar efter att vara lite bättre. Genom att växa smart, satsa på barn och unga, ta hand om våra invånare och att ta tillvara på den närhet som finns blir vi lite bättre.
Vi känner oss stolta över vårt Kumla! För att se lite av det som hände under 2021 klicka här:
https://youtu.be/pJ5INELoEXU
Kontaktpersoner på detta företaget
Anita Blomqvist
019-58 86 50 (direkt), 019-58 83 42 (reception)
Lena Bergh
019-58 86 27
Fackliga företrädare
019-58 80 00
Betrice Fagerdal
019-588663
Margaretha Eriksson
019-588621
Marie Wik
019-588598
Gabriella Mueller Prabin
019-58 85 71
Malin Pöhner
019-588192
Camilla Stefansson
019-588345
Magdalena Karlsson
019-588367