OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Öckerö är en kommun för alla där hållbarhet, trygghet och omsorg med människan i centrum präglar samhällsutvecklingen.
Vår vision är att Öckerö ska vara en levande skärgårdskommun med människan i centrum. I Öckerö kommun bor ca 13 000 invånare och vi har ca 1100 anställda i kommunen.
Tillsammans är vi unika, då vi lever och verkar i en kommun som består av 10 bebodda öar.
För dig som reser når du öarna på 50 min med snabbuss från centrala Göteborg. Du hittar oss två mil väster om Göteborg.
Vi uppskattar dig som vågar anta utmaningen att testa något nytt!
ARBETSUPPGIFTER
Vi söker en Processledare med ansvar för planprocessen. Planprocessen i vår organisation omfattar bland annat detaljplaner, översiktsplaner, planbesked samt planmyndighetens åtaganden och myndighetsutövning enligt PBL. Som processledare har du även en operativ roll som planarkitekt som en av fyra planarkitekter inom avdelningen som har totalt tolv medarbetare med olika uppdrag. Du kommer att arbeta såväl med strategiska planfrågor som detaljplanearbete i olika skeden och format.
Öckerö kommun står inför stora, intressanta och spännande utmaningar inom samhällsbyggnadsområdet. Därtill finns ett genuint intresse för fysisk planering, exploatering för kommande bostäder och verksamhetsmark. Befolkningsutveckling och utvecklingsmöjligheter för näringslivet är strategiska frågor för kommunen som vi har mycket fokus på. Som processledare för planprocessen i Öckerö kommun är du delaktig i hela processens olika skeden och innehar en betydelsefull roll för en positiv samhällsutveckling av kommunen.
Som processledare med ansvar för planprocessen är du verksam i inom kommunstyrelsens förvaltning avdelning strategisk samhällsutveckling. Du kommer att arbeta mycket nära bland annat mark- och exploateringsingenjör, samhällsplanerare samt portföljledaren för samhällsbyggnadsprojekt som även är processledare för samhällsbyggnadsprocessen. En process som omfattar flera förvaltningar och bolag i kommunkoncernen och ett stort antal projekt i olika skeden. I övrigt omfattar avdelningen, kommunekolog/miljöstrateg, lokalstrateg samt GIS-samordnare.
Som processledare med ansvar för planprocessen innehar du en koordinerande roll utifrån dina specialistkompetenser, bakgrund och dina kvalifikationer. Detta innebär exempelvis att ha en ledande roll för planmyndighetens övergripande åtaganden med det ledarskap som följer av uppgiften samt en projektledande roll i planfasen och leda projektmöten i olika skeden.
Avdelningen utvecklar en projektmodell för styrning och uppföljning av en sammanhållen samhällsbyggnadsprocess och portföljstyrning. Samhällsbyggnadsprocessen leds av portföljledaren som även är processledare för samhällsbyggnadsprocessen och är ansvarig för implementering och utveckling av modellen och processerna.
Rollen som processledare för planprocessen innebär att du som projektledare deltar i uppföljning av projektportföljen samt bidrar till att driva det utvecklingsarbetet framåt. Du är även ansvarig för att bevaka aktuell rättsutveckling på området, utvecklin
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har högskoleexamen som planarkitekt eller annan relevant likvärdig utbildning.
Du är bra på att kommunicera komplexa frågor såväl muntligt som skriftligt, till både medborgare, politiker och byggherrar för att kunna driva planprocessen och avdelningens åtaganden framåt.
Du har god samarbets- och planeringsförmåga, samt är kreativ med förmåga att inspirera och engagera. Du kan självständigt leda projekt men jobbar även bra i team samtidigt som du gärna leder andra.
Du har erfarenhet av de upphandlingsformer som förekommer i planprocessen. Upphandling i olika former och styrning av konsulter är en del av arbetsuppgifterna.
Vi ser gärna att du har många års erfarenhet av detaljplanering och översiktsplanering, gärna inom en politiskt styrd organisation som en kommun. Vi värdesätter särskilt varierade arbetslivserfarenheter från privata konsultbolag, statliga myndigheter och kommunala bolag.
Erafenhet av ledarskap och då gärna i en chefsroll är meriterande då processledaren ansvarar för ett ledarskap i planprocessen. Erfarenheter från verksamhetsutveckling och digitalisering är värdefullt.
Vidare är det positivt om du har god kunskap om relevant lagstiftning inom samhällsbyggnadsområdet och datorvana inom AutoCad/GIS, Focus detaljplan, Evolution och 3d-visualiseringsprogram eller andra liknande programvaror, Adobe paketet och Officepaketet.
Du har körkort B och har goda kunskaper i svenska språket i såväl tal som skrift.
Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet. Vi kommer att tillämpa successivt urval under rekryteringsprocessen.
ÖVRIGT
Öckerö kommun har gjort medieval för denna rekrytering och vi undanber oss därför vänligt men bestämt kontakt med annonssäljare och andra säljare av rekryteringstjänster.
Kontaktpersoner på detta företaget
Ungdomshandledare Frida Persson
Kvalitetsutvecklare Christer Zandén
031-97 62 92
tf enhetschef Ingvar TH Karlsson
031-97 62 06
Personalchef Anna Dannjé-Brocker
031-97 62 11
Chefspoolen Håkan Olsson
Kommunikations- och utvecklingschef Karin Zachau
031-97 88 20
Etableringshandläggare Ann-Sofie Nestor
031-97 88 69
Verksamhetschef Fritid och Kultur Lars Thorsson
031-97 62 86
Verksamhetschef, Arbetsmarknad Füsun Uzuner
031-97 88 80
Kostchef Terese Törnqvist
031-976200