Processledare för Polismyndighetens diarieföring  ref.nr A207.296/2021

Processledare för Polismyndighetens diarieföring ref.nr A207.296/2021

Arbetsbeskrivning

Är du redo för en större uppgift? Vi söker nu en processledare till rättsavdelningen med placering på informationsförvaltningsenheten i Stockholm. Hos oss kommer du tillsammans med engagerade och trevliga kollegor att utvecklas och få erfarenheter för livet, samtidigt som ditt arbete bidrar till att öka tryggheten och minska brottsligheten i Sverige.
Arbetsplatsbeskrivning
Rättsavdelningen ansvarar för myndighetens rättsliga styrning och stöd, hantering av förvaltningsrättsärenden samt informationsförvaltning. Avdelningen finns representerad i hela landet och består idag av närmare 800 medarbetare. Vårt mångsidiga uppdrag gör rättsavdelningen till en spännande arbetsplats med möjlighet till stor variation.
Informationsförvaltningens huvudsakliga verksamhet består bl.a. av att ta emot, diarieföra, arkivera och förvalta polisens handlingar. Det innebär ett ansvar för att styra, utveckla och följa upp verksamheten inom registratur, arkivfrågor och e-tjänster.
Arbetsbeskrivning
Som processledare ansvarar du för att samordna, utveckla och följa upp Polismyndighetens diarieföringsprocess med ett helhetsperspektiv för hela myndigheten. Du strävar efter effektivitet, enhetlighet, god kvalitet och en rättssäker hantering av Polismyndighetens handlingar. Du arbetar med ständiga förbättringar i diarieföringsprocessen, både självständigt och tillsammans med andra. I arbetet ingår att:
utreda diarieföringsfrågor av strategisk och principiell betydelse
uppmärksamma förändringsbehov, ta initiativ till och självständigt driva förbättringsarbete t.ex. genom att utveckla och kommunicera nya rutiner
ha dialog med tillsynsmyndigheter
delta som kravställare vid IT-utveckling vid planering av kompetensförsörjning och i inköpsprocessen
revidera och utveckla styrdokument
utveckla myndighetens diarie- och dossiéplan och kvalitetsuppföljningsrutiner
genomföra en årlig konferens för myndighetens registratorer
leda ett samverkansråd med myndighetens registratorer från hela landet
samverka med verksamhetsansvariga chefer och andra processledare

Arbetet utförs i nära samarbete med myndighetens registratorer, arkivarier och verksamhetsansvariga chefer
Kvalifikationer
Detta är en möjlighet för dig som har:
relevant akademisk utbildning om minst 180 hp inom informationsförvaltning, diarieföring, förvaltningskunskap, dokumenthantering eller motsvarande
mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska
god kännedom om de författningar som styr diarieföringsprocessen i offentlig sektor
minst två års sammanhängande erfarenhet som huvudregistrator/arbetsledande roll/chefsroll/processledarroll över en registratorsverksamhet i offentlig sektor

Vi ser det som meriterande om du också har:
eftergymnasial registratorsutbildning
erfarenhet av att arbeta som registrator i offentlig sektor
erfarenhet av att skriva rapporter och styrande dokument såsom handböcker och rutinbeskrivningar
erfarenhet av att leda möten, hålla presentationer och att utbilda
praktisk erfarenhet av att arbeta i rollen som huvudregistrator (eller motsvarande ansvar) från stora komplexa organisationer i offentlig sektor

I ditt CV och personliga brev vill vi att du beskriver på vilket sätt du uppfyller våra efterfrågade krav och meriter.
Personliga egenskaper
För att lyckas i rollen som processledare ska du vara strukturerad och självständigt prioritera och planera ditt arbete mot enhetlighet och effektivitet. Vidare är du analytisk och har förmåga att se mönster och strukturer. Din samarbetsförmåga samt din höga integritet och kvalitetsmedvetenhet värdesätts högt och du är uthållig och har högt säkerhetsmedvetande.
Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet och personliga egenskaper.
Övrig information
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. I vissa fall krävs svenskt medborgarskap men du får gärna ha utländsk bakgrund. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning
Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev via e-post till jobb.na@polisen.se senast den 3 maj 2021 I ditt personliga brev och CV vill vi att du beskriver på vilket sätt du uppfyller våra efterfrågade krav och meriter. Märk din ansökan med ref.nr A207.296/2021 i mailets ärendemening.
Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med ref.nr A207.296/2021 via papperspost till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, Box 122 56, 102 26 Stockholm.
Polismyndigheten kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Du kan läsa mer om vår hantering av personuppgifter på www.polisen.se/personuppgifter/rekrytering
Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.
Varmt välkommen med din ansökan!

Sammanfattning

Postadress

Norra Agnegatan 33-37
Stockholm, 11229

Liknande jobb


Verksamhetskoordinator

Verksamhetskoordinator

3 oktober 2024

2 oktober 2024

Projektkoordinator

24 september 2024