OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Inom Skanska Sverige pågår ett omfattande arbete med att bygga upp ett nytt sätt att arbeta med verksamhetsstyrd IT. En huvuduppgift är att skapa långsiktighet och tydlighet i verksamhetens krav och behovsbild samt att aktivt delta i utvecklingen av den digitala strategin.
Inom funktionen Business IT finns fyra grupper - Förvaltning & Utveckling, Ledningsstöd, DigiHUB och Regional IT Support. Förvaltning & Utveckling är tänkt att ge verksamheten det bästa tänkbara stöd i vår digitaliseringsresa och det är här du som Processledare skapar långsiktighet och tydlighet i verksamhetens krav och behovsbild. Ett av fundamenten i den tilltänkta organisationen är förvaltning och utveckling av IT-system som kopplas till både befintliga system samt system under utveckling och införande.
Vill du vara med och bidra på vår digitaliseringsresa?
Vi söker en processledare/specialist som skall leda och operativt driva behörighetshantering inom vårt nya processområde Informationsstyrning och Analys.
Du kommer ansvara för förvaltning samt utveckling inom informationsstyrning och analys. Ditt fokus blir att samordna stöd för detta, vilket innebär att du ansvarar för att ta fram förslag till processområdesplan och budget för beslut i procesområdets styrgrupp. Du ser till att processområdets uppdrag genomförs enligt planerad fördelning mellan förvaltning, vidareutveckling, lagkrav och projekt.
I dina arbetsuppgifter ingår bland annat att:
* Säkerställa att IT-stödet är aktuellt, relevant och användbart för verksamheten ur ett helhetsperspektiv
* Identifiera behov och driva förändring i samarbete med utvecklingsledare och leverantörer
* Samverka med verksamhetsnära resurser inom ditt processområde samt med andra processområden och projekt för att säkerställa att verksamhetsnära beroenden hanteras
* Vara operativ och taktiskt ansvarig för arkitekturen av identitet- och behörighetsstyrning, och se till att lagar och direktiv gällande persondatahantering.
Med ditt driv, din samarbetsförmåga och kunskap om förvaltning kan vi nå längre!
Du som kommer lyckas i rollen är en erfaren och duktig process- och faciliteringsledare samt van kravhanterare. Du är bra på att leda både dig själv och andra och är trygg med att leda olika typer av projekt med hög kvalité i samarbete med övriga medarbetare. Du drivs av utveckling, har lätt för att ta till dig ny kunskap och är alltid nyfiken på att utveckla dig själv.
Vi förväntar oss att du har:
* 5-10 års dokumenterad erfarenhet av behörighetsfrågor inom området, helst inom komplexa organisationer med flera olika systemstöd
* Universitets-/högskoleutbildning
* Förmåga att kommunicera på svenska och engelska i såväl tal som skrift.
Det är meriterande om du har arbetat med förvaltningsmodellen PM3 tidigare och är insatt i GDPR.
Vi vill lära känna dig!
Välkommen med din ansökan i form av CV och ett personligt brev senast 31 augusti.
Har du några frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta Gruppchef Louise Palmgren på 010-449 34 28 eller Annika Öhlund på 010-448 00 62.
Vi ser fram emot din ansökan!