OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Skaraborgs Kommunalförbund är en intresse- och samverkansorganisation för Skaraborgs femton kommuner.
Skaraborg står för närvarande inför omfattande förändringar på arbetsmarknaden. Potentiella nyetableringar, expansioner i befintliga verksamheter samt omställningar av befintligt näringsliv kommer att ha mycket stor påverkan på arbetsmarknaden och samhällsutvecklingen i Skaraborg de kommande åren.
Mot denna bakgrund vill Skaraborgs Kommunalförbund nu öka delregionens kapacitet att möta upp befintliga och framtida kompetensbehov genom att etablera ett Kompetensnav. Insatserna kommer riktas mot omställning i arbetslivets olika sektorer, i första hand fordonsindustrin och tillverkande industri, i syfte att stödja arbetsmarknadens och individers behov av kompetensomställning.
Det finns en ambition att verksamheten efter projektperioden ska övergå i en stadigvarande del av Kommunalförbundet och Skaraborgs Kompetensplattform. Som del av projektet ska därför den långsiktiga finansieringen säkerställas.
ARBETSUPPGIFTER
Tillsammans med ett team ska du som processledare bygga upp en ny funktion på Skaraborgs Kommunalförbund för att stötta kompetensomställningen på arbetsmarknaden.
Ditt uppdrag blir att:
• Bidra till projektets mål och förväntade resultat
• Bidra till att utveckla strukturer som syftar till att stödja, främja och stärka kompetensomställningen inom arbetslivet
• Tillsammans med projektteamet kartlägga och synliggöra komplexiteten i kompetensomställningen för att förstå kompetensbehoven och relevanta lösningar
• Ta fram och tillämpa generaliserbara metoder för sammanställning och analys av kompetensbehov
• Ansvara för dialogen med relevanta aktörer för kompetensinsatser i syfte att kommunicera kompetensbehov
• Bidra vid upphandlingar av utbildningar/kompetensinsatser
• Bidra till dialog mellan arbetslivets behov och aktörer med relevanta lösningar
• Dokumentera och redovisa projektets insatser
Som processledare kommer du att ingå i ett projektteam som består av ytterligare processledare och som arbetsleds av en projektledare. Projektet kommer att ha tillgång till stödfunktioner såsom projektekonom, administratör och kommunikatör.
Tjänsten är placerad vid förbundets projektenhet som samlar projektmedarbetare och som leds av en enhetschef. Projektteamet kommer jobba nära förbundets kompetensförsörjningsstrateg inom fokusområdet Regional utveckling samt andra funktioner på förbundet som verkar för kompetensutveckling.
Skaraborgs Kommunalförbund erbjuder ett jobb i en kreativ och spännande utvecklingsmiljö som helhjärtat arbetar för Skaraborgskommunernas, dess invånares och företagens positiva utveckling. Du kommer att ingå som en del av en utvecklingsorganisation med ett brett uppdrag och många kompletterande kompetenser.
KVALIFIKATIONER
Du har relevant högskoleutbildning eller motsvarande.
Du har erfarenhet av att utforma och driva processer. Vi efterfrågar tidigare erfarenhet av arbete med frågor inom kompetensförsörjning.
Erfarenhet från sammanhang där branscher och utbildningssystem samverkar i syfte att matcha kompetensbehov med relevanta insatser, är meriterande.
Du har god analytisk och kommunikativ förmåga. Du är driven och lyhörd samt har förmåga att genom struktur och organisering skapa goda förutsättningar för samarbete med berörda parter.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
ÖVRIGT
Jämställda och jämlika verksamheter är väldigt viktigt för oss. Olika bakgrunder och tillhörigheter ser vi som en tillgång. Våra arbetsplatser ska också vara fria från diskriminerande strukturer.
Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet, men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.
Har du skyddade personuppgifter ska du kontakta den kontaktperson som finns angiven i annonsen.