OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
I Ljungby kommun formar vi framtiden tillsammans och vi siktar på att bli 35 000 invånare år 2035. Vi som jobbar här är öppna, vi är framåt och vi vill. Varje medarbetare hos oss är med och gör skillnad för alla som bor och lever i vår kommun. Vill du vara med?
Läs mer om oss som arbetsgivare på www.ljungby.se/jobb.
ARBETSUPPGIFTER
Ljungby kommun söker en processledare som tillsammans med kommun, föreningar och företag stöttar lokal och hållbar utveckling i Ljungby kommun. I och med ett beviljat projekt finansierat av Tillväxtverket och EUs landsbygdsprogram söker samhällsbyggnadsavdelningen en processledare för projektanställning på 15 månader.
Samhällsbyggnadsavdelningen tillhör kommunledningsförvaltningen och ansvarar för samordning, planering och utredning av övergripande och strategiska samhällsbyggnadsfrågor. Utöver avdelningschef/ stadsarkitekt består avdelningen av fem planarkitekter, tre hållbarhetsstrateger och en lokalstrateg.
I rollen som processledare kommer du att vara ledare för projektet Service- och platsutveckling med serviceorter. Översiktsplanen för Ljungby kommun, som beslutades 2022, pekar ut fem orter som serviceorter. Syftet med projektet Service- och platsutveckling med serviceorter är att genom stärkt samarbete mellan kommun, föreningar och företag och med gemensamma krafter stärka serviceorternas attraktivitet, med fokus på den fysiska och offentliga miljön. Projektet består av tre delar:
• Etablera och genomföra samarbeten med lokalsamhället via lokala aktörer på två serviceorter i kommunen.
• Utveckla interna arbetssätt och rutiner, inklusive intern förankring för att arbetet ska bli långsiktigt.
• Deltagande i gemensamma träffar för erfarenhetsutbyte och kompetensutveckling.
Processledarens uppdrag blir, förutom att leda projektet, att genom delaktighet identifiera behov och insatser för att skapa attraktiva offentliga miljöer vid och omkring ortens centrum och befintliga målpunkter. Detta inkluderar i högsta grad dagligvarubutiken på orten, men kan även inkludera andra platser exempelvis bygdegård, torg och lekplats. Du kommer att processleda workshops i två serviceorter, med delaktighet i fokus samt metodutveckling för fortsatt serviceortsutveckling. Du kommer även samordna kommunens interna arbete med att stärka det förvaltningsövergripande arbetet kopplat till serviceutveckling i kommunens serviceorter. Processledaren deltar även på de nationella träffarna med Tillväxtverket och övriga kommuner med beviljade medel för serviceprojekt.
I uppdraget kommer du ha stöd av uppdragsansvarig Hållbarhetsstrateg på avdelningen. I övrigt rapporterar du till avdelningschef.
KVALIFIKATIONER
Du har för tjänsten en relevant högskole- /universitetsutbildning eller motsvarande kompetens förvärvad genom yrkeslivet. Vi tror att du som söker har erfarenhet av att arbeta med EU-projekt eller annan processledning. Vidare ser vi att du har en kommunikativ och pedagogisk god förmåga. Du inger förtroende och skapar goda samarbetsrelationer. Du lyssnar och kommunicerar tydligt, samt uttrycker dig lätt i tal som skrift. Relevanta personliga egenskaper värderas högt.
Det är önskvärt att du har erfarenhet av att arbeta inom en politiskt styrd organisation, samtidigt som vi gärna ser att du har kännedom om lokal utveckling utifrån företags och föreningars perspektiv på mindre orter.
B-körkort krävs.
ÖVRIGT
Du söker tjänsten via Offentliga Jobb.
Betyg och intyg behöver inte bifogas ansökan utan tas med vid en eventuell intervju.
Intervjuer sker löpande.
Hos oss är balans i livet viktigt! Vi vill att våra medarbetare ska kunna kombinera arbete med familj och fritid, därför tillämpar vi flextid i de verksamheter där det tillåter. Vi har möjlighet till semesterväxling, subventionerat årskort med Länstrafiken, friskvårdsbidrag och mycket annat. Som medarbetare har du gratis medlemskap i personalklubben, vilket ger möjlighet till gratis träning och bad vid närliggande träningsanläggning och äventyrsbad, samt möjlighet att delta i andra aktiviteter.
Ljungby kommun erbjuder In- och medflyttarservice. Det vill säga ett antal tjänster som ska göra det lättare att byta livsmiljö och flytta till vår kommun.
Maila inflyttarservice@ljungby.se om du vill veta mer om vad vi kan hjälpa dig med i samband med en flytt till Ljungby kommun.
I Ljungby kommun tillämpar vi rökfri arbetstid.
Kommunen tar ansvar för hela rekryteringen
och undanber sig därför samtal från rekryteringsfirmor och annonssäljare.
Kontaktpersoner på detta företaget
Anna Hesselstedt
0372-78 91 31
Fackliga företrädare nås genom kommunens växel
0372-78 90 00
Jan Melkersson
Chef kommunikation o IT Peter Wiman
0372 - 78 91 97
Nås genom kommunens växel
0372-78 90 00
Personalchef Anna Hesselstedt
Personalstrateg Eva Trulsson
Näringslivschef Jan Melkersson
0733-739123
Näringslivsutvecklare Maria Johansson
Administrativ chef Anna Andersson