Processledare med juridisk kompetens, Kiruna

Processledare med juridisk kompetens, Kiruna

Arbetsbeskrivning

ARBETSPLATSBESKRIVNING
Rättsavdelningen ansvarar för rättslig styrning och stöd, förvaltningsrättslig verksamhet och informationsförvaltning. Rättsavdelningen har drygt 850 medarbetare på flera orter i landet.
Enheten Informationsförvaltning ansvarar för att processtyra, utveckla och följa upp polisens verksamhet inom registratur, arkiv och utlämning av allmän handling. Vidare ansvarar enheten för polisens misstanke- och belastningsregister samt tillhandahålla registerutdrag till allmänheten.
SÄKRARE PERSONUPPGIFTER
Enheten ansvarar även för att rekvirera och säkra samordningsnummer inom rättskedjan, dvs. se till att det finns id-uppgifter för de personer som ska lagföras och inte har personnummer.
I syfte att få mer korrekta personuppgifter har folkbok­föringslagen ändrats så att osäkra samordningsnummer kan vilandeförklaras fram till dess att identiteten har kunnat verifierats. Utifrån de nya förutsättningarna ska en förändrad hantering nu införas. Detta både inom polisen och i samverkan med andra myndigheter.
Vi söker nu dig som vill kombinera din juridiska kompetens med ditt intresse av att bedriva förändringsarbete för att kunna uppnå en nationell enhetlig och rättssäker hantering av denna typ av personuppgifter. Detta både i läget att aktivt arbeta med att säkra personuppgifter såväl som arbeta med att hantera osäkra personuppgifter. Berörda är såväl operativa poliser som handläggare. Arbetet omfattar allt från att i samverkan med andra analysera, ta fram rutinbeskrivningar, genomföra utbildningsinsatser och följa upp.
Detta är en ny funktion och vi rekryterar både en processledare såväl som processutvecklare. Denna rekrytering avser processledare.
ARBETSBESKRIVNING
Som processledare arbetar du nationellt och ansvarar för att samordna, utveckla och följa upp Polismyndighetens hantering av samordningsnummer utifrån ett helhetsperspektiv och i samverkan med andra myndigheter.
Du strävar efter effektivitet, enhetlighet, god kvalitet och en rättssäker hantering. Du arbetar med ständiga förbättringar vad gäller myndighetens informationshantering, både självständigt och tillsammans med andra. I arbetet ingår att:
Utreda och analysera informationsfrågor av strategisk och principiell betydelse samt drivande föra dialog kring hur information ska hanteras i anslutning till andra processer
Uppmärksamma förändringsbehov, ta initiativ till och självständigt driva förbättringsarbete, tex. genom att utveckla och kommunicera nya rutiner
Självgående driva kontakter och nätverk både internt och med andra myndigheter samt hålla i möten och workshops
Samverka med verksamhetsansvariga chefer, andra processledare, jurister, IT-personal och registerförvaltningshandläggare
Revidera och utveckla utbildning och styrdokument
Arbeta med förändringsledning och kommunikationsinsatser


Uppdraget kan innebära en handfull resor per år inom Sverige.
KVALIFIKATIONER
Detta är en möjlighet för dig som har:
Akademisk utbildning inom juridik
Några års aktuell och relevant erfarenhet från liknande roll av att driva förändringsarbete
Erfarenhet av arbete i stor och komplex organisation
Mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska


Vi ser det som meriterande om du utöver ovan även har:
Kännedom om de författningar som styr informations- och personuppgiftshantering i offentlig sektor såsom EU:s allmänna dataskyddsförordning
Erfarenhet från offentlig sektor, företrädesvis vid statlig myndighet
Erfarenhet av att skriva rapporter och styrande dokument såsom handböcker och rutinbeskrivningar
Erfarenhet av att leda möten, hålla presentationer och att utbilda
Praktisk erfarenhet av att ha arbetat med juridiska frågor kopplat till informations- och personuppgiftshantering



Personliga egenskaper
För att lyckas i rollen som processledare har du förmåga att växla mellan kvalitativt analysarbete och entusiasmera andra medarbetare inför ett utvecklings- och förändringsarbete. Du är noggrann och strukturerad med mycket god analytisk förmåga, men samtidigt har förståelse för att snabbhet är en kvalitetsfaktor. Du ska ha en mycket god social förmåga och har lätt för att bygga goda relationer inom och utanför Polismyndigheten.
Din förmåga att samarbeta och bygga relationer kännetecknas av förmåga att engagera och entusiasmera andra processledare och verksamhetsansvariga samt förmåga att ge och ta återkoppling. Vi söker en person som fungerar väl även under stress och som under sådana perioder kan bibehålla sitt lugn.
Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.
Anställningen kräver svenskt medborgarskap då tjänsten är placerad i säkerhetsklass.
ÖVRIG INFORMATION
Anställningsform: Tillsvidareanställning med provanställning om sex månader
Arbetsort: Kiruna
Arbetstid: Förtroendearbetstid
Tillträde: Enligt överenskommelse
Funktion: Processledare, Rättsavdelningen, Informationsförvaltningsenheten, Registerförvaltning 3


Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning
ANSÖKAN
Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev via e-post till jobb.na@polisen.se senast den måndagen den 14/3 2022. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via den mailadress som anges i annonsen. I ditt personliga brev och CV vill vi att du beskriver på vilket sätt du uppfyller våra efterfrågade krav och meriter. Märk din ansökan med A104.207/2022 i mailets ärendemening.
Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med annonsens referensnummer ref.nr A104.207/2022 via papperspost till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, 106 75 STOCKHOLM, eller kontakta ansvarig HR-konsult.
Polismyndigheten kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Du kan läsa mer om vår hantering av personuppgifter på www.polisen.se/personuppgifter/rekrytering
Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.


Varmt välkommen med din ansökan!

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Polismyndigheten
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 21 februari 2022
  • Ansök senast: 14 mars 2022

Postadress

Polhemsgatan 30
Stockholm, 10226

Liknande jobb


14 november 2024

Specialistföredragande jurist, migrationsrätt.

Specialistföredragande jurist, migrationsrätt.

30 augusti 2024

Migrationsrättsexpert till rättsavdelningen

Migrationsrättsexpert till rättsavdelningen

5 augusti 2024