Processledare med juristexamen till  informationsförvaltning i Stockholm

Processledare med juristexamen till informationsförvaltning i Stockholm

Arbetsbeskrivning

Är du redo för en större uppgift? Hos oss kommer du tillsammans med engagerade och trevliga kollegor utvecklas och få erfarenheter för livet, samtidigt som ditt arbete bidrar till att öka tryggheten och minska brottsligheten i Sverige.

Rättsavdelningen är en gemensam avdelning inom Polismyndigheten och ansvarar för rättslig styrning och stöd, förvaltningsrättslig verksamhet samt informationsförvaltning.

Sektionen för informationsförvaltning ansvarar för att styra, stödja, utveckla och följa upp verksamheten inom områdena diarieföring, arkiv, utlämning allmän handling, och myndighetens skriftliga försändelser, både digitala och fysiska. Den faktiska hanteringen av handlingar genom diarieföring och arkivering utförs främst inom rättsavdelningens regionala verksamheter. Vidare har sektionen ansvar för att bedriva nationell skanning och utskrift, den frivilliga indrivningen av utfärdade böter och strafförelägganden samt svara för registervård av ett antal lagföringssystem såsom misstankeregistret och belastningsregistret, med tillhörande registerutdrag till allmänheten.


ARBETSUPPGIFTER
Har du juristutbildning och erfarenhet av att arbeta med juridiska frågor och vill vara med och utveckla Polismyndighetens process för begäran om utlämnande av allmän handling. Processen innefattar också vissa begäran om handlingar från andra myndigheter.

Vi söker nu en processledare med ansvar för att styra, utveckla och följa upp processen i hela Polismyndigheten. Processledaren arbetar tillsammans med en processutvecklare och samverkar i övrigt med många olika funktioner inom myndigheten. Tjänsten innefattar bland annat att ta fram och förvalta styrande dokument samt identifiera och utreda behov av förändring. Det ingår också att omvärldsbevaka, ta fram utbildningsmaterial och informera om processen.

Resor kan förekomma i arbetet.


KVALIFIKATIONER
Detta är en möjlighet för dig som har:
• Juristexamen
• Minst 3 års aktuell erfarenhet av att arbeta som jurist i offentlig sektor med att
självständigt utreda och besluta i juridiska frågor
• Erfarenhet av verksamhetsutveckling, projektledning, processutveckling eller
motsvarande
• Mycket god förmåga att uttrycka sig i tal och skrift på svenska.

Det är meriterande om du även har/är:
• Erfarenhet och vana av att skriva styrande dokument och annan vägledning till
handläggare
• Erfarenhet av att arbeta som jurist med frågor inom området offentlighet och sekretess
• Notariemeriterad.

För att lyckas i rollen som processledare är det viktigt att du är självgående, uthållig och har god samarbetsförmåga. Du är kvalitetsmedveten samt tar initiativ och ansvar för gemensam utveckling. Som person söker vi dig som är lösningsorienterad, har god analytisk förmåga och vilja att driva förändring.

Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.


ÖVRIGT
Fackliga företrädare:
SACO nås via polisens växel 114 14
Polisförbundet, Sofia Ask, 010-563 87 10
Fackförbundet ST, Johan Gertz, 010-567 70 92
Seko Polisen, Karna Tillheden, 010-561 66 27

Placeringsort: Stockholm

Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev senast den 20 november 2023. Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Polismyndighetens webbplats.

Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med annonsens referensnummer via brev till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, 106 75 STOCKHOLM, eller kontakta ansvarig HR-konsult.

Om du fortsätter din ansökan digitalt kommer din ansökan hanteras via Polisens rekryteringsstöd Visma Recruit.

Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult.

En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.

Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.
Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på: https://polisen.se/erbjudande

Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag - att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.

Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på https://polisen.se

Varmt välkommen med din ansökan!

Vi undanber oss samtal från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.

Kontaktpersoner på detta företaget

Chef Rättsenhet Bergslagen Jessica Ölvestad
114 14
SEKO Karna Tillheden
114 14
Fackförbundet ST Göran Marklund
114 14
Tf rättschef Karl Holm, tfn 010-5669083

Tf rättschef Karl Holm, tfn 010-5669083.

Karl Holm
010-5669083
Torben Pedersen i Malmö på nr 070-626 74 56 elle

Chef Info-förvaltningen Bergslagen Lejla Jasarevic
010-567 0281
Kenneth Carnabeck, tf gruppchef, tfn 010-56 827

Gruppchef/Arkivarie Henrik Svensson
072-515 27 78

Sammanfattning

Besöksadress

Polhemsgatan 30 10226 Stockholm
None

Postadress

Box 12256
Stockholm, 10226

Liknande jobb


20 december 2024

Förvaltningsrätten söker föredragande jurister

Förvaltningsrätten söker föredragande jurister

18 december 2024

Solna tingsrätt söker en beredningsjurist

Solna tingsrätt söker en beredningsjurist

13 december 2024