OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
OM UPPDRAGET
Vill du vara med och göra skillnad? Att vara medarbetare inom Rädda Barnen är mer än bara ett jobb. Det är känslan att veta att du med din kompetens bidrar till att göra världen till en bättre plats för barn och att dina kollegor jobbar mot samma mål. Rädda Barnen är en del av en global organisation vilket i vissa roller innebär möjligheter till spännande internationella samarbeten. Vi har höga förväntningar på oss själva och hos oss har du förmånen att både utvecklas och utmanas!
Som processledare för Knutpunkten, med arbetsplats i Linköping, tillhör du Rädda Barnens regionkontor i Norrköping som tillhör Region Öst. Till regionkontoret i Norrköping omfattas Västmanland, Södermanland och Östergötland och det är ca 16 medarbetare på våra tre kontor. Vår medlemsrörelse finns i alla 3 län. Vi arbetar med Rädda Barnens tre prioriterade områden; barn i migration, barn utsatta för våld och barn som lever i socioekonomisk utsatthet.
Vi söker nu en processledare, 3 månader 50-100%, till vårt länsstyrelsefinansierade § 37-projekt Knutpunkten, för verksamhet i Östergötland med placeringsort Linköping.
Insatsens syfte är att säkerställa att ungdomar i Östergötland som har uppehållstillstånd enligt gymnasielagen har en dräglig tillvaro och att kriminalitet och sociala problem motverkas. Insatserna handlar bland annat om att stärka målgruppens praktiska förutsättningar för att komma till boendelösningar, stärka deras kunskaper om sina egna livssituationer samt öka deras känsla av egenmakt för att skapa förutsättningar för hållbar försörjning och varaktig integration.
Processledaren fungerar som ett stöd för målgruppen och planerar och genomför insatsens aktiviteter i nära samverkan med övriga processledare, projektledare, projektägande kommun Linköping samt övriga samverkanskommuner. I uppdraget ingår även att tillsammans med processledare och projektledare främja och utveckla samverkan mellan Rädda Barnen, kommuner i Östergötland, Länsstyrelsen, Migrationsverket och övriga tänkbara samverkansparter i projektet.
VEM SÖKER VI?
Personliga egenskaper som vi ser är viktiga för att lyckas i rollen är att du levererar resultat, tar personligt ansvar, har en hög självständighet i ditt arbete och är tydlig i din kommunikation samt att du har förmåga att inspirera andra och skapa förtroende hos målgruppen. Du fattar i god tid effektiva beslut och använder din sakkunskap. Vi ser också att du samarbetar effektiv med andra och har förmåga att leda när så behövs.
För att bli framgångsrik i rollen ser vi gärna att du har följande kompetenser och erfarenheter:
- Erfarenhet av att arbeta med mänskliga rättigheter, socialt arbete eller pedagogik.
- Erfarenhet av arbete med ungdomar.
- God kunskap och kännedom om lokalt föreningsliv och ideellt arbete i Östergötlands län.
- God kunskap och kännedom om lokal arbetsmarknad, lokalt näringsliv och lokalt myndighetsarbete i Östergötlands län, samt brett upparbetat lokalt nätverk och etablerade relationer.
- Erfarenhet av att leda, driva, koordinera, samordna, planera aktiviteter för ungdomar
- God kunskap om asyl- och tillståndsprocesser, och om barn och unga på flykt, samt god kunskap om lagar och regler kring uppehållstillstånd enligt gymnasielagen.
- Erfarenhet av att operativt leda, samordna och planera gruppaktiviteter i projekt.
- God kunskap om samtalsstöd samt erfarenhet av att stödja enskilda individer i psykosocialt stöd, hälsans betydelse, boendefrågor, samt arbetsmarknad- och studiefrågor.
- God kunskap om samhällets strukturer och barnkonventionen/mänskliga rättigheter.
- Kan svenska språket i skrift och tal.
- Kunna hantera Officepaketet.
Personliga egenskaper som vi ser är viktiga för att lyckas i rollen är att du levererar resultat, är driftig och tar personligt ansvar, har en hög självständighet i ditt arbete och är tydlig i din kommunikation samt att du har förmåga att inspirera andra och skapa förtroende hos målgruppen. Du fattar i god tid effektiva beslut och använder din sakkunskap. Vi ser också att du samarbetar effektiv med andra och har förmåga att leda när så behövs.
Alla medarbetare inom Rädda Barnen förväntas självklart efterleva våra värderingar. (https://www.raddabarnen.se/globalassets/dokument/om-oss/riktlinjer-och-policys/vad-betyder-vara-varderingar-201201-1.pdf)
LÅTER DET INTRESSANT?
LÅTER DET INTRESSANT?
Rollen är en fri visstidsanställning på 50-100% från 1 oktober 2021 eller snarast och fram till och med december 2021, med placering i Linköping.
Vi vill ha din ansökan så snart som möjligt dock senast 14 september. Har du frågor kring tjänsten kontakta gruppchef Maria Netz, maria.netz@rb.se 08-698 90 26.
Då vi har en anonymiserad rekryteringsprocess ber vi dig att inte ange personliga uppgifter när du svarar på eventuella urvalsfrågor och vi använder endast CV och inte personligt brev i ansökan.
Då vi är noga med att vara en säker arbetsplats för barn ber vi om utdrag ur belastningsregistret i samband med anställning. Vi förutsätter att alla våra medarbetare följer Rädda Barnens Policys och etiska värderingar.
HÄR (https://www.raddabarnen.se/globalassets/dokument/om-oss/riktlinjer-och-policys/info-om-villkor-210127.pdf) hittar du information om våra anställningsvillkor.
Rädda Barnen strävar efter att spegla samhällets mångfald och välkomnar självklart alla sökande. I samband med ansökan ber vi dig att ladda upp ditt CV och eventuellt svara på urvalsfrågor, notera att vi inte använder personligt brev i samband med ansökan. Vi är noga med att vara en säker arbetsplats för barn och vuxna och ber om utdrag ur belastningsregistret i samband med anställning. Alla medarbetare förväntas följa våra viktiga riktlinjer som handlar om trygghet och säkerhet för alla, samt våra värderingar och etiska riktlinjer. Läs mer om dessa viktiga riktlinjer HÄR. (https://www.raddabarnen.se/om-oss/vara-varderingar/policies-och-riktlinjer/)