Processledare till Individ- och familjeomsorgen

Arbetsbeskrivning

Vi har bestämt oss! Vi ska bli en kommun i framkant – och har allt som krävs för att lyckas. Korta beslutsvägar, stabil ekonomi, samarbete över verksamhetsgränser och viljan att våga mer. Våra höga ambitioner ger dig med eget driv möjligheter att växa och skapa positiv förändring för medborgarna. Som medarbetare i Ekerö kommun får du en värdefull roll i vår unika övärld – och vi ser fram emot din ansökan.


SOCIALFÖRVALTNINGEN ansvarar för kommunens äldreomsorg, insatser till personer med funktionsnedsättning och individ- och familjeomsorg. Förvaltningen består av en stab samt tre verksamhetsområden som svarar för myndighetsutövning, beställning av verksamhet och verksamhet i egen regi. I förvaltningen arbetar ca 500 medarbetare. Arbetsplatsen är belägen på Ekerö, dit du tar dig med buss från Brommaplan på 10 minuter eller med färjan från färjeläget i Slagsta på 10 minuter.


Länk till Ekerö kommuns hemsida

Arbetsbeskrivning

Vi tror på dig och din förmåga – därför ger vi dig stort utrymme i din roll. Många som jobbar hos oss uppskattar förtroendet och ansvaret de får i vår kommun, eftersom det bidrar till mycket lärande och utveckling i vardagen. För att lyckas är du trygg i dig själv, ditt yrke och har förmågan att både ta för dig – och sätta gränser.

Vi söker nu en processledare till Individ- och familjeomsorgen med inriktning uppföljning och avtal samt metod- och verksamhetsutveckling. Processledartjänsten kommer att rapportera till verksamhetschefen och ska i första hand arbeta gentemot enheten för ekonomiskt bistånd samt vuxenenheten vad gäller metod- och verksamhetsutvecklingsfrågor. Uppföljning av uppdragstagare, avtalsskrivning samt stöd till medarbetare kommer ske gentemot samtliga enheter inom Individ- och familjeomsorgen. Processledaren förväntas ha ett nära samarbete med Individ- och familjeomsorgens andra processledare samt med Socialförvaltningens stab. Processledaren kommer även att delta vid ledningsgruppens möten en gång i månaden.

Individ- och familjeomsorgen består av sex enheter. Varje enhet leds av en enhetschef som ansvarar för budget, verksamhetsfrågor, personal- och arbetsmiljöfrågor samt för att leda och fördela det dagliga arbetet.

Vi arbetar för en socialtjänst som är proaktiv och nyskapande och vi välkomnar nya arbetssätt. Vi vill ge dig en arbetsplats som du vill stanna kvar på och vara med och utveckla. Vi erbjuder ett nära ledarskap, en hållbar arbetsmiljö med rimlig arbetsbelastning utifrån din kompetens och ditt driv.

De grundläggande arbetsuppgifterna består av:


• uppföljning av uppdragstagare
• att författa avtal i samband med tex. placeringar
• att stötta medarbetare vid placeringar genom att söka efter relevanta placeringsalternativ
• att omvärldsbevaka och hålla medarbetare och chefer informerade om nya lagar, metoder och forskning
• ansvar för och att driva frågor gällande verksamhetsutveckling på uppdrag av samt i nära samverkan med verksamhetschef samt enhetschefer

Utöver detta vill vi ge dig utrymme att i din tjänst arbeta med utveckling av metoder och arbetssätt. Du får utrymme till eget initiativtagande med verksamhetsområdet IFO i fokus.

Kvalifikationer
För att du ska lyckas med uppdraget ska du ha:


• examen som Socionom eller motsvarande
• minst fem års erfarenhet av myndighetsutövning inom Individ- och familjeomsorg
• god kunskap avseende aktuell och relevant lagstiftning såsom Socialtjänstlagen, LVM, LVU
• erfarenhet av uppföljning uppdragstagare
• rfarenhet av upphandling

Det är meriterande om du också uppfyller följande kvalifikationer:


• erfarenhet av att ha arbetat med frågor rörande vuxna, missbruk och VINR
• att du behärskar verksamhetssystemet Combine
• språkkunskaper utöver svenska och engelska

B-körkort är ett krav.

Som person tar du egna initiativ och tar ansvar för din uppgift. I förhållande till andra har du en positiv attityd, är kommunikativ och har en god förmåga att skapa goda relationer med kollegor och samarbetspartners. Du är självgående, kan organisera och strukturera ditt arbete väl och gillar att analysera och lösa problem och utmaningar.

För att trivas hos oss är du engagerad, genuint intresserad av att möta och förstå människor och nyfiken på att lära nytt och att utvecklas. Humor är också alltid välkommet.

Vi kommer att påbörja urval och intervjuer under ansökningsperioden så skicka gärna in din ansökan så snart som möjligt.

Tillträde: Enligt övereskommelse
Omfattning: Heltid
Anställningsform: Tillsvidare

Länk till lediga jobb i Ekerö kommun


Om Ekerö kommun


Vi är en mängd olika verksamheter som tillsammans skapar en unik kommun – där vi alla hjälps åt över enhets- och verksamhetsgränser.
Vi lever vår värdegrund som innebär ett stort engagemang, god kommunikation med öppen dialog och ett professionellt förhållningssätt. Som en mindre kommun i stockholmsregionen kan vi både erbjuda närhet till varandra och en ambitiös utvecklingsresa. För att bli en kommun i framkant behöver vi fylla på med nya perspektiv, och vi hoppas att du vill vara med och bidra med dina.


Ekerö kommun vill vara en attraktiv arbetsgivare och strävar efter ett tydligt fokus på hållbarhet. Under förutsättning att verksamhetens möjlighet att uppfylla sina mål kvarstår, har kommunen en positiv inställning till distansarbete när så är möjligt.


Vi erbjuder t.ex. friskvårdsbidrag, löneväxling till pension, växling av semesterdagstillägg till lediga dagar och rökfri arbetstid.


För att kvalitetssäkra vår rekryteringsprocess ber vi dig att skicka in ansökan digitalt, och inte via e-post eller post.


Vi har redan tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring och vill inte ha kontakt med mediasäljare, rekryteringssajter och liknande.

Kontaktpersoner på detta företaget

Sektionschef Christina Almelund
08-560 391 00
Sektionschef Britt-Marie Fransson
08-560 391 64
Biträdande sektionschef Ulrika Kannebäck Hagala
08-560 392 26
Rektor Inga-Lill Håkansson
08-564 108 20
Biträdande rektor Marika Zetterberg
08-564 108 20
Margit Hammarström, Kommunal
08-12457783
Anna-Klara Essén, Förskolechef
0736604044
Eva Svensson, Lärarförbundet
08-12457382
Britt-Marie Fransson, Enhetschef
08-124 571 64
Louise Dagerholm, Biträdande enhetschef
08-124 572 26

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Ekerö kommun
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 24 mars 2022
  • Ansök senast: 13 april 2022

Besöksadress

Tappströmsvägen 2 17823 EKERÖ
None

Postadress

Box 205
EKERÖ, 17823

Liknande jobb


Familjebehandlare, vikariat

Familjebehandlare, vikariat

26 november 2024

26 november 2024

Familjehemskonsulent

Familjehemskonsulent

26 november 2024