Processledare till Vård och omsorgsförvaltningen

Processledare till Vård och omsorgsförvaltningen

Arbetsbeskrivning

Botkyrka kommun är den femte största kommunen i Stockholms län och består av kommundelarna Alby, Fittja, Hallunda-Norsborg, Tullinge, Tumba och Vårsta-Grödinge. Botkyrka kommun har cirka 93 000 invånare och cirka 6 000 medarbetare.


Vård- och omsorgsförvaltningens ansvar är att ge vård, omsorg och stöd till äldre och personer med funktionsnedsättning samt ge stöd till deras anhöriga. Vårt mål är att med medborgarens fokus ge goda förutsättningar till en självständig, stimulerande och trygg livssituation - dygnet runt. Vi är 2 500 medarbetare som i våra olika funktioner ger stöd och omsorg till de medborgare som behöver det.



Om arbetsplatsen
Vård och omsorgsförvaltningen ser stora möjligheter att förbättra och effektivisera sitt arbetssätt.

Inför ett kommande förändringsarbete ser vi ett stort behov av en processledare som vill vara delaktig att påverka förvaltningens utvecklingsresa. Rollen som processledare är en ny roll, vilket innebär att det finns stora möjligheter att själv påverka dess innehåll, men utan att tappa målet i sikte – att utveckla och förvalta förvaltningens arbetssätt.

Processledaren kommer att rapportera till Omsorgschef tillsammans med projektledaren och samarbeta med ytterligare en kollega som delar sin tid mellan HR och systemförvaltning. Tillsammans kommer arbetsgruppen att arbeta mot hela förvaltningen vilket innebär att deras arbetsplats är hela vård och omsorgsförvaltningen.

Arbetsuppgifter
Som processledare kommer du att vara länken mellan Vård och omsorgsförvaltningens enhetschefer och löneavdelningen under ett kommande förändringsarbete som vi ställs inför. Genom att ta fram processer och rutiner etablera och säkerhetsställa att schemaläggningen möter brukarnas behov samt följer aktuella policys och lagstiftning. Men även att schemaläggningsansvariga besitter rätt kunskaper för att kunna använda schemaläggningssystem på rätt sätt.

Det är du som processledare som ansvarar för att driva fram förändringsarbetet tillsammans med arbetsgruppen och utforma arbetsflödet för att slutanvändarna ska kunna arbeta ostört och produktivt både under och efter att förändringsarbetet är genomfört.

I arbetsgruppen ansvarar ni även gemensamt att ta er an nya projekt i form av förbättringsarbete/förändringsarbete inom förvaltningen i syfte att effektivisera, kartlägga och implementera nya arbetsrutiner.

Kvalifikationer
För att lyckas i rollen har du:

- Examen inom Beteendevetenskap/Systemvetenskap eller annan eftergymnasialutbildning (minst 2 år) som anses likvärdig av arbetsgivaren
- Arbetat med schemaläggning i rollen som chef/arbetsledare
- Kunskap om schemaläggningsprocesser i något system
- Tidigare haft en roll som “spindeln i nätet” - van att se delarna och helheten samt kunna växla mellan dem
- Erfarenhet av att växla mellan det operativa och strategiska perspektivet och trivs med ett agilt arbetssätt

Det är meriterande om du:

- Har arbetet med schemaläggningssystemet Time Care
- Jobbat med förändringsarbete och är självgående i det arbetet

Vi ser att du är strukturerad och arbetar enligt en tydlig process, organiserar och planerar ditt arbete väl. Du behöver ha förmåga att kunna ”sälja in” nya arbetssätt och kunna förklara komplexa sammanhang på ett enkelt sätt så det blir begripligt samt kopplar till verksamheten. I detta arbete kommer du också behöva se utanför boxen och finna nya lösningar på gamla problem. Då du kommer att arbeta mot många chefer är det viktigt att på ett prestigelöst sätt kunna hitta win-win lösningar med fokus på det gemensamma målet.

Vårt erbjudande
Vi erbjuder dig möjligheten att påverka dina dagar och kreativa samarbeten för att skapa värde för våra medborgare. Du kommer att samarbeta mot förvaltningens ca 60 chefer där vi tillsammans behöver göra en förflyttning från att statiskt arbeta med arbetssätt/processer till att agilt möta våra medborgares behov och skapa hållbara arbetssätt i ständig förändring.

Intervjuer kommer ske löpande så skicka in din ansökan redan idag! 

Om oss

Botkyrka är en kommun full av kontraster där storstadens förortsmiljö möter landsbygdens skogar, ängar, sjöar och havskust. I vår kommun talas ungefär 100 olika språk och här lever människor med bakgrund från världens alla hörn.


Vi strävar efter att Botkyrkaborna ska vara delaktiga i kommunens utveckling och det är deras behov, rättigheter och förutsättningar som leder oss i arbetet. Vi har medborgarens fokus i allt vi gör.





Vi är öppna, ansvarstagande, modiga och energiska och letar alltid efter nya kollegor som vill vara med och skapa framtidens Botkyrka. Vi erbjuder en inspirerande arbetsplats full av möjligheter där vi tillsammans skapar de bästa förutsättningarna för en hållbar framtid.


Är du vår nästa kollega? Välkommen till kommunen som är långt ifrån lagom!


Förmåner

Du som medarbetare är det viktigaste vi har för att vi ska kunna utföra vårt uppdrag. Vi erbjuder därför en rad förmåner utöver den individuella lönen - för ett hållbart arbetsliv. Läs mer här: https://www.botkyrka.se/jobb-och-vuxenutbildning/att-arbeta-pa-botkyrka-kommun/jobba-tillsammans-med-oss/villkor-och-formaner


Botkyrka kommun arbetar med kompetensbaserad rekrytering för att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och därmed motverka diskriminering. Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring och undanber oss kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Sammanfattning

Liknande jobb


Verksamhetskoordinator

Verksamhetskoordinator

3 oktober 2024

2 oktober 2024

Projektkoordinator

24 september 2024