OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
För vår kunds räkning som är en myndighet söker vi nu en processledare/processutvecklare - Nivå 3
Uppdragsnamn: Processledare/processutvecklare - Nivå 3
Duration: 01-Oct-2023 - 01-Feb-2025
Avdelning: Drift
Konsultområde: Professionella Tjänster
Konsultkategori: Processledare/processutvecklare - Nivå 3
Beskrivning av nivå 3:
Hög kompetens och utbildning inom aktuellt området. 5-9 års erfarenhet inom området, har deltagit i eller utfört ett flertal liknande uppdrag inom aktuellt område med hög kvalitet. Är förebild för andra konsulter på lägre nivå. Tar ansvar för delområde, kan leda en mindre grupp. Kan arbeta självständigt.
Bakgrund
Kraftsystemet står inför stora förändringar med bland annat ökad elektrifiering, stora satsningar på förnybar elproduktion och en mer integrerad elmarknad. Det innebär ett behov av ett nytt sätt att balansera kraftsystemet och det i sin tur krav på ökad digitalisering och automatisering
Uppdragsbeskrivning
Du kommer att tillhöra enheten Balanseringsutveckling som är en växande enhet och idag består av åtta Processledare. Enheten ansvarar för de operativa processerna vilket innebär bland annat arbete med utveckling av marknader, processer och IT-verktyg för balansering samt kostnadsoptimering och marknadsövervakning
Delprojektet mFRR EAM ingår i programmet NBM (Nordiska Balanserings Modell) och är benämning på den automatiserade nordiska marknaden för mFRR balansenergi.
För att möjliggöra energiomställningen med mer förnybar energi och ökad flexibilitet ska elmarknaderna gå över på 15 minuters tidsupplösning Q1 2025 och lägre budstorlekar ska tillåtas på stödtjänstmarknaderna. Operatören hinner inte utföra dagens manuella processer fyra gånger så ofta, med lägre budstorlekar och en mer volatil kraftbalans. Därmed behöver mFRR-marknaden automatiseras.
I automatisk nordisk mFRR EAM kommer aktiveringen baseras på prognostiserade obalanser för varje budgivningszon. Baserat på dessa prognoser kommer varje TSO att skicka in aktiveringsbehov, bud och kapaciteter till aktiveringsoptimeringsfunktionen (AOF) som gör ett samhällsekonomiskt optimalt budval.
Uppdraget avser att utföras av en resurskonsult (en tjänst som utförs av en Konsult i syfte att ge förstärkning till vår kund i det löpande arbete som utförs av kunden. Utförandet av dessa tjänster leds och styrs av kunden.)
Arbetsuppgifter
I arbetsuppgifterna ingår bl.a. att:
Driva analyser och kartläggning av behov i interna processer och utifrån det identifiera förbättringar och prioritering
Identifiera kommande förändringar som skapar behov för nya processer och IT-verktyg samt utreda och delta i utvecklingen av dessa
Tät dialog med IT-utvecklingsorganisation (och andra intressenter) för utveckling av tekniska lösningar och begränsningar i syfte att möta verksamhetens behov
Skapa och uppdatera dokumentation och utbildningsmaterial för processer och systemlösningar till användaren samt ta fram utbildningsplan och bidra i genomförandet av utbildning
Säkerhetsprövning
Säkerhetsprövning av leverantör och konsult krävs med anledning av att konsulten kommer hantera hemliga uppgifter.
Processen för upprättande av SUA-avtal och genomförande av registerkontroll beräknas ta ca 8 till 10 veckor från tilldelning av uppdrag, men kan både ta längre och kortare tid. Konsultens uppdrag kan inte påbörjas innan denna process har genomförts och klartecken har givits.
Placering
Kundens lokaler i Sundbyberg. Resor kan förekomma (in- och utrikes).
Konsulten ska till största delen arbeta på kundens kontor i Sundbyberg men kan erbjudas att i viss mån arbeta från eget kontor. Detta beslutas i samråd med beställaren.
Omfattning
Uppdraget uppskattas ha en beläggning på 100 % under hela uppdragstiden.
Den angivna omfattningen ska ses som en kvalificerad uppskattning. Det framtida behovet kan komma att överstiga eller understiga här angiven kvantitet. Kunden garanterar på så sätt ingen specifik volym, utan anbudsgivaren åtar sig att leverera mot det faktiska behov som uppstår.
Konsulten avropas till angivet projekt/uppdrag men kan i samråd med beställaren komma att arbeta i andra projekt/uppdrag för kunden så länge rollen, nivån och arbetsuppgifterna är desamma och ej överstiger 100% av en heltidstjänst. Beställaren tar ansvar för att resursens säkerhetsklassning överensstämmer med det arbete som utförs.
Skall- och börkrav för uppdraget:
Skallkrav
Utbildning (Kunden kan på begäran kräva in bevis för utbildning eller certifikat):
Civilingenjörs- eller masterexamen inom elkraft, teknisk fysik, energisystem, elektroteknik eller annan inriktning som kunden bedömer relevant.
Kompetens och Erfarenhet:Minst 5 års arbetslivserfarenhet inom energibranschen.
BörkravMinst 2 års arbetslivserfarenhet inom energibranschen
God förståelse av kraftsystemet och elmarknaden
Minst 2 års erfarenhet av kontrollrumsarbete
Minst 2 års erfarenhet av processorienterat arbetssätt
Annat:
Nedanstående personliga egenskaper säkerställs via referenser och vid eventuell intervju. Kunden förbehåller sig rätten att kontakta egna relevanta referenser (än de som leverantören själv angivit) för att säkerställa uppfyllande av krav.
Bra samarbetsförmåga med både interna och externa kontakter
Lyhörd och kommunikativ
Konstruktiv problemlösningsförmåga
Strukturerad och planerande
Förmåga att organisera och prioritera effektivt
Flexibilitet och anpassningsbarhet till förändringar
Analytiskt tänkande för komplexa frågor
Självgående och ansvarsfull
Hör av dig för frågor till rekryteringsansvarig Ove.ekerbring@prowork.se eller Viktoria.janmicks@prowork.se så berättar vi mer om uppdraget. Du blir anställd av oss på Prowork men jobbar hos vår kund, som i detta fall är en myndighet. Välkommen med din ansökan!