OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Botkyrka kommun är den femte största kommunen i Stockholms län och består av kommundelarna Alby, Fittja, Hallunda-Norsborg, Tullinge, Tumba och Vårsta-Grödinge. Botkyrka kommun har cirka 93 000 invånare och cirka 6 000 medarbetare.
Vård- och omsorgsförvaltningens ansvar är att ge vård, omsorg och stöd till äldre och personer med funktionsnedsättning samt ge stöd till deras anhöriga. Vårt mål är att med medborgarens fokus ge goda förutsättningar till en självständig, stimulerande och trygg livssituation - dygnet runt. Vi är 2 500 medarbetare som i våra olika funktioner ger stöd och omsorg till de medborgare som behöver det.
Om arbetsplatsen
Vård och omsorgsförvaltningen ser stora möjligheter att förbättra och effektivisera sitt arbetssätt.
Inför ett kommande förändringsarbete ser vi ett stort behov av en processledare som vill vara delaktig att påverka förvaltningens utvecklingsresa. Rollen som processledare är en ny roll, vilket innebär att det finns stora möjligheter att själv påverka dess innehåll, men utan att tappa målet i sikte – att utveckla förvaltningens arbetssätt.
Processledaren kommer att rapportera till omsorgschef för ordinärt boende, samt arbeta i en arbetsgrupp bestående av en projektledare och en säkerhetssamordnare. Tillsammans kommer arbetsgruppen att arbeta mot hela förvaltningen vilket innebär att deras arbetsplats är hela vård och omsorgsförvaltningen.
Arbetsuppgifter
Som processledare kommer du att vara länken mellan Vård och omsorgsförvaltningens enhetschefer och löneavdelningen under ett kommande förändringsarbete som vi ställs inför. Som processledare ansvara du för att sätta dig in i vårt schema- och bemanningssystemet på så många plan som möjligt för att kunna identifiera och ta fram processer och rutiner samt etablera och säkerhetsställa att schemaläggningen följer aktuella policys och lagstiftning. Du behöver i princip ha kunskaper på systemadministration/systemförvaltningsnivå för att framgångsrikt kunna stötta i verksamhetsprocessen schemaläggning/bemanning men även att schemaläggningsansvariga besitter rätt kunskaper för att kunna använda schema- och bemanningssystemet på rätt sätt.
Det är du som processledare som ansvarar för att driva fram förändringsarbetet tillsammans med arbetsgruppen och utforma arbetsflödet för att slutanvändarna ska kunna arbeta ostört och produktivt både under och efter att förändringsarbetet är genomfört. Detta görs genom att arbeta fysiskt på löneenheten för att på så sätt kunna få till ett fungerande samarbete och kunskapsutbyte just inom ramen för schemabemanningssystemet Time Care.
Din yrkeserfarenhet är viktig och vi tror att du kommer från en tidigare chefsroll och som nu önskar att enbart fokusera på verksamhetsutveckling på detta plan. Det kan även vara erfarenhet från en mer samordnande koordinerande roll som söker ytterligare utmaningar och som har förmågan att utarbeta nya arbetsmetoder samt implementera dessa i en större organisation.
I arbetsgruppen ansvarar ni även gemensamt att ta er an nya projekt i form av förbättringsarbete/förändringsarbete inom förvaltningen i syfte att effektivisera, kartlägga och implementera nya arbetsrutiner.
Kvalifikationer
För att lyckas i rollen krävs följande:
- Du har en eftergymnasial påbyggnadsutbildning om minst ett år med relevans för tjänsten
- Ansvarat för schemaläggningen i en större organisation samt systemkunskap av något schemaläggningssystem
- Haft huvudansvaret i något förändringsarbete i en större organisation
Det är meriterande om du:
- Har arbetat med schemaläggningssystemet Time Care
Vi ser att du är strukturerad och arbetar enligt en tydlig process, organiserar och planerar ditt arbete väl. Du behöver ha förmåga att kunna ”sälja in” nya arbetssätt och kunna förklara komplexa sammanhang på ett enkelt sätt så det blir begripligt samt kopplar till verksamheten. I detta arbete kommer du också behöva se utanför boxen och finna nya lösningar på gamla problem. Då du kommer att arbeta mot många chefer är det viktigt att på ett prestigelöst sätt kunna hitta win-win lösningar med fokus på det gemensamma målet.
Vårt erbjudande
Vi erbjuder dig möjligheten att påverka dina dagar och kreativa samarbeten för att skapa värde för våra medborgare. Du kommer att samarbeta mot förvaltningens ca 60 chefer där vi tillsammans behöver göra en förflyttning från att statiskt arbeta med arbetssätt/processer till att agilt möta våra medborgares behov och skapa hållbara arbetssätt i ständig förändring.
Om oss
Botkyrka är en kommun full av kontraster där storstadens förortsmiljö möter landsbygdens skogar, ängar, sjöar och havskust. I vår kommun talas ungefär 100 olika språk och här lever människor med bakgrund från världens alla hörn.
Vi strävar efter att Botkyrkaborna ska vara delaktiga i kommunens utveckling och det är deras behov, rättigheter och förutsättningar som leder oss i arbetet. Vi har medborgarens fokus i allt vi gör.
Vi är öppna, ansvarstagande, modiga och energiska och letar alltid efter nya kollegor som vill vara med och skapa framtidens Botkyrka. Vi erbjuder en inspirerande arbetsplats full av möjligheter där vi tillsammans skapar de bästa förutsättningarna för en hållbar framtid.
Är du vår nästa kollega? Välkommen till kommunen som är långt ifrån lagom!
Förmåner
Du som medarbetare är det viktigaste vi har för att vi ska kunna utföra vårt uppdrag. Vi erbjuder därför en rad förmåner utöver den individuella lönen - för ett hållbart arbetsliv. Läs mer här: https://www.botkyrka.se/jobb-och-vuxenutbildning/att-arbeta-pa-botkyrka-kommun/jobba-tillsammans-med-oss/villkor-och-formaner
Botkyrka kommun arbetar med kompetensbaserad rekrytering för att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och därmed motverka diskriminering. Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring och undanber oss kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.