OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Om tjänsten
Vill du vara med och skapa framtiden med oss? Ludvika kommun står i startgroparna med att ta fram en ny digital översiktsplan – och det är här Du kommer in! Tillsammans med kollegor på Verksamhetsområde Planering ska du driva arbetet med framtagandet av en ny översiktsplan. Du kommer vara ansvarig för att hålla ihop och leda arbetet under projektets gång. Det kommer ske i nära samarbete med både andra medarbetare och förtroendevalda inom kommunen.
Tjänsten sträcker sig genom hela processen med att jobba fram en ny översiktsplan. Målet är att ett antagande av planen ska ske i slutet av december 2025. Alltså innebär tjänsten en projektanställning om cirka 4 år.
Verksamhetsområde Planering ligger under Kultur- och samhällsutvecklingsförvaltningen som består av fyra ytterligare verksamheter; Miljö och Bygg, Teknik och Projekt, Fritid och Idrott samt Kultur och Ungdom.
Arbetsuppgifter
I rollen som process-/projektledare ingår att driva projektet enligt Boverkets modell för en översiktsplaneprocess och utifrån kommunens projektmodell, att sammankalla och leda olika arbetsgrupper och att föredra projektets arbete i olika forum, såsom exempelvis kommunstyrelsen. Du kommer att ha stort ansvar för att arbetet drivs framåt och håller uppsatt tidplan. Det är viktigt att medborgare, näringsliv och andra verksamheter i kommunen är delaktiga i processen med att ta fram planförslaget.
Du kommer att omges av och samverka med kollegor med kompetens inom flera olika områden, bland annat folkhälsa, bostäder, trafik och miljö. Främst kommer du samarbeta med verksamhetsområdets samhällsplanerare, men det kommer krävas att flera olika kompetenser involveras i arbetet – i varierad omfattning. I din roll är samordning av arbetet av största vikt, sakkunskapen inom olika ämnesområden kommer främst dina kollegor stå för. Vi har en stark ”vi” känsla hos oss och ser samarbete som en nyckel till framgång.
Din viktiga uppgift blir alltså att se till att den övergripande processen med allt som hör till att ta fram en översiktsplan fungerar. Du kommer att vara kommunens motor i översiktsplaneprocessen.
Vem är du?
För att leda arbetet så bra som möjligt krävs en vilja och mycket god förmåga till samverkan, samarbete och engagemang för att skapa goda relationer. Du har en god förmåga att se helheten och väga samman olika intressen för att få ett så bra slutresultat som möjligt. Du har en fallenhet för att organisera och planera ditt arbete, är strukturerad och slutför det som påbörjats och håller deadlines.
Du har en mycket god förmåga att uttrycka dig väl på svenska i såväl tal som text och känner dig trygg med att prata inför både mindre och större grupper. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper i relation till rollen. Arbetet ställer krav på erfarenhet av att leda projektgrupper. Då arbetet sker i nära samspel med kollegor, medborgare, myndigheter, näringsliv och politik krävs det även att du är lyhörd och arbetar bra med andra människor.
Krav
Du har erfarenhet av projekt- och/eller processledning och en passande akademisk examen som bakgrund.
I arbetet kommer stor vikt läggas vid att förhålla sig Plan- och bygglagens krav på kommuners översiktsplaner, därför ser vi att du har en vana av lagtexter och förståelse för Boverkets krav på översiktsplanering.
Erfarenhet från offentlig organisation eller annan målstyrd verksamhet är meriterande. Det är också meriterande om du redan tidigare arbetat med översikts- eller detaljplanering med stöd av digitala verktyg eller liknande inom kommunal verksamhet.
B-körkort.
Anställningsvillkor
Projektanställning 2022-2025. Heltid, dagtid. Tillträde enligt överenskommelse men gärna så snart som möjligt.
Kontaktperson
Verksamhetschef Planering Johanna Ingre, 0240- 867 93
Facklig kontaktperson
Vision, nås via Kommunens växel 0240-860 00
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 31/1 2022 . Vi tar endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem.
Vi undanber oss alla erbjudanden om kandidatförmedling samt annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.