OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Från den 1 januari 2010 har Pensionsmyndigheten tagit över all hantering av den allmänna pensionen från Försäkringskassan och Premiepensionsmyndigheten. Vi jobbar för att göra pensioner enklare. Pensionsmyndigheten ska hålla samman och på ett effektivt sätt administrera ålderspensioner som motsvarar medborgarnas behov av kunskap och information i pensionsfrågor. Pensionsmyndigheten ansvarar för pensionsutbetalningar till 1.8 miljoner pensionärer motsvarande ca 230 miljarder kr/år och hanterar mer än 3 miljoner fondbyten per år. Vi är ca 900 anställda och bedriver verksamhet på åtta orter i landet.
Processutvecklare till Kontaktenheten, Kundmötesavdelningen
Kundmötesavdelningen har det övergripande ansvaret för att utveckla och förvalta Pensionsmyndighetens kundrelationer. Kundmötesavdelningen ansvarar för kommunikationskanalerna, webbtjänster, tryckt information, kundmöte i telefon och fysiska lokala möten. Avdelningen ansvarar vidare för avtalsrelationer med myndighetens samarbetsparter kopplade till kanalerna. I avdelningens uppdrag ingår även att bemanna myndighetens huvudväxel.
Kontaktenheten ansvarar för Pensionsmyndighetens tjänstesamverkan med Skatteverket och Försäkringskassan kring servicekontorskonceptet. Kontaktenheten ansvarar också för myndighetens fysiska lokala möten och de tjänsteområden som ingår; fördjupade bokade möten, informationsverksamhet och utbildning av vidareinformatörer.
Vi söker nu en erfaren processutvecklare
Som processutvecklare arbetar du brett med alla de kanaler som ingår i enhetens verksamhetsområde, men också med insatser som berör hela avdelningen. Du kommer särskilt ha ansvar för servicekontorskonceptet och kontakten med de snart 124 servicekontoren och de myndigheter som samarbetet omfattar. Du kommer att ha en central roll i arbetet med att identifiera förbättringsområden inom ramen för vår tjänstesamverkan men också inom andra delar av verksamheten på Kundmötesavdelningen. I rollen som Processutvecklare kommer du att arbeta både med mer kortsiktiga och snabba frågor som med mer långsiktiga utvecklingsuppdrag. Du kommer att leda och delta i olika samarbetsgrupper.
Utbildning och erfarenhet
Du har relevant akademisk utbildning, kunskap inom pensionsområdet och erfarenhet av gränsöverskridande myndighetsarbete. Du har stor erfarenhet av utvecklingsprojekt och att finna nya och förbättrade processer med kundfokus och för ökade effektivitet i förvaltningen.
Det är meriterande med erfarenhet från liknande arbetsuppgifter inom pensionsområdet eller inom offentlig förvaltning.
Egenskaper
Du är positiv, utåtriktad, har lätt för att samarbeta. Du har god förmåga att prioritera, verka långsiktigt, ta ansvar och utveckla ditt arbete både självständigt och i grupp. Det är viktigt att du kan skapa och bygga relationer både internt och externt. Du är drivande och intresserad och har erfarenhet av både verksamhets- och IT- frågor samt engagemang och erfarenhet även av andra samhällsfrågor. Vid rekryteringen kommer vi lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Övrigt
Din placeringsort är Stockholm. Eftersom enheten ansvarar för verksamhet över hela landet kommer arbetet att innebära en del resor, ibland övernattningar.
Du erbjuds en unik chans att vara med i inledningen av en ny myndighets utveckling med ansvar i ett nyskapande förvaltningsarbete.
Du kommer att tillhöra kontaktenheten och rapportera till enhetschefen.