OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Stadsfastighetsförvaltningen skapar miljöer där livet får ta plats genom att planera, bygga, hyra in, förvalta och utveckla lokaler och utemiljöer för Göteborgs Stads verksamheter. Varje dag är hundratusentals göteborgare verksamma i förskolor, skolor, vård- och omsorgsboenden och andra lokaler som vi sköter om.
Gemensamt med stadsmiljöförvaltingen, exploateringsförvaltningen och stadsbyggnadsförvaltningen har vi ett samordnat ansvar för stadsutvecklingen i Göteborgs stad. Detta innebär en delad ansvarsfördelning och roller utifrån skeden: planering; genomförande och förvaltning med mål att bidra till en sammanhållen, effektiv och transparent stadsutveckling för boende, besökare och näringsliv i staden.
ARBETSUPPGIFTER
Avdelningen utveckling och styrning består av fem enheter, juridik, IT och digitalisering, kommunikation, upphandling och inköp samt kvalitet. Avdelningen ansvarar för att samordna och utveckla förvaltningsgemensam styrning, administration och ledningsstöd samt lägga grunden till gemensam systematik, struktur, och gemensamma arbetssätt/processer. Avdelningen omvärldsbevakar inom ansvarsområdena och har ett övergripande ansvar för att samordna och inspirera till utveckling av förvaltningens verksamhet och kvaliteten på våra leveranser.
Denna tjänst finns på enheten för kvalitet som samordnar, initierar och genomför verksamhetsutveckling. Detta sker i form av utvecklingsprojekt, processutveckling och omvärldsbevakning till stöd för hela förvaltningen. Vidare samordnar enheten förvaltningens strategiska säkerhetsarbete samt elsäkerhetsarbetet för stadens samtliga förvaltningar.
Dina arbetsuppgifter;
Denna tjänst är riktad till att stödja arbetet med förvaltningens bygg- och inhyrningsprocesser i form av byggprojekt och inhyrningar. Från beställning av projekt till överlämning till löpande förvaltning. En uppdaterad process för byggnation och inhyrningar har arbetats fram under 2023 och lansering och implementering påbörjas 2024. Arbetet sker i nära samarbete med vår utvecklingsledare projektmetodik som ansvarar för att implementera XLPM som projektmetodik (Excellence in Project Management).
Som processutvecklare är det du som samordnar förbättrings- och utvecklingsarbetet av förvaltningens processer inom tilldelat område. Du leder utvecklingen av processer och stödjande dokument samt utvecklar strukturer och verktyg för processens genomförande och arbetar in förbättringar i processen. Vidare utarbetar du och tar emot förslag till förändringar/utveckling genom processen för ständiga förbättringar.
Andra tillkommande arbetsuppgifter;
• Stödja processägare och chefer med att säkerställa att processerna är kända inom förvaltningen
• Utbildar och är ett konsultativt stöd i processförståelse för chefer och medarbetare
• Kravhantering implementera interna och externa krav i processen
• Omvärldsbevakning samt implementering av aktuell forskning och utveckling inom området
• Leda utvecklingsarbete i form av tilldelade uppdrag och projekt
• Planera, genomföra och följer upp interna/externa revisioner
KVALIFIKATIONER
Vem söker vi?
Vi söker dig som har dokumenterad erfarenhet av att leda utvecklings- och processutvecklingsarbete.
För tjänsten ser vi att det är önskvärt med relevant akademisk examen eller motsvarande nivå av utbildning. Det är även starkt meriterande med erfarenhet av förändringsledning och/eller annan erfarenhet av ledarskap. Meriterande är också dokumenterad erfarenhet av arbete med byggprocesser och av pedagogiskt arbete samt kunskap om XLPM och projektverktyget Antura.
Som person har du en god utrednings- och analysförmåga ur ett helhetsperspektiv. Du har en god förmåga att kommunicera med andra och tar på ett aktivt sätt egna initiativ för kunskapsinhämtning och omvärldsbevakning. Vidare ser vi gärna att du har ett strukturerat arbetssätt och att du har mycket god förmåga att utrycka dig i muntliga presentationer och skriftliga underlag.
För att lyckas i rollen ser vi att du är tydlig i din kommunikation och har lätt för att samarbete med andra. Du har en god analytisk förmåga samt god förmåga att se till helhetsperspektivet. För denna tjänst vill vi även att du har erfarenhet av processverktyg så som 2c8, Visio eller motsvarande.
ÖVRIGT
Vi erbjuder en arbetsplats i utveckling och med framåtanda. Våra medarbetare har breda och varierande kompetenser. Vi arbetar i trevliga lokaler och erbjuder medarbetarförmåner såsom flexibel arbetstid, friskvårdsbidrag och cykelförmåner.
Stadsfastigheter arbetar för ett hållbart arbetsliv där du ska kunna kombinera ett spännande och givande arbetsliv med ett rikt liv också utanför arbetet. Vi har skapat möjligheter till växelvis arbete, med detta menas att du skall kunna förlägga delar av sin arbetstid i hemmet när verksamheten tillåter det. Vi erbjuder dig ett utvecklings och ett innovationsklimat som ger dig goda möjligheter till karriärutveckling. Inom förvaltningen tillämpar vi ett tillitsbaserat ledarskap som grundar sig i den inkluderande arbetsplatsen.
Vi strävar efter att ha en jämn fördelning mellan kvinnor och män och en spridning när det gäller ålder på vår förvaltning. Vi vill att vår arbetsplats ska präglas av öppenhet och respekt för olikheter och vi tror att mångfald bidrar till att utveckla vår verksamhet.
Till dig som företräder bemannings- och rekryteringsföretag: Vi undanber oss vänligt men bestämt erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.