OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Beskrivning av arbetsplats
Rikspolischefens kansli, RPCK, ansvarar för stöd och strategisk rådgivning till rikspolischefen och myndighetsledningen. RPCK samordnar avdelningarna i syfte att stärka Polismyndighetens samlade förmåga till strategisk samordning och är även myndighetens kontaktpunkt mot Regeringskansliet.
Avdelningen består av sekretariatet och strategisk analys och omvärld. I avdelningen ingår även administrativt tillsynsfunktionen som rapporterar direkt till rikspolischefen. Rikspolischefens kansli har totalt 35 anställda.
Arbetsuppgifter
Som ett led i myndighetens arbete att vidareutveckla vår förmåga till bättre strategisk styrning och ledning behöver vi nu stärka vår avdelning med två processutvecklare. Det dagliga arbetet kommer ledas av en processledare som har till ansvar att samordna våra processområden i syfte att säkerställa en effektiv och enhetlig utveckling och förvaltning av våra processer som helhet inom Polismyndigheten. Ditt arbete är att verka för att koordineringen och utvecklingen av våra olika processområden hålls ihop, bland annat genom att utveckla och medverka i utbildningar och nätverk samt i framtagandet av olika stödjande och styrande dokument. Detta för att hjälpa våra verksamheter att nå sina uppsatta mål. I dina arbetsuppgifter ingår det att direkt rapportera till avdelningschefen.
Kvalifikationer
Detta är en möjlighet för dig som har:
· akademisk examen eller motsvarande erfarenheter som förvärvats på annat sätt och som arbetsgivaren bedömer som relevant
· minst 2 års erfarenhet som processutvecklare, verksamhetsutvecklare eller projektledare eftersom du förväntas ha erfarenhet av att samordna, driva, förvalta och utvärdera projekt
· flerårig erfarenhet av att arbeta med processer i en större organisation
· flerårig erfarenhet av att arbeta med förändringsledning i en större organisation
Vi ser det som meriterande om du utöver ovan även har:
· god kännedom om polisen som organisation
· utbildning i förändringsledning
· erfarenhet av att leda/genomföra utbildningar
Personliga egenskaper
I den här funktionen som processutvecklare är dina personliga egenskaper överordnade de som ovan anges som meriterande. Du ska ha en mycket god förmåga att balansera det långsiktiga perspektivet med det kortsiktiga. Att arbeta produktionsorienterat är en självklarhet för dig. Du måste ha god analytisk förmåga, vara noggrann och strukturerad. Vi söker dig som har en hög social kompetens, vilket innefattar god självkännedom för att kunna samarbeta och bygga goda relationer inom och utanför Polismyndigheten. Det är naturligt för dig att engagera och entusiasmera dina medarbetare. Du har en välutvecklad förmåga att på ett konstruktivt sätt kunna hantera konflikter mellan människor. Du ska kunna ge och ta emot feedback. Du uppvisar emotionell stabilitet och hanterar stress väl. Du är ödmjuk och självreflekterande samtidigt som du kan uppträda med fasthet.
Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.
Kontaktpersoner
Har du frågor om uppdraget är du välkommen att kontakta rekryterande chef:
Martin Valfridsson, martin.valfridsson@polisen.se
Undrar du något om rekryteringsprocessen kontakta ansvarig HR-konsult:
Ninwa Youssef, mejl ninwa.youssef@polisen.se.
Fackliga kontaktpersoner:
SACO kontakta vår växel 114 14
Polisförbundet: Sofia Ask, tel 010-563 87 10
Fackförbundet ST: Johan Gertz, tel 010-567 70 92
Seko Polisen: Karna Tillheden, tel 010-561 66 27
Övrig information:
Anställningsform: Tillsvidareanställning med provanställning om sex månader
Arbetsort: Stockholm
Arbetstid: Förtroendearbetstid
Tillträde: Enligt överenskommelse
Funktion: Processutvecklare, rikspolischefens kansli
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. I vissa fall krävs svenskt medborgarskap. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning
Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev via e-post till (t.ex.) jobb.na@polisen.se senast den 11 jan 2021. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via den mailadress som anges i annonsen. I ditt personliga brev och CV vill vi att du beskriver på vilket sätt du uppfyller våra efterfrågade krav och meriter. Märk din ansökan med ref.nr. A716.954/2020 i mailets ärendemening. Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med ref.nr A716.954/2020 via papperspost till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, Box 122 56, 102 26 Stockholm.
Polismyndigheten kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Du kan läsa mer om vår hantering av personuppgifter på www.polisen.se/personuppgifter/rekrytering
Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.
Varmt välkommen med din ansökan!
Polismyndigheten (endast för extern annonsering utanför polisen.se och intrapolis)
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med cirka 30 000 medarbetare. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.
Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag – att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.
Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på www.polisen.se