OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Är du redo för en större uppgift? Vi söker nu Processutvecklare till rättsavdelningen med placering på informationsförvaltningssektionens Registerförvaltning i Kiruna. Hos oss kommer du tillsammans med engagerade och trevliga kollegor utvecklas och få erfarenheter för livet, samtidigt som ditt arbete bidrar till att öka tryggheten och minska brottsligheten i Sverige.
ARBETSPLATSBESKRIVNING
Rättsavdelningen ansvarar för rättslig styrning och stöd, förvaltningsrättslig verksamhet och informationsförvaltning. Rättsavdelningen har drygt 850 medarbetare på flera orter i landet.
Den nationella sektionen för Informationsförvaltning ansvarar bland annat för att handlägga begäran om registerutdrag, upprätthålla korrekta uppgifter i polisiära register, handlägga bötesinbetalningar, hantera nationell skanning och utskrift samt styra, utveckla och förvalta polisens informations-förvaltningstjänster såsom diarieföring, arkivering och utlämnande av allmän handling.
Vi söker nu dig som brinner för informationshantering i en samordnande roll och vill verka för att arbetet med polisens hantering av misstanke- och belastningsregister samt arbetet med att rekvirera och säkra samordningsnummer inom rättskedjan är ändamålsenligt, effektivt, rättssäkert och enhetligt. Arbetet omfattar allt från att analysera processer, ta fram rutinbeskrivningar, genomföra utbildningsinsatser och följa upp.
ARBETSUPPGIFTER
Som processutvecklare arbetar du i nära samarbete med våra processledare, registerförvaltningshandläggare, IT-utvecklare och verksamhetsansvariga med att nationellt samordna, utveckla och följa upp hanteringen av våra processer inom registerförvaltningen. Det kan exempelvis vara hantering av misstanke- och belastningsregistret, samordningsnummer och telefoni i samverkan med andra myndigheter och operativ polis.
Utifrån fokus på hög informationskvalitet strävar du tillsammans med andra för att uppnå en effektiv, enhetlig och rättssäker hantering. Du arbetar med ständiga förbättringar både självständigt och tillsammans med andra.
Arbetet innebär i praktiken att sträva efter och säkerställa en enhetlig, rättssäker och effektiv process genom att;
• Kartlägga och beskriva processer
• Följa upp processen
• Uppmärksamma förändringsbehov och initiera och driva förbättringsarbete
• Arbeta med förändringsledning och kommunikationsinsatser
• Utveckla styrdokument
• Utveckla myndighetens hantering av rekvirering av samordningsnummer
Arbetet innefattar även praktisk handläggning tillsammans med våra registerförvaltningshandläggare.
KVALIFIKATIONER
Detta är en möjlighet för dig som har:
• Akademisk examen inom juridik, statsvetenskap, rättsvetenskap, offentlig förvaltning eller motsvarande, alternativt annan utbildning kombinerad med relevant erfarenhet som arbetsgivaren bedömer som likvärdig
• Några års aktuell och relevant erfarenhet från liknande roll
• Erfarenhet av arbete i stor och komplex organisation
• Mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska
Vi ser det som meriterande om du utöver ovan även har:
• Vidareutbildning inom projektledning och/eller processutveckling och/eller motsvarande
• Erfarenhet från offentlig sektor, företrädesvis vid statlig myndighet
• Erfarenhet av metodutveckling och att implementera enhetliga arbetssätt för verksamhetsutveckling
• Praktisk erfarenhet av att ha arbetat med juridiska frågor kopplat till informations- och personuppgiftshantering
Personliga egenskaper
För att lyckas i rollen som processutvecklare har du förmåga att växla mellan praktisk handläggning och kvalitativt utredningsarbete. Du har lätt att anpassa dig till ändrade omständigheter och är flexibel som person. Du har förmåga att entusiasmera andra medarbetare inför ett utvecklings- och förändringsarbete. Du är noggrann och strukturerad med mycket god analytisk förmåga, men samtidigt har förståelse för att snabbhet är en kvalitetsfaktor. Du ska ha en mycket god social förmåga och har lätt för att bygga goda relationer inom och utanför Polismyndigheten.
Din förmåga att samarbeta och bygga relationer kännetecknas av förmåga att engagera och entusiasmera verksamhetsansvariga chefer och medarbetare samt förmåga att ge och ta återkoppling. Vi söker en person som fungerar väl även under stress och som under sådana perioder kan bibehålla sitt lugn.
Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.
ÖVRIGT
Fackliga företrädare:
Polisförbundet: Sofia Ask, tfn 010-563 87 10
SACO: Justus Läsker, tfn 010-562 81 79
SEKO Polisen: Karna Tillheden, tfn 073-249 04 22
ST: Therese Croner, tfn 010-567 64 44
Placeringsort: Kiruna
Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Polismyndighetens rekryteringssystem Visma Recruit.
Vi vill även informera dig om att Polismyndigheten använder sig av urvalsfrågor som ett första led i urvalsarbetet. Du kan därför behöva svara på ett antal urvalsfrågor utifrån aktuell kravprofil för den roll du har sökt. Vi uppmanar till sanningsenliga svar på urvalsfrågorna.
Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med annonsens referensnummer via brev till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, 106 75 STOCKHOLM, eller kontakta ansvarig HR-konsult.
Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult.
En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling. Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på https://polisen.se/erbjudande
Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.
Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på www.polisen.se
Välkommen att ansöka till oss!
Vi undanber oss samtal från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.
Kontaktpersoner på detta företaget
Chef Rättsenhet Bergslagen Jessica Ölvestad
114 14
SEKO Karna Tillheden
114 14
Fackförbundet ST Göran Marklund
114 14
Tf rättschef Karl Holm, tfn 010-5669083
Tf rättschef Karl Holm, tfn 010-5669083.
Karl Holm
010-5669083
Torben Pedersen i Malmö på nr 070-626 74 56 elle
Chef Info-förvaltningen Bergslagen Lejla Jasarevic
010-567 0281
Kenneth Carnabeck, tf gruppchef, tfn 010-56 827
Gruppchef/Arkivarie Henrik Svensson
072-515 27 78