Arbetsbeskrivning
Elcowire bidrar till den globala omställningen inom förnybar energi och levererar koppartråd, kopparlinor, profiler och ledarmaterial av koppar, kopparlegeringar och aluminium. Våra lösningar möjliggör effektiv överföring av energi och finns i allt från elfordon till kraftöverföring inom och mellan länder ovan och under jord. Våra kunder finns över hela världen. Vi är ett svenskt bolag med verksamhet i Helsingborg och Hettstedt, Tyskland. Vi är ca 400 medarbetare och har en årlig produktion på ca 300,000 ton. Elcowire ingår i Liljedahl Group.
Till vårt team inom Supply Chain söker vi en Procurement Manager som kommer ha det övergripande ansvaret för att utveckla inköpsstruktur och hantering av leverantörer i enlighet med vår strategiplan. Rollen är ny på företaget och målsättning är att bygga upp en inköpsfunktion från grunden med processer och arbetssätt. I dagsläget är det en direktrapporterande till befattningen, men prognosen på sikt är att avdelningen kommer växa.
ARBETSUPPGIFTER
Rollen kommer innebära stor frihet att utveckla hela orderfunktionen och vi tänker oss därav att du som går in i rollen bör trivas i en roll där du får möjlighet att leda förändring.
Arbetsuppgifter i rollen innebär bland annat att:
• Etablera inköpspolicyer
• Styra leverantörsval
• Kontraktsförhandling
• Program för kostnadsbesparingar
• Bygga och upprätthålla relationer med leverantörer
• Säkerställa tillförlitliga leveranskedjor
• Identifiera potentiella risker (förseningar, brister eller kvalitetsproblem)
• Riskbedömning för var Dual source måste till
• Följa relevanta lagar, förordningar, etiska standarder och hållbarhet
• Leverantörsaudit och dess uppföljning
• Vara en del av arbete med årsprognos mot leverantör
• Säkerställa så att avtal finns i vårt register (dock ej ansvarig att utfärda dessa)
• Leverantörsbesök
• Kvartalsuppföljning med respektive leverantör
• Månadsrapport för respektive leverantör (volym, leveransprecision, övrigt)
• Aktivt delta i aktiviteter som främjar miljö, hälsa och säkerhet
• Leda och hantera inköpsteamet
KVALIFIKATIONER
För att vara framgångsrik i rollen som Procumenet Manager tänker vi oss att du har följande kvalifikationer:
• Relevant akademisk utbildning inom exempelvis Supply Chain eller företagsekonomi
• Arbetslivserfarenhet från att ha jobbat med upphandling, förhandling, utveckling av leverantörssamarbeten samt avtalsskrivning, gärna från industri och en internationell kontext. Har du i tidigare roller upprättat processer från grunden samt arbetat med processkartläggning ser vi det som en stor fördel.
• Vi ser även gärna att du har erfarenhet av att, samt tycker att det är roligt, att leda andra.
• Du behöver kunna kommunicera flytande i tal och skrift på svenska och engelska.
• Har du tidigare jobbat i affärssystemet SAP är även det meriterande
Vi tror även att du som person behöver ha en god förmåga att skapa och bibehålla relationer samt hantera externa såväl som interna stakeholders.