OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Välkommen till jobbet som får Sverige i arbete! Här arbetar du på regeringens uppdrag för en arbetsmarknad som hjälper människor framåt. Vi frigör möjligheter så att arbetssökande hittar sysselsättning och arbetsgivare sin nästa medarbetare. För att nå målet behöver vi samarbeta, i myndigheten men också med olika externa aktörer i hela landet. Tillsammans driver vi förändring, utvecklar nya arbetssätt och skapar lösningar som gör att Sverige kan fortsätta framåt. Vill du bli en av oss?
Enhetens uppdrag
Vi på Enheten Fristående aktörer jobbar med ett strategiskt viktigt verksamhetsområde som kommer utgöra en stor del av myndighetens framtida uppdrag.
Vi skapar den digitala infrastrukturen, en ny mötesplats för våra fristående aktörer, arbetsförmedlingen, arbetssökande och arbetsgivare med mål att fler människor ska rustas och matchas för jobb.
För oss är det viktigt att arbeta med ständiga förbättringar och tvärfunktionell kompetensdelning.
Vi erbjuder en snabbrörlig, rolig och inspirerande arbetsplats där vi utvecklar nya innovativa tjänster nära användarna. Vi arbetar i en agil kultur med inspiration från SAFe. All vår utveckling sker i utvecklings-tåg och vi samarbetar tvärfunktionellt i allt vi gör. Att tänka nytt och att snabbt omsätta det i vår verksamhet är viktigt för oss!
Vi söker nu flera drivna Produktägare som vill vara med och skapa Sveriges nya Arbetsförmedling!
Beskrivning av tjänsten
I rollen som produktägare ansvarar du för att driva och samordna teamets leveranser för att möta våra kunders förväntningar såväl kortsiktigt som långsiktigt och nå affärens mål.
Utifrån produktens vision, myndighetens mål och användarnas behov skapar du en tydlig och prioriterad backlog för de aktiviteter som ska genomföras för att nå bästa möjliga effekt. Du ser till att utvecklingsteamet känner till backlogens innehåll och prioriteringar, vad som ska göras och när.
Som produktägare säkerställer du förberedande arbete för kommande programinkrement utifrån övergripande roadmap, samt ansvarar för att följa upp och kommunicera status och resultat till relevanta intressenter.
Du vägleder utvecklingsteamet mot måldriven utveckling och applikationsdrift med kontinuerliga snabba och skarpa leveranser utifrån ett effekt-, kostnads-, tids- och användarperspektiv.
Grundläggande krav för tjänsten
- Tidigare erfarenhet i rollen som agil produktägare eller arbetat operativt med agil produktutveckling
- Erfarenhet av att driva utvecklings- och förändringsarbete utifrån olika intressenters behov och omsätta dessa i en strukturerad och prioriterad backlog
- Är van att driva kund- och datadriven utveckling
- Erfarenhet av agila arbetssätt (Scrum, Jira)
- Talar och skriver obehindrat på svenska och engelska. (non-Swedish speakers will not be considered)
Övriga meriter för tjänsten
- Tidigare erfarenhet att sköta uppföljning av tid, kostnad och progress för produkt/helheten
- Är van att bygga Business case
- Akademisk utbildning eller motsvarande, gärna inom systemvetenskap
- Tidigare erfarenhet av att arbeta med metoder och verktyg för en mer användarfokuserad produktutveckling
- Har mycket goda kunskaper om modern digital utvecklig och kan följa vedertagna standard och Best practices
- Certifieringar: Certified Scrum Product Owner (CSPO), Certified SAFe 5 Agilist, Certified ScrumMaster (CSM)
Vi söker dig
Du har ett situationsanpassat ledarskap, ett coachande förhållningssätt och har förmåga att entusiasmera andra. Du har ett starkt driv i att få arbetet framåt mot uppsatta mål och visioner, som du på ett tydligt och engagerande sätt kan förmedla till teamet. Vi tror att du kännetecknas av att vara lugn i tuffa situationer och trygg med dina beslut och prioriteringar.
Du har mycket bra samarbetsförmåga, är en relationsbyggare samt har ett stort intresse för användarupplevelse, nytta för slutkunden och effekthemtagning.
Som person är du nytänkande, kommunikativ och lösningsorienterad.
Du brinner för det agila arbetssättet och trivs i gränslandet mellan affär och teknik.
Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet för rollen.
Utöver dessa kvalifikationer har du personlig förmåga och fallenhet att arbeta i enlighet med Arbetsförmedlingens medarbetarskap och chefskap:
Medarbetare på Arbetsförmedlingen:
- Tar ansvar för sina arbetsprestationer och sitt bidrag till helheten
- Anpassar sig till förändring och oförutsedda händelser
- Tar initiativ till utveckling och bidrar till förbättring
Vårt erbjudande
Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid som inleds med sex månaders provanställning.
Placeringsorten är Elektrogatan 4, Solna strand.
I denna tjänst erbjuder vi möjlighet att arbeta på distans upp till 49 procent på årsbasis. Hur de 49 % fördelas över året utgår ifrån teamets och verksamhetens behov.
Vi erbjuder förmånliga semesteravtal, möjlighet till flextid, friskvård på arbetstid samt friskvårdsbidrag. Vår arbetsplats består av över 11 000 kompetenta och engagerade medarbetare. Genom att samarbeta och vara öppna för nya perspektiv utvecklas vi som individer och verksamhet. Tillsammans frigör vi möjligheter som får Sverige i arbete.
Läs mer om vår organisation och vårt uppdrag på vår webbplats https://arbetsformedlingen.se/om-oss
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast 2022-06-22.
Du ansöker genom att klicka på knappen ”ansök” Bifoga ditt CV och ett personligt brev där du beskriver varför du söker jobbet, samt betyg/intyg som styrker kraven om utbildning och/eller arbetslivserfarenhet i din ansökan.
På Arbetsförmedlingen tillämpas en evidensbaserad rekryteringsprocess. Du kan läsa mer om vår rekryteringsprocess på vår hemsida Jobba hos oss - Arbetsförmedlingen (arbetsformedlingen.se)
Urvalstest kan förekomma i vår rekryteringsprocess och vi kommer ge dig mer information om processen via e-post efter ansökningstiden gått ut.
Vi arbetar aktivt för att vara en myndighet fri från diskriminering. Det är viktigt för oss att all kompetens tas tillvara och vi välkomnar alla sökande. Vi ser positivt på om du har kunskaper i något av våra nationella minoritetsspråk.