OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Bakgrund till rollen och uppdraget
Energiomställningen i Sverige gör att elsystemet är under stor förändring och driften av det nordiska systemet blir alltmer utmanande till följd av ökad marknadsintegration och en ökad andel förnyelsebar elproduktion. Dessa utmaningar ställer krav på förändringar kring hur vi planerar och koordinerar driften av kraftsystemet, något som formaliseras genom gemensamma europeiska nätkoder. Parallellt drivs ett omfattande arbete att utveckla interna förmågor samt samordna den europeiska elmarknaden med nya aktörer och gemensamma it-lösningar. Sammantaget kräver detta en väsentligt ökad grad av automatisering och nya it- och beslutsstöd för planering, prognostisering och styrning
Vår kund implementerar en ny metodik och utvecklar ett helt nytt system för balansering av kraftsystemet, som väntas tas i drift i slutet av 2024.
Uppdragsbeskrivning
Inom ramen för denna förändring kommer ett antal produkter som utgör systemstöd för balanseringsprocessen färdigställas för att balansera det nordiska frekvensområdet. Nästa steg är att förbereda processer och systemstöd för en Europeisk samordnad balansering.
Vi söker nu produktägare till ett antal produkter som är en del av denna förändring. Produktägaren arbetar operativt nära det tvärfunktionella utvecklingsteamet och ansvarar för produktens backlogg och långsiktiga roadmap. Produktägaren ansvarar även för att säkerställa att produkten uppfyller verksamhetens behov. Rollen tillhör linjemässigt avdelningen Beslutsstöd och IT-beställningar och enheten Balanseringsstöd men kommer att arbeta nära både drift-avdelningen och division IT. Svk Balansering arbetar storskaligt agilt med mycket inspiration från metodiken SAFe.
Det kan också bli aktuellt att stödja bredare inom produktledning, uppdragsledning, kravledning/analys eller test inom Balansering och Elmarknad.
Arbetsuppgifter
Se till att produkten uppfyller verksamhetens behov på kort och lång sikt Samla in behov från verksamhet och IT (inkluderar ett livscykelperspektiv på ingående komponenter) och översätter till produktkravställning
Sköta produktens backlog och utvecklingsprioritering i nära samverkan med produktens intressenter
Leda utvecklingsteamet tillsammans med Scrum Master
Ansvarar för kravinsamling inom projekt och förvaltning i nära samarbete med Svk:s verksamhet och behovsägare
Krav/produktledning, test, uppdragsledning inom närliggande områden
Säkerhetsprövning
Säkerhetsprövning av medarbetare krävs med anledning av att man kan komma i kontakt med hemliga uppgifter.
Processen för säkerhetsprövning och genomförande av registerkontroll beräknas ta ca 4 till 6 veckor från tilldelning av uppdrag.
Placering
Vår kunds lokaler i Sundbyberg . Resor kan förekomma (in- och utrikes).
Medarbetare kan erbjudas att i viss mån arbeta från eget kontor, förutsättning är att inställelsetiden till kontoret i Sundbyberg är max 2 timmar under arbetstid, vardagar.
Omfattning
Uppdraget uppskattas ha en beläggning på 100 % under hela uppdragstiden som är under perioden 01-sep-2024 - 31-aug-2025, vilket kan förlängas.
Den angivna omfattningen kan variera då det framtida behovet kan komma att överstiga eller understiga här angiven kvantitet.
Skallkrav
Högskole/universitetsutbildning 120p/180hp inom elkraft, energisystem, Data/IT.
Minst 2 års arbetslivserfarenhet från rollen som produktägare för ett IT-utvecklingsteam eller som kravställare av IT utveckling.
Minst 1 år arbetslivserfarenhet av testledning eller kravledning inom IT utveckling
Minst 1 års arbetslivserfarenhet av att ha arbetat i stora komplexa agila projekt med flera parter inblandade
Mycket god kunskap och färdigheter i svenska och engelska
Meriterande
Minst 2 års erfarenhet av att ha jobbat som utvecklare i ett agilt team.
Minst 1 års arbetslivserfarenhet inom energibranschen, inom tex. elmarknad och/eller balansering.
Minst 1 års erfarenhet i rollen som Product Manager.
Övriga viktiga egenskaper
God kommunikativ förmåga, både muntligt och skriftligt.
Bra på att leda och få med sig människor genom kommunikation med inblandade parter och intressenter.
Har förmåga att snabbt ta till sig verksamhetsprocesser och behov och omsätta dessa i konkreta krav och testfall utifrån verksamhetsbehov
Drivande, ansvarstagande och resultatinriktad, med stor förmåga att ta initiativ, analysera och finna lämpliga lösningar
Strukturerad och förmåga att arbeta självständigt med att planera prioritera och utföra sitt arbete
Engagerad och driven av att vilja skapa nytta för verksamheten
God samarbetsförmåga med vilja att dela med sig av egna erfarenheter och ha en vilja att lära av andra
Visst låter detta som en spännande roll?
Sök redan i dag så berättar vi mer! Vi behöver en ansökan, på svenska, inkluderat CV som matchar vår kunds önskemål. Urval och intervjuer sker löpande så vänta inte med din ansökan då vi behöver komplettera med mer information och anbudstiden är kort.
NXT Interim och NXT Rekrytering är ett nischat och innovativt företag som är verksamma inom konsult- och rekryteringsbranschen. Vi är verksamma inom HR, IT, ekonomi, sälj och marknad och har 20 års erfarenhet i branschen. Vi erbjuder våra konsulter bl a sjukförsäkring, remote-arbetsplatser och flera andra förmåner som förgyller din vardag. Vid projektanställning tillämpar vi kollektivavtal.