Produktägare elnätsdrift

Produktägare elnätsdrift

Arbetsbeskrivning

Svenska kraftnät är en av de viktigaste aktörerna för en hållbar energiomställning. Vi behöver dig för att lyckas med vårt samhällsviktiga uppdrag att elektrifiera Sverige.   

På division System arbetar vi på en övergripande nivå med att designa elmarknaden, utveckla och driva elsystemet. Vi är med och finner svaren på klimatomställningen och skapar välstånd för hela samhället. Vi är en nyckelspelare för att det svenska samhället ska kunna utvecklas och skapar förutsättning för att det ska fungera. Vi löser såväl dagens som morgondagens utmaningar. Vi ser till att Sverige har en lysande framtid

Om tjänsten
Svenska kraftnät har definierat specifika IT-stöd och IT-lösningar som produkter och som produktägare har du ansvar för en eller flera produkter, beroende på komplexitet och omfattning. Du kommer ha nära kontakt med användare av produkten för att förstå deras behov och hur de ska prioriteras. Du definierar kontinuerligt produkten, följer upp att produkten möter verksamhetens behov samt att produkten utvecklas i takt med verksamhetens förändrade behov på både kort och lång sikt. Omvärldsbevakning utgör också en del av tjänsten.

Produktägaren är också tillsammans med ett tvärfunktionellt team ansvarig för aktiviteter som behöver drivas internt på Svenska kraftnät kopplat till utveckling och förvaltning av produkterna.


• Prioritera bland kort- och långsiktiga krav och åtgärder baserat på övergripande strategier och verksamhetsnytta.
• Genom omvärldsbevakning definiera hur produkten på bästa sätt kan stödja verksamheten över tid och föreslå förbättringar i produkten.
• Svenska kraftnät befinner sig i en tid av stora förändringar, med spännande och utvecklande arbetsuppgifter för den som visar engagemang och vill fortsätta utvecklas.

I rollen som produktägare kommer du att bygga en bred kunskap om såväl kraftsystemet som IT-lösningar i framkant

Enheten Kraftsystemstöd ansvarar för att utveckla och underhålla beslutsstöd för systemdivisionens kärnprocesser kopplat till optimering och planering av kraftsystemets drift samt planering och utveckling av elsystemet. Det innebär dagligt operativt underhåll samt kort- och långsiktig utveckling av Energy Management System (EMS) applikationer samt övriga planerings- och analysverktyg.

Enheten Kraftsystemstöd har i dagsläget 14 medarbetare med varierande bakgrund, ålder och kön. Enheten innehar en bred kompetens och innefattar olika roller såsom kraftsystemingenjörer, produktägare, förvaltnings- och uppdragsledare och verksamhetsarkitekter.

Om dig
Vi söker dig som är strukturerad och arbetar efter tydliga processer. Du har en god förmåga att organisera och planera ditt arbete för att säkerställa att deadlines hålls. Samtidigt är du lösningsorienterad och kan hantera och lösa problem som uppstår under arbetets gång. Du är en relationsskapande person som gärna tar initiativ till att bygga starka nätverk och samarbeten. I och med att vi är i en expansiv fas söker vi någon som trivs i en dynamisk och föränderlig miljö och som ser förändring som en möjlighet till utveckling.

Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper


• Du har en civilingenjörsexamen eller mastersexamen inom elkraft eller motsvarande utbildning eller arbetslivserfarenheter som Svenska kraftnät bedömer relevant för tjänsten
• Du har flerårig erfarenhet från arbete inom kraftsystem eller operativ drift
• Du uttrycker dig väl på svenska och engelska, både i tal och skrift

Meriterande om du har något eller några av nedan: 


• Erfarenhet av behovsinsamling och kravställning
• Erfarenhet av projektledning, processarbete eller förändringsledning
• Erfarenhet av SCADA/EMS-system

Bra att veta

• Tjänsten är placerad i Stockholm/Sundbyberg
• Möjlighet till distansarbete upp till 50 % #LI-hybrid
• Resor förekommer några dagar om året i tjänsten
• Sista ansökningsdag, 2024-12-17. Vi tar inte emot personligt brev i samband med din ansökan.
• Tjänsten är en tillsvidareanställning

Kontakta gärna rekryterande chef Taren Bergenlid 072-203 63 93, alternativt ansvarig rekryterare AnnSophie Brezén 010-475 80 07,  Fackliga representanter är Annika Ingeborn, SACO, 010 475 87 72 och Mikael Hedenheim ST, 010 475 84 68. Du når oss också via e-post: fornamn.efternamn@svk.se

Övrig information
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Innan ett beslut om anställning fattas kommer en säkerhetsprövning enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) att genomföras i de fall befattningen innebär hantering av säkerhetsskyddsklassificerade uppgifter eller deltagande i säkerhetskänslig verksamhet. Om anställningen avser befattning i säkerhetsklass kommer säkerhetsprövningen även att innefatta en registerkontroll och, i vissa fall, en särskild personutredning.
För anställning på Svenska kraftnät krävs svenskt medborgarskap. Med anställningen följer en skyldighet att krigsplaceras.

För mer information om säkerhetsprövning
Svenska kraftnät arbetar för att främja mångfald och motverka diskriminering och ser gärna sökanden med olika bakgrund och erfarenheter till våra rekryteringar.
Lär känna Svenska kraftnät och hur det är att arbeta hos oss:

Lär känna oss på Svenska kraftnät

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Svenska Kraftnät
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 27 november 2024
  • Ansök senast: 17 december 2024

Besöksadress

Svenska kraftnät, Box 1200, 172 24 Sundbyberg
None

Postadress

Box 1200
Sundbyberg, 17224

Liknande jobb


Quality Control Engineer

23 november 2024

28 oktober 2024

9 oktober 2024