OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Nu söker vi dig som vill skapa tjänsteleveranser av hög kvalité! Här är din chans att göra verklig skillnad i stort och smått.
Hos oss får du en utvecklande tjänst med många kontaktytor i en verksamhet med höga ambitioner och ett gott arbetsklimat.
Om rollen och dina arbetsuppgifter
Som produktägare för IAM (Identitet- och åtkomsthantering) får du en bred och spännande roll. Du kommer ha det samordnade ansvaret för tjänster som vi har inom området. Inom ditt ansvarsområde ligger systemlösningar: kommunens gemensamma Active Directory, identitetshantering och lösningar för säker inloggning samt digital signering.
Vi har inlett arbetet med att etablera en mer automatiserad kontohantering och under de kommande åren kommer vi att fokusera på att utveckla vår hybridmiljö (Active Directory/Entra ID. Vi kommer även att ta fram en ny, långsiktig, färdplan för IAM och utveckla vår arkitektur inom området. IAM är ett viktigt verktyg för säkerhet och effektivitet inom organisationen. Du kommer att spela en viktig roll i den utvecklingen.
Ansvaret i rollen är brett och innefattar:
Säkerställa att verksamhetens och användarnas behov fångas och omsätts till krav och utvecklingsaktiviteter
Samordna aktiviteter och resurser
Delta i framtagandet av utvecklings- och lösningsförslag tillsammans med arkitekter, systemspecialister och representanter för andra förvaltningsområden
Löpande dialog med beställare och representanter för verksamheten
Kommunicera förändring av tjänster, system och digitala lösningar
Samverkan med externa leverantörer
Bidra till budget- och resursplanering samt uppföljning inom objektet
Du förväntas också omvärldsbevaka och ta till dig nyheter och trender inom relevanta områden och du delar med dig till kollegorna när det kan driva utvecklingen framåt.
Vi söker dig
Vi söker dig som är positiv, drivande och strukturerad. Det här är tjänsten för dig som är genuint intresserad av att utveckla arbetssätt, tjänster och processer inom identitet- och åtkomst. Vi ser att du som söker har god kunskap inom IAM-området, gärna med mycket goda och fördjupade kunskaper inom ett eller flera av följande områden: Active Directory, Entra ID och e-tjänstelegitimationer.
Du har erfarenhet av tjänsteleveranser i en större organisation och kan ha haft roller såsom produktägare, lösningsarkitekt eller systemspecialist.
Du är trygg i din roll och har förmåga att se till hela verksamhetens bästa i både agerande och beslut. För att trivas i rollen behöver du kunna arbeta självständigt och driva dina egna processer. Då du kommer att ha många olika kontaktytor, såväl inom avdelningen som med andra verksamheter, måste du trivas med att samarbeta med andra och du har lätt för att skapa goda relationer. Du har förmågan att se möjligheter i förändringar och har en positiv inställning till utmaningar. Tillsammans gör vi varandra bättre och du är alltid beredd att dela med dig av din kunskap och att lära av andra.
Vi vill att du som söker har universitets- eller högskoleutbildning inom exempelvis systemvetenskap, alternativt har du annan eftergymnasial utbildning i kombination med relevant arbetslivserfarenhet. Du har goda kunskaper i svenska språket i tal och skrift och du förstår information och facklitteratur inom området på engelska.
Vi erbjuder dig
Vi är stolta över vårt goda arbetsklimat, vi månar om att det ska finnas balans mellan arbetsliv och privatliv och tillsammans har vi dessutom roligt på jobbet. Vi är dedikerade till att skapa en arbetsmiljö där kreativitet och initiativ välkomnas, och där varje medarbetare spelar en viktig roll i vår gemensamma framgång. Vi sitter i moderna lokaler nära Lunds centralstation och när arbetet tillåter det arbetar vi hemifrån. Du som medarbetare formar din arbetsdag på bästa sätt.
Som medarbetare hos oss i Lunds kommun erbjuds du en rad förmåner med fokus på balans, trygghet och hälsa. Lunds kommun är en stor organisation med många spännande verksamheter och möjligheter för medarbetare till utveckling. Som medarbetare får du även tillgång till vår förmånsportal där du enkelt kan se dina förmåner och administrera dessa.
Det här ger vi dig som medarbetare
Om rekryteringen
I den här rekryteringsprocessen har vi valt att ta bort det personliga brevet och ersatt det med urvalsfrågor för att bidra till en inkluderande och likvärdig rekrytering. Dina svar blir en viktig del i vårt urvalsarbete.
Vi planerar att göra löpande urval och kan bjuda in till första urvalsintervjuer, via Teams, under annonseringsperioden. Vi ber dig därför redan nu planera din tillgänglighet de närmsta veckorna.
Om arbetsplatsen
Vi på IT- och digitaliseringsavdelningen är drygt 60 medarbetare som bedriver strategiskt utvecklingsarbete, ansvarar för IT-infrastrukturen, kommungemensamma tjänster och systemutveckling. Våra viktigaste kunder är kommunens elva förvaltningar som med sina vitt skilda verksamheter ställer olika krav på IT-miljön. Hos oss pågår kontinuerlig drift och utveckling av samhällskritiska system. För att leva upp till verksamhetens och kommuninvånarnas förväntningar arbetar vi med modern teknik och några av marknadens bästa produkter. Vi arbetar processorienterat enligt ITIL för att säkerställa en god kvalitet i vår leverans. Hos oss får du möjligheter till både utmaningar och utveckling. Du får vara en del av att ta idéer från ritbord till färdiga tjänster.
På kommunkontoret arbetar cirka 400 medarbetare inom strategiska funktioner. Tillsammans säkerställer vi att kommunen är en effektiv och modern organisation. Just nu befinner vi oss på en spännande utvecklingsresa med målet att fungera som en motor i utvecklingen av hela organisationen. Där vi tar ansvar för helheten, och sätter medborgarnas bästa i fokus.
<p>Här får du plats att växa. Inom Lunds kommun sätter vi kunskapen i centrum och skapar möjligheter att utvecklas i arbetslivet. Vi erbjuder en inkluderande arbetsmiljö, och chans att påverka och göra skillnad. Vill du bli en av oss?