OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Du vill något. Det vill vi med! Vi vill skapa värde och bidra till livskvalitet för våra invånare, företag, organisationer och besökare. Vi gör det genom att lyssna, hjälpas åt, testa, lära oss och sen testar vi igen. Här är allt möjligt för dig som vill skapa, förändra, vårda, bygga, vägleda, utvecklas och göra skillnad. För Helsingborg är staden för dig som vill något.Vad sägs om att gå längs havet på lunchrasten, med en vacker utsikt över Danmark och en havsbris mot kinden? Du kanske vill ha en flexibel arbetsplats där du kan jobba både platsoberoende och på kontoret? Eller vill du hellre vara med i en av landets största digitala utvecklingsresor? Ingen fara, hos oss kan du få allt samtidigt.
För ett tag sedan bestämde sig Helsingborg för att bli en av Europas mest innovativa städer genom vår förändringsresa mot ett smartare samhälle för våra invånare och företagare. Dit har vi nått. Nu siktar vi ännu högre för att bli den mest innovativa staden i Europa och för att ge alla i vår fantastiska stad möjligheten att leva hållbart och smart. Vi på Digitaliseringsavdelningen har ett stort och viktigt uppdrag i detta. Förutom att säkerställa en kvalitativ grundleverans av IT-miljö för 35 000 användare, ska vi bli verksamheternas och bolagens bästa partner i digitaliserings- och innovationsarbete.
Vi söker nu en produktägare för våra växande M365 tjänster. Just nu pågår ett införandeprojekt av M365 som väntas pågå något år till. Under 2021 rullades Teams ut till Helsingborgs stads verksamheter. Planering för exchangeonline, sharepoint och onedrive pågår.
Om arbetsplatsen
På enheten Digitala arbetsplatsen, säkerställer vi att Helsingborgs stads medarbetare har tillgång till en stabil och kostnadseffektiv digital arbetsplats. En arbetsplats som omfattar både hårdvara och mjukvara och kringliggande tjänster som IT-Support, systemstöd och en stabil säker IT plattform. Du kommer rapportera till enhetschefen för digitala arbetsplatsen och samarbeta med produktägarkollegor som är några av enhetens 50 medarbetare.
Arbetsuppgifter
Som Produktägare för Microsoft 365 identifierar och prioriterar du behov som skapar värde och nytta för stadens medarbetare. Du jobbar med roadmaps, behovsanalys, kravinsamling och leder och coachar ett litet team bestående av tekniker som jobbar med både support, drift och utveckling. I din roll har du övergripande ansvar för hur Helsingborgs stads gemensamma M365 tjänster ska anpassas och det är därför bra om du har erfarenhet av de produkter som erbjuds i Microsoft molnlösning för digital arbetsplats. Du tar ett särskilt ansvar för Teams, Sharepoint, ExchangeOnline och Onedrive och samarbetar med teamchefer som är resursägare av både personal och budget. I arbetsuppgifter ingår att:
• Du skapar, prioriterar och underhåller en backlog tillsammans med teamet.
• Du ska vara en länk och föra dialog med verksamhet, leverantörer och andra intressenter.
• Ha nära samarbeta och dialog med tekniker samt övriga interna intressenter.
• Kommunicera vision och roadmap.
• Ansvar för att realisera kund- och affärsnytta.
• Ha god kännedom om produktens funktionalitet och kommande funktioner.
• Hög närvaro för att vägleda och stötta i teknikerna i anpassningen av tjänsterna.
Din profil
Som person är du noggrann, strukturerad och metodisk samt har förmåga att kombinera akut problemlösning med långsiktig planering. Du är modig och har kraft att genomföra beslut och du har den vilja, driv och vision som krävs för att driva de förändringar som digitaliseringen möjliggör. För att lyckas i rollen behövs ett ledarskap, tålamod, en god samarbetsförmåga och förståelse för verksamheter utanför ditt eget uppdrag.
Som person är du pådrivande och vill se resultat. Du är ansvarstagande, flexibel, kreativ, noggrann och drivs av att lära dig och andra nytt. Du trivs med att träffa nya människor och ha förmågan att entusiasmera och knyta kontakter.
För att lyckas i rollen som produktägare tror vi att du behöver ha några av följande kvalifikationer
• Några års erfarenhet av liknande roll
• Analytisk och förmågan att både kunna förstå verksamheten behov och prata lösningar på teknikers språk.
• positiv, öppen och delar med dig av dina kunskaper och idéer till dina kollegor och medarbetare.
• Duktig kommunikatör som gillar att både dokumentera och informera.
• Du förstår och kan förklara hur teknik kan effektivisera och modernisera den digitala arbetsplatsen.
• Strukturerad och bekväm med att driva initiativ – från idé till implementation
• Tycker om att nätverka och vet hur man navigerar i en stor organisation
• Tävlingsanda som skapar viljan att aldrig bli helt nöjd utan ständigt söker efter förbättringar.
Övrig information
Sista ansökningsdag: 2022-10-30
Anställningsform: Tillsvidare
Omfattning: 100%
Tillträdesdatum: Efter överenskommelse
Antal tjänster: 1
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Helsingborgs stad använder vi rekryteringsverktyget ReachMee. Därför ber vi dig att skicka in din ansökan via ReachMee genom att klicka på ansökningslänken i annonsen. Du som söker jobb och har skyddade personuppgifter ska kontakta rekryterande chef i annonsen som kommer guida dig vidare för en säker ansökningsprocess. Du ska inte ansöka digitalt via ansökningslänken.
Fackliga företrädare
https://intranat.helsingborg.se/hr/samverkan-och-delaktighet/fackliga-foretradare/
Då vi inför denna rekrytering redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda undanber vi oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.