Produktägare | SJ | Stockholm

Produktägare | SJ | Stockholm

Arbetsbeskrivning

Vill du att ditt arbete som Produktägare bidrar till klimatsmart transport? Vill du arbeta med system som är kritiska för SJs kärnverksamhet? Vill du arbeta i ett erfaret och kunnigt team i tätt samarbete med vår verksamhet ute i produktion? Sök rollen som Produktägare på SJ! Välkommen till ett av Sveriges grönaste varumärken!

​​​​​​​

SJ står inför en mängd spännande möjligheter och utmaningar de närmaste åren. Just nu är vi i en förändrings- och expansionsfas och vi växer med allt fler affärsetableringar både i och utanför Sverige. Digital innovation står högt på agendan och kräver ett tätt samarbete mellan IT och affärsverksamhet. Som IT-organisation är vår målsättning att fortsätta vässa vår kompetens och våra arbetssätt, och odla en kultur där vi på ett snabbt och agilt arbetssätt kan anpassa oss utifrån verksamhetens behov.

Som Produktägare kommer du tillhöra leveransområde IT Fordon & Depå - den del av SJ IT-organisation som utvecklar och förvaltar några av de mest kritiska systemen kopplade till SJs kärnverksamhet. Systemen avser underhåll och informationsförsörjning av SJs tåg och här ingår exempelvis system för fjärrdiagnostik, operativa depåverktyg, underhållsplaneringssystem och andra applikationer som behövs för att leverera hela, rena och uppkopplade tåg och bästa kundupplevelse ombord.

Rollen som Produktägare
Som Produktägare har du en nyckelroll i att formulera målbild och roadmap för de system som avser SJs fordonsunderhåll. Allt underhåll utförs och planeras idag i en modern SAP-miljö och kommer sannolikt att utökas med ytterligare system på sikt. Du har ett tätt samarbete med intressenter på verksamhetssidan för att fånga krav och behov. Tillsammans med resten av leveransteamet ansvarar du för att sätta en prioritering av backlogen och planering för de inkrementella leveranserna utifrån kapacitets- och budgetramar samt utifrån de övergripande riktlinjer och mål som finns för hela SJ.

Dina viktigaste uppgifter som Produktägare innebär att:

* Samarbeta nära intressenter/produktspecialister för ökad förståelse för behoven från användare samt aktivt samla in feedback.

* Äga produktens samlade roadmap och med mandat att fatta beslut kring prioriterade leveranser inom given ram.

* Verka för ett effektivt arbete i att bryta ner affärsmål och krav till realiserbara leveranser.

* Tillsammans med intressenter/produktspecialister ta fram och äga prioritering av behov som beskriver ditt teams leveranser med hjälp av backlogg eller en roadmap för produkten. Backlog och roadmap prioriteras löpande.

* Ansvarar för att nya idéer löpande analyseras och läggs in i backlog / roadmap.

* Säkerställa att produktmålen och roadmapen är framtagen och tydligt kommunicerad till teamet såväl som till nyckelintressenter.

* Fungera som ambassadör för agila arbetssätt och principer såsom retrospektiv och ständigt lärande.

Om dig
För att vara framgångsrik i rollen bör du ha flera års erfarenhet av liknande roller med stort fokus på behovsanalys och kravarbete i tätt samarbete med intressenter inom verksamhet och IT. Du är van att driva workshops samt formulera målbilder och arbeta med raodmaps. Du har god förståelse för ERP-system och större standardsystem eller motsvarande. Vi sätter stort värde på din kunskap och erfarenhet av agila metoder och principer. Kunskap inom SAP är meriterande men inget krav. Vi ser gärna att du har högskoleexamen och du kommunicerar obehindrat på svenska och engelska.

Som Produktägare förväntar vi oss att du har ett stort eget driv och förmåga till initiativtagande. Du är nyfiken och intresserad av din omgivning och trivs med många kontaktytor. Som person är du samarbetsorienterad och du har en hög kommunikativ förmåga.

Ansökan
I den här rekryteringen samarbetar SJ med Experis. För mer information ring eller mejla Anki Snis på 070-3775969 eller Anki.Snis@se.experis.com.

SJ vet att mångfald ger fler perspektiv och ökar SJs konkurrenskraft. Vi välkomnar därför sökanden med olika bakgrunder som vill vara med och bidra till ett inkluderande arbetsklimat. Välkommen med din ansökan!

Om SJ
SJ är ett svenskt reseföretag som erbjuder hållbara tågresor i egen regi och i samarbete med andra. SJ är ett av Sveriges grönaste varumärken och en del av lösningen för att klimatmålen ska nås. Koncernens 5400 medarbetare i Sverige och Norge bidrar alla till ökat tågresande - framtidens sätt att resa. Som marknadsledande tågoperatör knyter SJ ihop Sverige, Norge, liksom Skandinaviens huvudstäder och varje dag möts våra kunder och medarbetare på någon av våra 1500 avgångar från över 400 stationer. SJ ägs av svenska staten och har som uppdrag att driva lönsam persontrafik på järnväg. SJ befinner sig i ett spännande skede med intern transformation, internationell expansion och stora investeringar i verksamheten. SJs utveckling och tillväxt har varit och förväntas långsiktigt att vara mycket god.

Kontaktpersoner på detta företaget

Rekryteringsadministrationen SJ

Teija Korhonen, Gruppchef
010-751 5670
Bitte Tomasson
010-751 8110
Carola Hillberg, Gruppchef
010-751 5305
Gun Wiik, Gruppchef
010-751 6574
Ulf Andersson, Gruppchef
010-751 6586
Bengt Mörk, Gruppchef
010-751 8117
Lena Radeberg, Gruppchef
010-751 6138
Om du har frågor om ansökningsverktyget vänligen kontakta Charlotta Källgren, HR admin
010-751 5561
Anders Berggren, Gruppchef
010-751 6177

Sammanfattning

  • Arbetsplats: SJ AB
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 28 november 2022
  • Ansök senast: 5 december 2022

Besöksadress

Vasagatan 10
None

Postadress

Centralplan 19
Stockholm, 10550

Liknande jobb


IT Business Analyst

IT Business Analyst

21 november 2024

IT-strateg/verksamhetsutvecklare

21 november 2024

20 november 2024